Ik wil dat mijn zus de voogdij krijgt over onze dochter als ons iets gebeurd, maar ik weet niet waar ik dit moet regelen. Heeft iemand hier ervaring mee? groetjes, Joeja
Je kunt dit in je testament laten vastleggen bij de notaris. Het is volgens mij niet mogelijk om het bindend vast te leggen, dus mocht het zo ver komen (** zoekt stukje hout om af te kloppen** ) dan zou je zus kunnen zeggen dat het niet gaat. Dan wordt er binnen jouw erven iemand anders gezocht. Als je niets vast legt in je testament dan wordt er ook eerst bij jouw erven gezocht naar een voogd en anders binnen het systeem.
Ik heb eens alles nageplozen wat er op internet te vinden is, en ik vind het maar ingewikkeld. Er moet blijkbaar ook nog een toeziend voogd worden aangesteld.
Als de ouders niet in hun testament hebben vastgelegd door wie zij de kinderen willen laten opvoeden na hun dood, neemt de familierechter die beslissing. De rechter die over de voogdij moet beslissen raadpleegt in dat geval de families. Samen met hen wordt dan bekeken wat de beste oplossing is. In de meeste gevallen wordt de voogdij in onderling overleg geregeld. Maar soms kan de rechter niet meteen een oplossing vinden, bijvoorbeeld omdat er meerdere geschikte voogden zijn. De rechter kan dan de Raad voor de Kinderbescherming om advies vragen. Kan dus nog een heel gevecht en lange weg worden als je het niet notarieel vastlegt!
Ik heb een losse voogdijregeling genomen ipv een testament. Maar dan nog is het niet zeker of de kinderen ook daadwerkelijk naar haar toe gaan, vooral omdat ze plannen heeft te willen emigreren.
Als je het niet notarieel vastlegt komt je kind vaak eerst bij een pleeggezin of iets dergelijks en dan pas gaat de kinderrechter bepalen waar je kind het beste ondergebracht kan worden. Als je iemand als voogd aanstelt houdt dan in dat diegene je kind als eerste opvangt en bepaalt waar het kind gaat wonen (kan natuurlijk ook bij de voogd). Anders gewoon eens bij een notaris langs. De eerste afspraak is in principe gratis en hij kan je precies vertellen hoe het zit juridisch. Als je het financieel kan behapstukken is het wel verstandig om het notarieel vastgelegd te hebben.
Eigen geschreven testament, dus niet bij de notaris maar wel ondertekend en gedagtekend door jezelf, noemen ze ook wel een codicil, maar die kun je alleen gebruiken voor goederen (sieraden, meubels, enz). Voogdij of geld wordt hier niet mee geregeld. Het is dus maar de vraag of ze het uberhaupt mee zullen (mogen) nemen in de beslissing :S . Ik denk dat je toch beter een testament kan laten opmaken, maar even informeren en goed uitzoeken kan nooit kwaad.
Wij hebben het via een testament geregeld (tenminste, bijna, het is in de maak). Die moeten wij doordat mijn vriend al een dochter heeft uit een eerdere relatie toch opmaken. Wij zijn daar zo'n 300 euro voor kwijt. Even goed zoeken naar een notaris die niet te duur is. We hebben het aan mijn broer en schoonzus gevraagd, zij denken er nu over. Ik hoop maar dat ze JA zeggen....
Lady C, ze nemen het zoiezo mee in de beslissing, zei mijn notaris Een losse voogdijregeling kan ook, een testament is alleen maar duurder (voor mij) haha.