Laatste loonperiode

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Josien88, Jan 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josien88

Josien88 Lid

Jan 18, 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    #1 Josien88, Jan 18, 2013
    Last edited: Jan 18, 2013
    Hallo,

Ik heb een belangrijke vraag over zwangerschapsverlof.

Ik ben als invalkracht werkzaam bij een instelling in de gehandicaptenzorg en werk elke maand een verschillend aantal uren. Nu ben ik 15 december met verlof gegaan. In november heb ik voor het laatst een hele maand gewerkt. Het uwv heeft mij in september vorig jaar verteld dat het verlof word berekent over de laaste maand dat je vollledig werkt. November dus. Nu heb ik die maand 10 dagen gewerkt. Gemiddeld over een jaar gezien is dat normaal voor mij. Nu komt het UWV gisteren mee dat ze kijken naar het Loon van de maand november. Bij mij zijn dat de uren van Oktober omdat ik een maand later uitbetaald krijg. Nu heb ik destijds juist dit nagevraagd, gaat het om de uren van de laaste maand of om het verdiende loon van de laatste maand. Dat zou dus de uren van de maand Oktober zijn. In Oktober heb ik maar 5 dagen gewerkt en heb ik nog vakantie opgenomen. DIe maand heb ik dus ver onder mijn gemiddelde gewerkt. het UWV adviseerde me om zelf op het werk te regelen dat ik die laatste maand genoeg uren zou maken, dat heb ik dus gedaan in de maand november... Nu beweert het UWV dat ze dus kijken naar het loon wat de laatste maand uitbetaald is en niet de uren en het loon van de laatste maand dat je gewerkt hebt. Nu is het verschil tussen mijn loon van de maand oktober wat in november uitbetaald is en het loon van november wat in december uitbetaald is ruim 400 euro. Dat scheelt enorm veel. Hoe gaan ze dit nu bekijken? IK had er speciaal over gebeld destijds en nu zegt het UWV ineens wat anders! erg vervelend! Anders had ik in oktober ook geen vakantie genomen met mijn man en had ik dan geprobeerd om voldoende te werken!!

Nu is het zo dat ik nog geen bericht heb gehad van het UWV omdat de salarisadministratie van mijn werk de loonstroken niet op orde had, nu is dat inmiddels gisteren ook gebeurd, maar ik ben super benieuwd naar de uitslag.. Ik vraag me ook of hoe het UWV kan zien dat ik vrij heb genomen in oktober. Ik ben namelijk invalkracht en kan dus zelf aangeven dat ik een week vrij wil.. Dit staat volgens mijn dan weer niet op mijn loonstrookje.. Hoe weet het uwv dit dan?
    En als ze dit weten kijken ze dan naar de loonstrook van de maand oktober ( uren september)?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Josien88,

Je geeft aan dat je de uren die gewerkt hebt altijd een maand achteraf betaald krijgt.
    UWV gebruikt voor de berekening van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering het daadwerkelijke inkomen dat je verdiend hebt in de maand of 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof.
    Valt door deze berekening de uitkering lager uit omdat er sprake was van ziekte of verlof?
    Dan nemen we een vergelijkbare periode voor de berekening.
    Dit is meestal de voorliggende periode.

Wat betekent dit voor jou?
    Blijkt uit de beslissing dat UWV geen rekening heeft gehouden met het feit dat je vakantie had in de periode waarover de berekening is gedaan?
    Dan kan je bij UWV een verzoek indienen voor herziening van de referteperiode.

UWV beoordeelt dan of je aan de voorwaarden voldoet om je uitkering over een afwijkende periode te berekenen.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Josien88

Josien88 Lid

Jan 18, 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Dank u wel voor uw reactie.

Nu is het me nog niet duidelijk of het gaat om de gewerkte uren in November,( dat loon heb ik in december uitbetaald gekregen) of het loon wat in November uitbetaald is. November is de laatste volledige maand dat ik gewerkt heb voordat mijn verlof is ingegaan.

Groeten Josien

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Josien,

UWV gaat uit van een loonaangifte periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met zwangerschapsverlof ging.
    In jouw geval het dus om het loon dat uitbetaald is in de maand november en niet de gewerkte uren van de maand november.
    Is het loon in deze periode lager door ziekte of verlof?
    Dan kijkt UWV naar de periode van 4 weken of een maand daarvóór (dus het loon wat je ontvangen hebt in oktober).

Of de beoordelaar van je vakantie af weet kan ik niet zeggen.

Ik verzoek je de beslissingsbrief van UWV af te wachten.
    Ben je het niet eens met het vastgestelde dagloon?
    Je kunt UWV vragen om een herziening van de berekening van je dagloon.
    Neem daarvoor contact op met UWV Telefoon Werknemers: 0900-9294.
    Mijn collega kan je dan terug laten bellen door de beoordelaar.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een fijn bevallingsverlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Josien88

Josien88 Lid

Jan 18, 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Hallo,

Ik heb inmiddels de beslisingsbrief ontvangen nadat mijn werkgever een brief naar het uwv heeft gestuurd dat ik vakantie op heb genomen in de maand oktober. zodat ze daarom naar een maand eerder gaan kijken.

Nu staat er in die brief dat het niet word goedgekeurd omdat het bij mij niet gaat om onbetaald verlof.. (artikel 4) Heeft dit te maken met dat ik een invalcontract heb?

Op dit forum heb ik meerdere berichten er op na gelezen en daar komt naar voren dat vakantie opnemen ook onder de uitzonderingsregel valt van het uwv. Daarom begrijp ik niet helemaal waarom ze het nu weer afgekeurd hebben. Nu moet ik dus alsnog een bezwaar indienen want ik ben het er nog steeds niet mee eens.

Ook zit ik er nog erg mee dat doordat ik fout ben voorgelicht door het uwv in september ik nu al een een paar maanden aan het bellen ben met UWV, hoe de hele situatie is maar het lijkt alsof ze me niet willen begrijpen. Als mij toen gewoon was verteld dat het om de laatste maandloon ging wat ik heb gewerkt, ipv de uren, dan had ik nooit in oktober een week vakantie opgenomen.

Kan ik dit soort gegevens meenemen in een bezwaar? Ik heb destijds gemaild naar het P&O van mijn werk dat ik contact heb gehad met uwv en wat ze toen hebben gezegd over de berekening van mijn verlof. Zou ik die mails kunnen gebruiken bij een bezwaar?

Groetjes Josien

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Josien,

Bezwaar maken doe je als je van mening bent dat UWV een verkeerde beslissing heeft gemaakt. UWV beoordeelt de situatie dan opnieuw, om te kijken of de beslissing op de juiste gronden is genomen, en bevestigt of herziet de oorspronkelijke beslissing dan.
    Daartoe is in jouw geval geen aanleiding: had je tijdens je vakantie vakantiedagen laten uitbetalen, dan waren deze in de dagloonberekening meegenomen. Je hebt echter minder gewerkt binnen je oproepcontract. Daarom is je dagloon lager.

Dat je werkgever je verkeerd heeft geïnformeerd, is geen aanleiding voor UWV om onze beslissing te herzien.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. Josien88

Josien88 Lid

Jan 18, 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Het was niet mijn werkgever die mij verkeerd heeft geinformeerd, maar het UWV. nemen ze dat ook mee?

8. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#8 UWV, Feb 19, 2013
    Last edited: Feb 19, 2013
    Beste Josien,

Spijtig te moeten lezen dat je verkeerd geïnformeerd bent.

Zoals Robert al aangaf zal op basis van verkeerde informatie verstrekking de berekening van de hoogte van het dagloon niet beïnvloeden.
    De loonaangifte periode staat immers vast.
    De vakantiedagen had je uit kunnen laten betalen.

Het is aan de behandelaar van je bezwaarschrift of dit gegeven meegenomen wordt in de bezwaarprocedure.
    Wanneer je het bezwaar ingediend hebt, wordt er telefonisch contact met je opgenomen waarin je mondeling je bezwaar nog kan toelichten.

Actuele informatie over bezwaar en beroep vind je hier.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page