Voltijd studeren en kindje

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Fruitmoes, 19 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hallo dames,

Ik wil volgend schooljaar een studie Engelse Taal en Cultuur gaan doen en zit nu te kijken welke ik kan doen: voltijd of deeltijd. Deeltijd is misschien makkelijker met een kindje, maar dan heb je nergens recht op (geen stufi) Nu denk ik dus aan voltijd. Nu is mijn vraag, zaten jullie dan ook echt 5 dagen op school en hoe beviel je kindje dat? Mijn dochter is dan al bijna anderhalf, dus ik durf het wat beter aan, maar voel me wel schuldig als ik er gewoon 5 dagen niet ben. Er is wel kinderopvang bij de uni, maar ik weet niet of ze dan plek voor mijn dochter hebben.
    Hoe veel zitten jullie op school?

2. emje

emje Niet meer actief

hoi,

ik ben zelf gestopt met studeren toen ik wist dat ik zwanger was. maar een vriendin van mij studeert ook, en heeft een kindje van een jaar. eerst deed ze de voltijd studie. ze kreeg wel veel hulp van school met een redelijk aangepast rooster. je zal wel 5 dagen per week naar school moeten en naast school ook erg veel thuis doen. uiteindelijk werd het te zwaar voor haar en heeft ze besloten over te stappen op deeltijd. dit is veel beter te combineren met haar kindje. het klopt dat je geen stufi krijgt als deeltijd student. maar als je niet te veel verdient kan je wel een aardig bedrag van de belasting terug krijgen omdat je studeert met een kindje. hoe dat presies zit kan je beter even blij de belasting navragen. het is ook mogelijk natuurlijk om te lenen maar dat is nogal duur. ik zal wel eerst even nagaan of de kinderopvang bij jou school plaats heeft want dat zal wel het fijnst zijn. als dat niet zo is , moet je even in de omgeving zoeken. vaak zit daar wel een wachttijd op. hopelijk weet je nu iets meer. wel heel goed dat je weer wilt gaan studeren. zelf wil ik ook verder gaan met me studie als het kindje wat ouder is.

3. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hallo, ik werk niet. Maar begrijp ik het nou goed dat als ik geen stufi aanvraag, ik dan mijn studiekosten terug kan krijgen van de belastingdienst (eventuele verrekening met inkomstenbelasting?)

4. Opening

Opening Niet meer actief

Ik studeer ook nog op het HBO. Zit op dit moment in mijn laatste jaar maar ik heb nooit alle 5 dagen op school gezeten.

5. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    Ik doe mbo voltijd en ik zit 4 dagen op school waarvan daar 2 halve dagen van zijn. Ik dacht dat als je deeltijd gaat doen je een gedeelte terug kan krijgen via belastingdienst maar niet alles en er zitten geloof ik ook voorwaarden aan maar das gemakkelijk te checken via de website denk ik hoor!

Bij mij gaat t in ieder geval goed maar denk ook dat t aan de opleiding ligt?

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je kunt alleen de kosten van je studie terugkrijgen als je belasting betaalt. Heb je een toeslagpartner? Dan kan het namelijk wel.

Verder studeer ik voltijd aan de UvA (ga je daar toevallig ook heen?) en ik vind het goed te doen. Maar mijn zoontje gaat wel 3 dagen naar de opvang en mijn man werkt 1 dag thuis. Ik denk dat het ook prima in 3 dagen te doen is en bovendien studeer ik nooit 's avonds of in het weekend. Ik doe het grootste gedeelte dus echt in die 4 dagen en krijg die 4 dagen dan nog niet eens gevuld.

Of je veel contacturen hebt, weet ik niet. Bij mijn studie valt het bijvoorbeeld wel mee. Ik heb gemiddeld 2 a 3 keer een college in de week van 2 a 3 uur per keer (vaker 2 colleges dan 3).

Als je het met opvang goed weet te regelen, dan moet je het naar mijn mening zeker doen!

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh en vaak kun je als student een tegemoetkoming in je kinderopvangkosten krijgen van de gemeente, omdat je geen werkgever hebt.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh en trouwens: je betaalt voor een voltijd studie 400 euro meer per jaar aan collegegeld, maar je krijgt wel 12 keer 250 euro aan studiefinanciering. Tel uit je winst ;) En het is echt geen probleem als je niet je 60 studiepunten in een jaar haalt! Bij ons is in je eerste jaar het minimum 45 geloof ik. En zeker als je aan de universiteit gaat studeren, heb je niet zo strak geregeld programma waarbij je heel veel les hebt (al kan dat nog wel iets verschillen per studie, dus dat moet je even uitzoeken).

9. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hallo Yukl, ik zit inderdaad te denken aan de Uva. Lekker dichtbij en wat studeer jij? Zit jouw kindje op de opvang behorend bij de universiteit?

10. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Zo, ik kreeg vandaag een brief binnen van de UvA. Ik ben toegelaten tot de opleiding! Ik heb geen middelbare school diploma, maar ben wel 21 jaar of ouder, dus doe ik colloquium doctum (21+ toets). Voor mijn opleiding doe je dan een examen in geschiedenis, nederlands en engels. Maar daar heb ik dus al wel VWO-examen in gedaan en dat heb ik toen gehaald. Dus daar vrijstelling voor aangevraagd en die heb ik gekregen. Dus zonder diploma toch nog een universitaire opleiding voor mij. Ben heel blij!

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Super! Gefeliciteerd! :)

12. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hey gefeliciteerd!

Ik heb zelf bewust gekozen om voltijd te blijven studeren. Ik maak nu eigenlijk veel minder uren dan wanneer ik deeltijd zou studeren (& dus erbij zou moeten werken) en ik krijg studiefinanciering.

Ik ga ongeveer 15 tot 20 uur per week naar school en dat is meestal verdeeld over 3 dagen. Ik vind het prima te doen en ik ervaar het ook totaal niet als 'zwaar'.
    Ik heb geen aangepast rooster, maar mocht dit nodig zijn dan kan dat allemaal geregeld worden.

Succes!

Deel Deze Pagina