Weten jullie of de tajines van de Xenos ook op een electrische kookplaat gebruikt kunnen worden? En heeft iemand nog lekkere succesrecepten voor de tajine?
Of die op elektrisch kan heb ik geen idee. Volgens mij is er zo een speciale onderstuk wat je eronder kan doen. Qua succesrecept je kan er veel in varieren. Ik kook redelijk vaak in een tajine maar dan op gas. Wat aardappels met beetje wortel en doperwten en ui en een stuk lamsvlees is altijd een succes natuurlijk De marokaanse kruiden erbij. Zoals paprikapoeder,komijnpoeder,gemalen kurkuma,wat gemalen kaneel. Of je kan het gemixt kopen bij de marokaanse winkel dat heet ras al hanout. Daar zitten alle kruiden bij elkaar gemengd.
https://www.bladna.nl/marokkaanse-tajine.html Hier staan een aantal lekkere recepten tussen. Je kan zoveel verschillende dingen maken met een tajine. Kip, gehakt, rund, lam. Als je ras al hanout hebt, of veel verschillende kruiden, is het gewoon een beetje uitproberen wat je lekker vind.
Ik heb genoeg lekkere recepten. Je kan er ook echt mee combineren.. Heerlijk! Mocht je behoefte hebben aan recepten hoor ik het graag. Heb recepten met kipfilet, kippenpoten, vegetarisch, gehakt, gehakt in tomatensaus..
Die van de Xenos hier op een keramische kookplaat gehad. Dit heeft hij niet overleefd. Je moet hem eerst weken voor 24u dacht ik en dan heel langzaam laten opwarmen. Dit zal ik wel iets te snel hebben gedaan want hij brak in tweeën. Dus wil je alleen succes wensen, hopelijk blijft hij bij jou wel heel!
Bedankt voor de andere tips! Heb de tajine overigens nog niet gekocht, maar het lijkt mee een mooie besteding van een kadobon die ik nog heb.
Mijn omaheb ik er 1 cadeau gedaan van de xenos. Ze heeft een speciaal onderplaatje en gebruikt m op haar electrische kookplaat. Voor ze die had, deed ze m in de oven en dat ging ook goed. Mijn favoriet is rundvlees uit de tajine met pruimen. Als je op google zoekt vind je heeeel veel recepten. Ik kies er gewoon 1 uit en doe erin wat mij lekker lijkt. Kippenpoten met dadels vind ik ook erg lekker. En gehaktballetjes in tomatensaus
Ik durf niets te zeggen over de Tajine van de Xenos, maar heb wel eens gehoord dat deze te poreus zijn om veelvuldig te gebruiken. De tajine is bedoeld vnl bedoeld voor stoofgerechten, dus een langdurige bereidingstijd. Ik heb zelf een tajine van Emile Henry, even een investering, maar de moeite waard ( heb hem zelf destijds in een aanbieding gekocht ). Ik kook op gas en gebruik altijd een verdeelpaatje ( sudderplaatje ) onder tajine. Mijn favoriete recept in de tajine: Kipdijfilet kruiden met zout, peper en ras el hanout. Verschillende groenten in plakjes en repen snijden, ik doe altijd rode ui, wortel, courgette, aubergine, paprika ( eerst even grillen ) en zoete aardappel. Olijfolie verhitten in de tajine, gewoon even op groot vuur en plakjes rode ui fruiten, daarna de kipdijfilet erbij en even om en om aanbakken. Dit op klein vuur ( sudderplaatje ) zetten en dan de groenten er stap voor stap bij, eerst de groenten die een beetje stevig zijn zoals de wortel en zoete aardappel mee laten stoven en dan na een half uurtje ofzo opbouwen met de rest van de groenten. Tussendoor naar smaak evt nog wat peper een zout er bij. Het geheel zo'n 2 a 3 uur laten stoven in de tajine. Het laatste halfuur een bakje olijven toevoegen en verwarmen. Garneren met verse peterselie en serveren met turks brood en hummus. Eet smakelijk!
