Doe ik het wel goed??

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama van milano, 3 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van milano

Mama van milano Actief lid

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi,
    Ik heb hier een paar topics gelezen en het valt me op dat bijna iedereen wel een strak eten's schema heeft voor hun kindje.
    Misschien ligt het aan mij, maar doe ik het wel goed?

Mijn zoontje word zeg maar wakker rond een uurtje of 9 maar kan ook 10 uur zijn of 7 uur. Hij is 10maanden en 2 weken.

Ik heb eerlijk gezegd geen schema, maar hier ziet er een beetje zo uit;

Als hij wakker word- bamix licht volkoren groei ontbijt
    Tussendoor- een halve fles taksi, lange vinger
    Na zijn slapen (dat is meestal tot half 12 12 uur ) - 2 sneetjes brood zonder korst met meestal zoet hij wil niks weten van hartig op zijn brood met een flesje fristi
    Rond 2 uur - fruithapje in potje of zelfgemaakt dat ligt er maar net aan of ik thuis ben (ik ben niet zo moeilijk)
    Dan avond eten rond 5 uur - dat eet hij alleen uit een potje hij wil geen vers probeer het iedere dag 2a3 hapjes maar dan vind hij het wel genoeg.
    Dan voor slapen rond 7 half 8 pyama papje.

Maar het licht er ook maar net aan of hij honger hebt hij slaat soms ook zijn brood over omdat hij niet wil.

Tussendoortjes/ drinken: taksi of limonade siroop. Koek: speculaas langevinger. Snoep: spekjes, fruitella en nibbit ships
    En dan als ik iets eet bv stukje fruit toetje stukje snoep enz enz eet hij met mij mee.

Hij weegt ; 9070 lengte ; 71,5

2. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik vind wel dat ie veel "snoept".

Ik zou zelf het volgende doen:

taksi word diksap
    fristi word opvolgmelk (hebben ze tot 1 jaar nodig!)
    speculaas of lange vinger word liga of rijstwafeltje
    limonadesiroop word diksap of lauwe thee
    en de snoepjes en chips zou ik al helemaal weg laten.

Een kind heeft zeker tot 1 jaar echt gezonde voeding nodig en geen onnodige suiker, vet en zout.

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hey mama van Milano,

Sluit me aan bij Linda. Ik dacht eventjes, sorry als ik je beledig, dat je een grapje maakte met de bericht, want ik vind het abnormaal hoeveel suiker en snoep/zout je kindje krijgt....Ik zou echt het advies van linda ter harte nemen, want dit is echt niet zo'n gezond patroon voor de kleine.

4. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam

Nee hoor! Neem je niks kwalijk.. Ben een jonge moeder van 20 en kan zo te zien bij zijn voedingschema hulp gebruiken!! Haha
    Bedankt voor de tips!
    Ga ze zeker gebruiken!
    Maar maakt het ook wat uit als het niet precies optijd gaat? Dan heeft hij weer een uur eerder honger en dan helemaal niet! Maar dat kan geen kwaad toch?

5. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Ik maak geen grapje! Zo ziet het er echt uit.. Schaam me nu eigelijk wel een beetje maar ik ga het zeker opvolgen!

6. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Die tijd maakt niks uit hoor, lekker naar je kindje luisteren. Fruit en groente mag natuurlijk altijd, en let er gewoon goed op dat hij zijn opvolgmelk blijft drinken (minimaal 300ccper dag en daar valt een pyamampapje ook onder, en denk eraan dat hij dan vitamine d druppels moet elke dag, kun je gewoon bij het kruidvat krijgen)

komt allemaal goed, gewoon iets verstandigere tussendoortjes idd zoals ligaatjes en diksap

succes!!

7. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Tijden maakt niet zo uit, kijk daarin vooral naar je kindje. Maar ik zou ook een stuk minder suikers en zout geven.
    Verder zou ik gewoon brood met korstjes geven, ik heb ze er voor mijn dochter nooit afgehaald.

Ik vraag me wel af hoe hij fruitella weg krijgt??? Ik krijg die dingen zelfs bijna niet weg.... Als hij die kan eten kan hij ook echt wel korstjes eten. :)

Succes!

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Overigens is het voor je dagritme wel lekker als je elke dag rond dezelfde tijd 'begint' met de dag. Bv elke dag om 8.00 uur zijn bambix. dan heb je wat meer structuur

Een dag zou er zo uit kunnen zien;

8.00 bambix met opvolgmelk
    10.30 stukje fruit + wat diksap/thee
    12.00 broodje met klein flesje opvolgmelk
    14.00 stukje fruit + liga + thee/diksap
    17.00 groente/warme maaltijd
    18.30-19.00 Pyamapapje

Succes!

