Hallo, Onze zoon is nu 4 weken oud. Hij is 3,5 week te vroeg geboren. Sinds afgelopen week spuugt hij veel meer, zelfs 4 uur na de voeding nog, kreunt hij best vaak, heeft last van spuitluiers die echt groen van kleur zijn. Hij heeft ontzettend veel zuigbehoefte. Soms lijkt het net of hij zijn spuug wil weg zuigen met zijn speentje. Hij trekt dan hele vieze gezichten. Ook kan hij heel onrustig zijn en moeilijk te troosten. Wat kan dit zijn of betekenen? Ik geef borstvoeding. Hij drinkt om de 3,5 a 4 uur zo'n 5 a 10 minuten aan elke borst. Daarna drinkt hij ook echt niet meer. Kan dit er iets mee te maken hebben? Ik zit eraan te denken om de laatste voeding in een fles te geven. Hoeveel mogen we dan aanbieden? Alvast bedankt. Groetjes...
Hallo, Ik heb je verhaal een paar keer gelezen maar weet niet zo goed wat ik moet. In het eerste stukje lees ik over een randprematuurtje dat nu sinds een week spuugt tot ver na de voeding. Dan zou meteen mijn reactie zijn, laat er even naar kijken door de huisarts/kinderarts. Dan het volgende stukje over de BV. Je schrijft dat je om de 3,5 -4 uur voedt. Ik weet niets over gewichten en hoe zijn lijn er nu uitziet maar mijn eerste gevoel is, Ik vindt dat je met die tijd tussen de voeding op een erg laag aantal voedingen per etmaal zit. Juist die kleintjes moeten goed groeien en kunnen vaak nog net niet genoeg energie hebben om voldoende te drinken. Mijn gevoel zegt dan liever veel vaker een klein beetje. Op zich is 5-10 min per kant prima. Mits hij effectief drinkt. Valt hij voldaan in slaap? Het spugen wat je beschrijft en de groene ontlasting kan verschillende oorzaken hebben. dat kan komen omdat hij te weinig melk krijgt maar ook door heel veel melk. Daarover kan ik op basis van jouw verhaal niet veel zeggen. Ik zou kijken of je een LK bij jou in de buurt kunt benaderen om een consult af te spreken. Zij kan zien hoe het gaat, het voeden, het aanleggen, het spugen, zijn doen en laten, etc. Een consult helpt vaak heel veel. Zien is makkelijker dan alleen via de mail. Als je de laatste voeding met een flesje wilt geven (waarom zou je dat doen als het voeden goed gaat want het kost je veel meer tijd want je moet dan wel op dat voedingsmoment kolven.....) dan kan je de volgende regel gebruiken als richtlijn. 150 ml per kg lichaamsgewicht = volume per 24 uur. Dat deel je dan door het aantal voedingsmomenten. Ik hoop dat je toch al iets aan het antwoord hebt. Misschien kan je nog wat extra info geven zodat ik misschien nog wat gerichter kan antwoorden. Succes Ilse