ik heb ook geen idee, maar datzelfde geldt voor LAM . Kan het vast vinden op internet, maar (nog) geen zin om te zoeken.
Haha, er zijn er veel hoor die niet weten wat NFP is. Het staat voor Natural Family Planning. Door middel van temperaturen, slijmobservatie en de stand van de baarmoedermond kun je je vruchtbare dagen bepalen. Tijdens de vruchtbare dagen doe je aan onthouding (of juist niet, als je een zwangerschap wenst). Wij hebben het voor de zwangerschap met succes als anticonceptie toegepast en nu weer. Veel mensen vinden het eng klinken, maar als je je goed aan de regels houdt, dan is het net zo betrouwbaar als de pil. En toen wij graag een kindje wilden, kende ik mijn lichaam heel goed en ik hoefde niet te ontpillen. Ik vind het ideaal. En als onthouding je niet aanstaat kun je ook gewoon condooms gebruiken (wat wij nu wel doen, omdat het door de bv nog anders is dan voorheen en we het wat moeilijker vinden om alles te duiden). Wat de precieze betekenis van LAM is weet ik zo even niet meer, maar het betekent dat als je aan een paar voorwaarden wat bv geven betreft voldoet, het ook een betrouwbare anticonceptiemethode is gedurende het eerste half jaar.
en edelweisje heeft dat net allemaal hier boven gecopieerd... dus ff naar boven scrollen en dan is iedereen op de hoogte Stranger, tx voor de uitleg.... tempte jij dan elke dag? dat zou ik niet zien zitten en stand van de baarmoedermond.... is daar verschil in dan? ik heb werkelijk geen idee... pff voel me toch een beetje blond hoor...
Ja ik temp elke dag. Ach is een automatisme hoor onderhand. OP zaterdag bijvoorbeeld, temp ik schrijf het snel effe op, draai me weer om en maf lekker verder . Als je vruchtbaar bent is je bmm zachter en zit hoger en is open.
Tempen wen je snel aan hoor. Helemaal met een oorthermometer. Ik had 'm naast m'n bed liggen, zodra ik wakker werd tempte ik, en daarna stond ik op. Als je dat een tijdje doet wordt het een automatisme.
Oorthermometer is niet zo betrouwbaar als rectaal. En je mag het oor waar je op gelegen hebt niet meten, dus lijkt mij niet zo handig.
Misschien niet zo betrouwbaar om de preciese waarden te weten, maar wel het verschil tussen de vorige. Bij mij klopte het overigens altijd precies, dus vind t wel betrouwbaar. Klopt, nooit oor meten waar je op gelegen hebt, maar ook dat went snel. En tis voor mij de enige optie hoor, no way dat ik rectaal getempd wordt, dat heb ik bij de vk enzo ook absoluut geweigerd.
Sorry, effe off-topic, en dat mocht? Ik wilde ook niet maar ze zeiden dat dat vanuit het kraamcentrum zo verplicht was mocht alleen als je heel veel aambeijen had (en dat heb ik dan gelukkig weer niet) . Dus ik werd tijdens de kraamweek 2x per dag rectaal getemperatuurd . Bedankt trouwens voor de info over die afkortingen.
even inderdaad off topic...Grappig van dat rectaal tempen. Ik heb altijd geleerd dat dat de meest betrouwbare vorm van tempen is (ik heb ook een ajar getempt)! Ik ben echter in Zwitserland bevallen in het Universiteitsziekenhuis van Lausanne en werd 2x per dag met de oorthermometer getempt en ook mijn zoontje.....Zo zie je maar weer, ze doen het in elk land anders....trouwens hier wordt standaard op gbs gecontrolleerd 4 weken voor de uitgerekende datum en dat doen ze ook niet in Ned. On-topic Ben enorm trots dat de bv zo goed gaat bij mij en mijn zoontje groeit geweldig erop, maar wel bere irritant dat het dus als anti conceptie werkt nu wij een wens hebben om volgende maand voor een 2de te gaan. Echt nooit bij stil gestaan ooit voordat ik bv ging geven dat het inderdaad net zo betrouwbaar kan zijn als de pil de eerste paar maanden..... Moet wel lachen erom, ben je jaren bezig om NIET zwanger te worden, zijn we nu steeds bezig WEL zwanger te worden
't Is toch je lichaam dat besluit: ook zonder borstvoeding kan je vruchtbaarheid tot een jaar na de bevalling wegblijven. Lichaam wordt pas zwanger als het dat kan (en als het te vroeg zwanger wordt is de kans op een verdrietige ervaring ook weer groter helaas). Van nature is de afstand tussen 2 mensenkinderen 2,5 a 3,5 jaar. Pas dan is een vrouwenlijf echt hersteld.
