Hallo, Momenteel ben ik voltijd student en ontvang ik studiefinanciering (tot en met augustus 2013). Heb ik dan ook recht op WAZO uitkering in de volgende situatie? - Sinds januari 2012 heb ik aaneengesloten gewerkt op basis van een nul contract. - Tevens doe ik al 10 jaar seizoens werk van april tot en met oktober ook op basis van een nul uren contract. Alvast bedankt!
Beste Wicky2010, Je geeft aan op basis van een 0-uren contract te werken. Vanuit dit dienstverband heb je ook recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ook wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van een dienstverband (of WW, Ziektewet- of een loongerelateerde WGA-uitkering) ligt, heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Zit er meer dan 10 weken tussen het einde van een dienstverband en je vermoedelijke bevallingsdatum? Wellicht heb je recht op de WAZO vanuit een WW-uitkering. Je geeft namelijk aan van april tot en met oktober te werken als seizoensarbeider. Heb je minimaal van de laatste 36 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag 26 weken gewerkt? Dan heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Je werkgever vraagt voor jou een zwangerschapsuitkering aan. Heb je geen werkgever of wil je de aanvraag zelf doen? Geef dan uiterlijk 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum door dat je zwanger bent. Bel hiervoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Mijn collega zal je aanvraag WAZO dan noteren (wanneer je WW-aanvraag nog in behandeling is geef je dit tijdens het gesprek door). Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een voospoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwvnl/webcare