Jaahhh, dat is echt het lekkerst! Met couscous met amandel en abrikoos erbij, en yoghurt met koriander
Heb je daar een volledig recept van?? Lijkt me heerlijk maar ben een leek wat eten bereiden in een tajine betreft
Kiptajine 6 drumsticks (hoeveelheden zijn wel beetje afhankelijk van de grootte van de tajine) 2 aardappels (grote) 2 ui Wortel Courgette (Diepvries) erwtjes Tomaten (2) Koriander Peterselie 2x Ras el hanout Peper Zout Kurkuma Komijn Snijd de ui en bak deze aan, als de ui glazig is mogen de drumsticks erbij met wat ras el hanout. Bak de kip aan beide kanten aan. Doe de tomaat in blokjes en de koriander/peterselie erbij Ondertussen de overige groentes snijden. De aardappels doe ik meestal in 4e (grote partjes) wortel en courgette in verschilt, soms snijd in deze in de lengte soms in de breedte. Nu mogen de overige kruiden erbij (nog een keer ras el hanout) en daarna de groentes. Op de erwtjes na. Nu voeg je een flinke scheut water toe (schenk deze aan de zijkant erbij, niet boven op de groentes zeg maar) Als laatst doe je de erwtjes er boven op. Nu kan je de tajine dicht doen, en laat je het lekker stoven voor een uurtje. Af en toe kijken of er nog genoeg water in de tajine zit.
Ik ga dit topic even volgen hier ook een elektrische kookplaat namelijk en wist niet dat een tajine erop kon.
Ik hou echt van tajine!! Dat je 2x een theelepel toevoeg. 1e keer bij de kip en de 2e keer wanneer je de andere kruiden toevoeg.
Aardappel tajine (lekker met gebakken vis er naast) Aardappelen 1 grote ui 1 groteTomaat koriander Kruiden (peper, zout, safraan, paprikapoeder, komijn, gemberpoeder, sambal) Doe een laagje olie in de tajine en snipper de ui hier samen met de tomaat. Laat even aanbakken en doe er de aardappelen bij die je in parten hebt gesneden. Schep dit geheel om en doe er de kruiden en koriander bij. Je kunt overal 1tl van nemen, behalve safraan, daar doe je een klein beetje van. Voeg van de andere kruiden naar smaak. Laat dit voor een paar minuten ff bakken en schenk er dan water bij. De aardappelen moeten voor een deel boven het water uitsteken. Laat dit dan flink sudderen tot de saus wat is ingekookt en de aardappelen gaar zijn. Proef of het op smaak is en zet dan uit. Neem een hete peper en schroei deze aan open vuur. Stop de peper in een boterhamzakje en sluit af. Na een paar minuten kun je de schil er dan makkelijk af wrijven. Serveer op de aardappelen en smullen maar!
Gehaktballetjes in tomatensaus Benodigdheden: Halve kilo gehakt ( balletjes maken ) 1 ui 1 tomaat 1 rode paprika 1 groene paprika Bosje Koriander Gezeefde tomaten 1 el Zonnebloemolie 2 theelepels zout 1 teentje knoflook 1 theelepel Ras el hanout 1 theelepel zwarte peper 1 theelepel rode peper 1 saffraan (als je dit niet hebt dan kurkuma) Kommetje groene olijven Voorbereiding: Pak een tajine of pan en doe er een beetje zonnebloemolie in. Laat dit even warm worden en snijd de ui in kleine stukjes in de pan. Laat dit even bakken en pak dan de knoflook en de paprika's en snijd deze ook in kleine stukjes erbij. Laat dit samen goed bakken op normaal vuurtje. Dan de koriander in kleine stukjes erbij voegen. Pak dan alle kruiden en voeg dit erbij. Voeg dan de bolletjes gehakt bij de tajine Pak dan de tomaat schil deze en snijd die in kleine stukjes en voeg dit hierbij. Voeg ook de tomatenpuree/ gezeefde tomaat erbij ( 1 eetlepel ) Warm dan alvast water op in de waterkoker en voeg er 1 theeglas warm water bij. Laat dit voor ong 20 min koken met deksel op de pan op een normaal vuurtje, als t klaar is voeg je de groene olijven met pit erbij. Serveer met bijv frietjes, salade en/of brood.