Precies, wij hebben ook gezegd dat mijn lichaam weer zwanger zal worden als het eraan toe is, maar tot die tijd gaan we geen ac gebruiken en we hopen dus dat het eerder vroeger dan later is! Die verdrietige ervaring heb ik al gehad voordat JP kwam en die willen we NOOIT meer meemaken......
Ja dat mocht. Althans, ik weet niet of het een kwestie van mogen is, ik heb het resoluut geweigerd, ben daar echt heftig in hoor. Vinden anderen misschien stom of kinderachtig, maar ik kan dat gewoon echt niet. Ook t zelf doen, dat kán ik gewoon niet. In t ziekenhuis werd ik overigens standaard met oortermometer getempt, daar is het nooit ter sprake gekomen, maar bij de vk en de kraam heb ik t meteen aangekaart. VK vond t meteen geen probleem, die zag hoe overstuur ik was (serieus, ik stond te janken bij t idee van rectaal tempen, is gewoon echt fobie), de kraam protesteerde wel, maar ja, t was oor of niks..dus werd t oor. Ik ben normaal gesproken erg makkelijk en meegaand, maar als ik iets écht niet wil, moet je van goede huize komen om me zover te krijgen hoor
Even on-topic nog... volgens mij ben ik vanmorgen ongesteld geworden Begin januari had ik ook een paar dagen een bloeding, maar niet heftig, en aangezien ik een maand later niks had, ging ik er maar vanuit dat het dus iets anders was en geen menstruatie, leek me ook wel erg snel, gezien de bv. Maar nu is t dus weer raak en heb ik t idee dat t dus wel degelijk een menstruatie is. Beetje rare cyclus, maar oke, dat heeft tijd nodig.
Ikzelf heb mijn geschiedenis van pcos toch niet zoveel vertrouwen in NFP. Heb toen in de mmm een poos mn temp opgenomen (ja rectaal, 3 maanden lang) maar dat schommelde enorm. Alleen de cyclus waarin mn dochter is gemaakt wist ik dat ik een eisprong had want toen had ik echt veel slijm en mn temp steeg maar daarvoor of daarna heb ik dat nooit meer zo meegemaakt. In mn kraamtijd werd ik trouwens in het ziekenhuis hetempt met een oorthermometer en thuis onder mn oksel.
Wat is gbs? pff ik ben hier echt het domme blondje tja ik denk overigens ook wel dat je lichaam tijd nodig heeft om te herstellen..... en bij te tanken...... maar ondertussen.... kriebelt het hier ook wel een beetje.... ach ik blijf in ieder geval nog ff doorslikken tot na onze vakantie (17mrt) want wil niet dat ik per ongeluk voor het eerst misschien weer heb in de vakantie.... Joldeg... ongi.... knuffel en hoop dat je bv er niet onder te lijden heeft!
Nee joh, gewoon vragen. Gbs is groep B streptococcen/kokken. (weet weereens niet hoe je het schrijft )
? ik ben alleen onder mn oksel getempt in de kraamweek. wel zo prettig, ik had wel genoeg van het gepiel aan mn lichaam na vacuumpomp bevalling in het ziekenhuis!
hahahaha groot gelijk heb je Geke. YTrouens ik bleek dus drager te zijn van gbs dus tijdens de bevalling antibiothica.....In Ned. hadden ze er niet op geprikt dus ben blij dat ik hier beviel.....(was zowel in Ned. als hier onder controle).