waarom wordt er tijdens de weeën (vroeg) niet een echo gemaakt om te kijken om de navelstreng niet om het nekje zit?
Hoihoi, Het is heel lastig om te zien of het navelstrengetje om het nekje zit en het heeft geen meerwaarde om het te weten. Er word daarom geen keizersnede gedaan en het kan pas worden verwijderd als het hoofdje is geboren. Dan voelen we direct of de navelstreng om het nekje zit om het zo snel mogelijk af te halen. Het gebeurt heel veel dat de navelstreng om het kindje heen zit, dit komt omdat het kindje lekker beweegt in de buik en dan soms door een lus een zwemt. Imke
Bedankt voor je antwoord, op zich heel duidelijk en super dat jullie hier tijd aan besteden!! Ik ben hier toch wel heel bezorgd om, kan de bloedtoevoer naar het hoofd afknellen lijkt me met alle gevolgen van dien. Als je dan al uren bezig bent (zoals ik hier lees, ik ben geen ervaringsdeskundige) en dan opgemerkt wordt net voordat het geboren wordt lijkt me dat toch een behoorlijk risico of zit ik er helemaal naast (ik hoop het....)?
hoihoi, Ja je zit er naast want de navelstreng word niet zomaar aangetrokken. En zit los om het nekje. Het kan alleen iets strakker komen te zitten als het hoofdje word geboren daarom voelen we er gelijk naar en halen het direct weg. Imke