hoi allemaal! Wij hebben een ander huis gekocht en na een half jaar verbouwen zijn we eindelijk bijna zover dat we er in kunnen. Het enige wat nog moet gebeuren is de keuken, en bah wat is die vies zeg. Ik denk dat er al in 10 jaar niet is schoongemaakt. De keuken zelf is nog prima en de kastjes gaan we verven. Maar hoe maak ik de rest goed schoon? De oven is helemaaal aangekoekt en de afzuigkap nog meer. Ook de kastjes plakken van binnen helemaal. Hebben jullie tips? Ik weer gewoon niet waar te beginnen Alvast bedankt!
Een goede ontvetter, volgens mij dasty van de wibra. Voor de oven een papje maken van baking soda en water en dat een nacht laten intrekken.
Bij de Lidl heb je een ovenspray. Zou die heel dik insprayen en zeker een nacht laten intrekken, zelfde voor de afzuigkap. Daarna met een ontvetter voor de restjes die achterblijven.
Hier toevallig gisteren mijn oven gereinigd met een papje van baking soda, water en een scheutje azijn. Oven daarna op 100 graden zetten en 45 minuten laten draaien en daarna schoonmaken!
Ik gebruik altijd ‘steaming suzy’. Bij de Blokker gekocht. Doe je water en azijn in en dan zet je de magnetron stand aan. Stoomt het vuil los. Werkt natuurlijk alleen bij een combi-magnetron. En anders de tip hierboven
Helemaal inspuiten laten intrekken en pas later met schoon warm water soppen kastje voor kastje oven voor oven.
Een schaaltje met ammonia in de oven zetten (zonder hem aan te zetten) en een nachtje laten staan. De volgende dag de ammonia weggooien en dan kun je met ontvetter (die van Dubro en Dasty zijn heel fijn) makkelijk schoonmaken. Wel goed ventileren! Ammonia kan giftige dampen geven namelijk!
Wow! Hoe ziet die soda eruit en waar koop ik dat? Ik neem aan dat het alleen vuil oplost en niet de combimagnetron?! De keukenkastjes kun je het beste insprayen met de dasty. Dat doe ik 1x in de zoveel tijd ook met mijn afzuigkap bovenop. Je geeft het verre vuil er daarna zo vanaf (wel even ca t minuten laten intrekken en daarna wel grondig afnemen)
Ik gebruik HG voor de oven. Ik spuit de oven in en laat het een paar uur intrekken. De echte hardnekkige ingebrande vlekken zijn moeilijk te verwijderen vind ik.
Voor de vette aanslag op en in de kastjes absoluut Dasty! Werkt het allerbeste. Insprayen, 5 minuutjes in laten trekken en goed afnemen..
En anders misschien die super sponsjes van de action? Wat bij mij ook werkte bij de oven was een schaaltje met citroënschijfjes erin zetten en dan de oven aan. Daarna kon je er makkelijk met een doekje doorheen. Maar waarschijnlijk moet jij het wat rigoureuzer aanpakken Oh, en ik had eerst met de stofzuiger alle kruimels eruit gezogen, dat hielp ook een hoop.
tip voor vet en aangekoekt vuil op het bakblik, een vaatwastabletje erin leggen en vol gieten met kokend water. Als het water is afgekoeld poest je met een wondersponsje al het vet en aangekoekt vuil er zo vanaf.