5,5 jr geleden hebbenw ij een etstament opgemaakt toenw e ging trouwen. We hadden nog geen kinderen. Inmiddels 2 kinderen en we hebben iemadn als voogd gevraagd. Ik wou dit in testament op laten nemen maar dat kost 200,- excl btw. Dat vind ik nogal wat voor 1 zin. Stel dat ik nou iets opstel en laat ondertekenen door mijn man en mij en de voogd en dit zelf bij testament voeg is dat dan een idee? op de site van de notaris staat volgende: Indien één van de ouders van een minderjarig kind is overleden, blijft de langstlevende automatisch belast met het ouderlijk gezag. Indien beide ouders van een minderjarig kind zijn overleden, benoemt de kantonrechter iemand tot voogd. U kunt ook iemand in een testament aanwijzen als voogd. Indien u en uw partner komen te overlijden met achterlating van minderjarige kinderen zal de kantonrechter de door u aangewezen persoon in beginsel als voogd benoemen. Indien u geen voogdijbenoeming heeft vastgelegd, moet de kantonrechter zelf beslissen wie in uw familie het meest geschikt is om uw kinderen op te voeden. Lijkt me dan toch dat de kantonrechter zal kiezen voor degene die ik heb aangewezen? hoe doen jullie dit?
Moet echt via de notaris . Kantonrechter haardost inderdaad bekijken als er niks is opgenomen in testament. Kan zijn dat hij degene aanwijst die je hebt opgeschreven maar dat hoeft niet. Dat is niet rechtsgeldig.
he wat jammer. Maar vindt het belachelijk dat alleen het veranderen van een naam in ons testament 200,- kost........................Ze hoeven alleen maar even 1 woord te wijzigen, opnieuw uitprinten, allemaal ondertekenen en klaar.
Tja als dit alles was dan is het idd snel verdiend. Maar zo makkelijk gaat dit niet... En aan de andere kant als je perse die voogd wil dan moet je er ook wel iets voor over hebben. Sommige notarissen zijn wat goedkoper... Het loont om eens rond te bellen.
moet ik bij ene andere notaris dan niet een heel nieuw testament laten maken of kunnen die ook bij mij huidige??
Het kan in principe altijd als toevoeging, tenzij je testament zodanig verouderd is (wat in dit geval waarschijnlijk niet zo zal zijn). Het kan bij de notaris waar jij je testament hebt laten opmaken, maar ook bij een ander. Doe je het bij een ander? Neem dan wel zelf je testament mee die je destijds hebt ontvangen. Anders zal de notaris een kopie moeten opvragen en sommige vragen er extra geld voor. 200 klinkt duur voor een toevoeging, ik snap het, maar bedenk wel wie er van betaald wordt. Notarissen hebben het nu in deze tijd ook echt niet breed. En personeel moet betaald worden en dat is niet alleen de notaris!
Het klinkt heel simpel, maar een goede notaris laat je meer in je testament zetten dan alleen de namen van een voogd. Wij hebben ook laten opnemen tot wanneer de voogd het geld beheerd bijvoorbeeld en waar ze het voor mogen uitgeven, en vanaf welke leeftijd onze kinderen inspraak hebben of ze bij de voogd willen wonen, of zelf mee kunnen denken.
Je hebt aparte voogdij papieren, dus dan hoeft niet een heel nieuw testament. Maar ook dat zal niet goedkoop zijn. Wij hebben hier testamenten liggen en aparte voogdij bepalingen. Deze zijn zelfs een keer veranderd omdat we vonden dat degene die erin stond, niet meer voldeed aan onze " eisen " . Iets zelfs tekenen is zoals eerder gezegd niet rechtsgeldig en dan kunnen allerlei familieleden gaan trekken aan je kind.