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een strak schema is niet nodig maar de enorme hoeveelheid suiker die je kindje krijgt zeker ook niet!
    Niet nodig:
    - Taksi
    - lange vinger
    - alleen zoet op brood
    - fristi (!)
    - pyjama papje
    - fruitella, spekjes, chips, speculaas.

Dat je kindje niet bepaald lekker eet 's avonds is niet zo raar gezien de grote hoeveelheid suikers die je kindje krijgt. Ik zou persoonlijk onmiddelijk met alles wat hier boven staat stoppen.
    Een keertje zoet op brood is natuurlijk helemaal niet erg. Maar zo te lezen heeft je zoontje dondersgoed door dat hij zoet kan krijgen. Alleen boter is ook prima.

Je leert je kindje op zeer jonge leeftijd dat de wereld zoet is... dat hoeft ie niet te leren (dat weet ie al vanaf het prille begin). Leer hem juist dat er nog veel meer lekkere smaken zijn!

Kijk eens in je groeiboekje en beperk suiker en zout extreem!

10. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    mee eens...schrok er zelfs een beetje van.
    Ik vind het al erg als mijn moeder hem een lange vinger geeft...veels teveel suiker!!
    Maar goed, je moet het zelf weten..
    Verder is het volgens mij geen probleen als je het een en ander een beetje verschuift.
    Hier wel altijd 's ochtends fruit en 's middags thee of water met rijstwafel of lange vinger.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal mee eens.
    Vaste tijden zijn niet zo nodig, al is het het handigste als je kind gewoon eet als jij ook eet. Maar ik zou de inhoud van het boodschappenwagentje toch eens flink omgooien hoor!
    Zoveel suiker, dat is voor niemand goed (ook niet voor jezelf).

Probeer als tussendoortjes eens dingen als snoeptomaatjes, stukjes komkommer, wortel, selderij, appel en ander fruit. Neem eens cracottes of knackebrod of soepstengels i.p.v. speculaas en lange vingers. En probeer het te houden op eet/drinkmomenten op een dag. De tanden van je kind moeten nog een levenlang mee. Nu leg je de basis voor een gezond leven later!

Drink eens samen gewoon thee, of water, i.p.v. die mierzoete zuiveldrankjes.

12. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Heel erg bedankt voor jullie reacties ik heb dus echt nooit geweten dat zoet zo slechts is.. Ik heb het natuurlijk niet expres gedaan.
    Ik ga morgenochtend gelijk naar de winkel en alles inslaan wat jullie zeggen wat beter is! Voel me nu zo slecht joh...
    Ook had ik nog een vraag over de vitamine d druppels ik hoef pas eind juni weer naar het cb en jullie kunnen me hier denk ik ook wel mee helpen, de laatste keer bij het cb zeiden ze dus dat hij nu vitamine d druppels moest en die heb ik gehaald het cb zei 3 druppels per dag maar op het pakje staat 10?
    Ik geef nu gewoon 3, maar wat moet ik nu doen 3 of 10? Wat geven jullie?

13. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik wil even zeggen dat ik het super vind dat je meteen aan de slag gaat met de adviezen die je hier hebt gekregen. jij hoeft je dus niet rot te voelen, want je hebt duidelijk wel het beste met je kindje voor

14. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Haha ik eet ze zelf en dan geef ik hem er kleine stukjes van(maar vanaf morgen krijgt hij lekker fruit en ligga's!)
    En aangezien hij ook speculaas wegkrijgt kan hij natuurlijk ook korstjes eten! Nooit aan gedacht.. Maar ik snij nog wel kleine stukjes voor hem, zal hij ook al een heel broodje kunnen eten of half dan eerder? Of nog even de kleine stukjes?

15. adi

adi Niet meer actief

Aantal druppels is afhankelijk van de merk die je haalt. Davitamon adviseert bijv 10 druppels, terwijl sommige andere merken 3 of 5 adviseren. Qua hoeveelheid vitamine D is dat heztelfde, dus ik zou de gebruiksaanwijzing van de verpakking volgen.

Als ik je berichten lees, zou ik je echt adviseren om een tussendoor afspraak te maken bij het CB. Ik vind dat je echt duidelijk en gestructureerd advies nodig hebt over de voeding van je baby. Niet voor een menu op dit moment, maar over het algemeen. Om te leren wat een gezonde voeding inhoudt, wat is schijf-van-5, en welke voedingsstoffen een kind eigenlijk binnen moet krijgen.
    Heeft iemand je bijv ooit verteld dat een baby tot 1 jaar geen zout mag hebben? En dan lees ik Nibbit-chips en val half achterover. En spekjes en dat soort dingen, ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een baby van 10 maanden zoiets te eten krijgt.

Ik wil je niet beledigen, maar probeer je duidelijk te maken dat je echt advies nodig hebt hierin.

16. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Je beledigd me helemaal niet, ik ben blij dat ik dit topic ben begonnen.
    Ik zal echt niet weten wat voor voedingstoffen hij nodig heeft.. Dat klinkt misschien heel slecht en misschien wel op verwaarlozing!? maar dat heb ik dus nooit gewild en met opzet gedaan! Op het cb zeg ik ook altijd wat hij krijgt aan snoep en drinken enz en niemand heeft gezegd dat dat niet goed is vandaar!!
    Ik ben daar eigelijk best heel boos over!
    Ik zat vanmiddag een beetje te lezen en het viel me al zo op dat het schema hier anders is als bij andere, ik woon tegenover het cb en ik ga er morgen gewoon langs want ik ben echt boos! Zelfs als ik naar cb ga dan heeft hij een fles fristi mee en koek in zijn hand niemand wie wat zegt!

17. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Goed van je dat ook meteen aan de slag gaat met de tips van de andere dames hier op het forum.

In princiepe is tijd niet belangrijk, maar ik hou er hier wel een beetje structuur in.
    Niet te veel tussendoortjes zodat hij op de etenstijden nog wel honger heeft zeg maar.

Hier begint de dag meestal rond een uurtje of 9 met een boterham en melk
    Tussen 10 en 11 krijgt hij fruit en wat drinken (slappe thee of water)
    's middags 1 tot 2 boterhammen met melk
    tussendoor wat drinken (Diksap/thee/ water) en iets lekkers (soepstengel/ liga/ fruit/rijstewafeltje en heel af en toe een lange vinger.
    's avonds eet hij gewoon met de pot mee van begin af aan al. Ook nooit niks geprakt ofzo. Heb hem altijd gewoon lekker zelf laten eten. (Rapley methode) Hij eet ook altijd samen met ons wat het voor hem ook leuk maakt. Na het eten nog wat yoghurt of kwark.

18. adi

adi Niet meer actief

wel slecht dat ze zo lakoniek zijn joh.

Op zijn leeftijd is het belangrijk dat hij het volgende (ongeveer) binnen krijgt per dag:

- 300-500cc opvolgmelk. Die pyjamapap is bomvol aan suikers, je kunt dan ook gewone opvolgmelk geven;
    - 1 a 2 stuks fruit, liefst vers
    - ong 2 boterhammen, beleg is minder belangrijk: boter is gewoon genoeg, maar anders bijv pure appelstroop als hij geen hartig beleg wil. Apelstroop van Zonnatura is zuiver en bevat alleen fruit;
    - groente, pasta, rijst, aardappelen, vlees.
    - 1 ander moment voor tussendoortje per dag, buiten echte maaltijden en zijn melk hoeft een baby van 10 maanden echt niet zoveel tussendoor. Gewoon een creckertje, soepstengel, rozijntjes, komkommer, tomaatjes oid. Soms een liga.

Probeer het volgende te onthouden:
    - de drie maaltijden zijn belangrijk (zijn brood, fruit, groente en melk). Zorg ervoor dat hij honger heeft tegen de tijd dat het etenstijd is. Geef hem zeker 2 uur voor het avondeten geen tussendoortjes. Als hij echt honger heeft, zal ie langzaam leren om zijn avondeten te waarderen;
    - snoepen is eigenlijk helemaal niet bedoeld voor babys. Tot 1 jaar is melk nog de belangrijkste voeding, daarnaast fruit, groente, granen en vezels. Hij krijgt voldoende suiker via zijn melk en fruit, meer is echt niet nodig.
    - tot 1 jaar mag een baby geen toegevoegd zout (dus ook gezoute tussendoortjes, zoals chips). Na 1 jaar zeer weinig.
    - qua drinken is melk en water/thee voldoende. Anders verdunde diksap.

Als je je onzeker voelt, probeer mbt drinken je te houden aan de baby-vak in de supermarkt. Daar staan drankjes die geschikt zijn voor babys, en daar staat duidelijk de leeftijd op vermeld. Daarnaast is water of thee ook prima.

Geef hem NIKS waar LIGHT op staat. Light producten bevatten zoetstoffen, en die zijn ronduit slecht voor babys en kleine kinderen.

19. Mama van milano

31 mei 2011
    181
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ga dit zeker opschrijven, dan vergeet ik het niet!
    Heel erg bedankt voor de moeite(iedereen trouwens) dat kan ik van het cb niet zeggen! Terwijl dit gewoon hun taak was om mij goed intelichten en al helemaal omdat ik daar altijd zit te vertellen wat hij eet!

20. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Kijk ook daarin naar je kindje, ik doe twee sneetjes op elkaar er snij hem dan in vier stukjes. Ze kon al best vlot zo haar boterham eten. Maar als je nog kleine stukjes geeft is dit ook prima, hij is nog zo jong.

Deel Deze Pagina