Hallo, Vraag 1: Mijn contract was 30 maart 2012 verlopen en ze hebben het niet verlengd. Daarom heb ik ww aangevraagd. Ik had recht op een basisuitkering van 3 maanden. Van de jareneis heb ik 3 jaar arbeidsverleden. Van 2011 mis ik ongeveer 10 dagen, dus het is net geen 52 dagen. Anders had ik misschien recht op een verlengde uitkering (4 jaar arbeidsverleden). Maar kan ik alsnog gedeeltelijk een verlengde uitkering aanvragen. Vraag 2: Ik heb me namelijk ook ziekgemeld vanwege mijn schildklier. Ik ben ook erachter gekomen dat ik nu zwanger ben. Om ziektewet uitkering te krijgen, krijg je toch eerst 13 weken ww uitkering uitbetaald? Maar ik heb nu 3 maanden een ww uitkering en dat komt toch uit op 12-13 weken. Krijg ik daarna een ziektewet uitkering. Of kan het ook eerder? Met vriendelijke groeten..
Beste Roosje24, Vraag 1: Er is al vastgesteld dat je niet voldoet aan de jareneis. Je hebt dan alleen recht op de basisuitkering van 3 maanden. Je kunt dus geen verlengde uitkering aanvragen. Vraag 2: Bij ziekte loopt je WW-uitkering eerst door. Je WW-uitkering wordt beëindigd als je langer ziek bent dan 13 weken. Vanaf dat moment krijg je een Ziektewet-uitkering. Stopt je WW-uitkering eerder door de maximale duur en ben je nog ziek? Dan krijg je een Ziektewet-uitkering zodra je WW-uitkering stopt. Als je vervolgens weer beter bent, krijgt je géén WW-uitkering meer. Actuele informatie vind je hier. Uitzondering: Bij ziekte ten gevolge van zwangerschap wordt de WW-uitkering beeindigd op de 1e ziektedag. Sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dankjewel voor je reactie. Als je ziek bent ten gevolge van een zwangerschap geldt het regel van (13 weken uitbetaling ww) niet? Krijg je dan een ziektewet uitkering?
Beste Roosje24, Als je ziek bent door zwangerschapsklachten wordt de WW-uitkering met ingang van de eerste ziektedag beëindigd. Je hebt dan namelijk recht op een 100% betaling van je dagloon. Dit is vanuit de WW niet mogelijk. Je blijft tijdens de eerste 13 weken van deze (hogere) Ziektewet-uitkering wel je WW-rechten gebruiken. Ben je langer dan 3 maanden ziek? De Ziektewet-uitkering loopt door tot je weer beter bent of met zwangerschapsverlof gaat. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Hiervoor heb ik ook verteld dat ik mij ziek had gemeld vanwege schildklier en nu ben ik ook zwanger en voel me minder goed. Ik werd gisteren gebeld, werd gevraagd of ik beter was etc. Later gaan ze mij weer terugbellen en een brief sturen van wat er verwacht wordt van mij. Ik had wel sollicitatieplicht maar weet niet meer of ik het nog steeds heb. Ben gisteren vergeten te vragen. Ik ga wel verder met solliciteren. Maar als ik uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek moet ik dan aanwezig zijn bij het gesprek? Moet ik dat werk aannemen? Ook al ben ik ziekgemeld? Met vriendelijke groeten, Ümmügül
Beste Roosje24, Je (e)werkcoach bepaalt of je tijdens je ziekte moet solliciteren. Hoe vaak je dit moet doen per 4 weken en welke functies passend voor je zijn bespreek je met je coach. Je kunt dit navragen door via de werkm@p een bericht aan je coach te sturen. Je krijgt dan binnen 48 uur een antwoord terug. Actuele informatie over de sollicitatieplicht vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare