https://www.vn.nl/waarom-belgische-kinderen-wel-lezen/ Dit artikel kwam ik tegen in mijn zoektocht naar verschillende soorten jeugdliteratuur. Onze oudste leest heel goed (2 klassen/niveaus hoger), maar houdt niet erg van lezen. Sinds kort leest hij wel graag informatieboekje en boeken van Geronimo Stilton. Nu vind ik laatstgenoemde boeken zelf niet zo heel erg geweldig, maar hij mag ze natuurlijk gewoon lezen, al lang blij dat hij nu wél leest. Maar hoe stimuleer je al als ouder ook andere boeken? Als kind heb ik enorm veel gelezen en daar écht veel aan gehad. De bibliotheek voelde als een hele fijne plaats voor mij. En er is zoveel meer jeugdliteratuur naast Stilton. Wat doen jullie? Zijn jullie blij dát jullie kinderen lezen of stimuleer je bepaald soort jeugdliteratuur?
Ik ga elke zaterdag met mijn dochter naar de bieb, soms een keer per twee weken. Dan mag ze zelf haar boeken uitkiezen. Ze kiest er meestal 6 en leest zo'n 3 a 4 boeken per week. Ik merk dat de combinatie van zelf in de bieb boeken uit mogen kiezen samen met een vast leermoment haar enorm stimuleert. Elke dag gaat ze tegelijkertijd met haar broertjes naar bed maar mag dan nog een half uurtje zelf lezen en zelf de lampen uitdoen etc. Ze voelt zich dan heel erg groot en ze leest ook graag. Ik verbied haar geen boeken maar help haar wel met uitzoeken. Maar pas geleden had ze ook een jaargang Donald duck uitgekozen en dat vind ik ook prima. Ik merk wel dat ze doordat ze veel leest haar begrijpend lezen erg vooruit is gegaan en ze er nu ook veel lol aan heeft. Ze zit in groep 4 en leest nu AVI M5.
Mijn dochter leest vrij veel en kiest zelf wat ze leest. Het gaat hier met fases. Ze heeft een hele tijd vrijwel alleen boeken van De Boomhut gelezen. En met periodes alleen maar Penny's. En dan weer keer op keer een geschiedenisboek of Harry Potter. Meestal ga ik zelf naar de bieb en neem een lading boeken voor haar mee, meestal leest ze er niets van (ook niet als ze ze zelf kiest), en soms koop ik een boek voor haar of vraagt ze het voor haar verjaardag of voor kerst ofzo. Ze is nog jong, ik vermoed dat de rest later wel komt. Of niet, ook prima. (Ze is AVI uit en begrijpend lezen is ook boven niveau, dus zolang ze er lol in heeft vind ik het prima. )
Ik ging vroeger altijd regelmatig naar de bieb en mocht dan vrij kiezen. Nu ga ik met mijn dochters ook wekelijks naar de bieb en doen we dat ook, maar ze zijn nig te jong om echt te lezen. Op school hadden we ook die lijsters, die kochten mijn ouders ook altijd en daardoor las ik soms ook boeken die ik niet zo snel zelf had uitgekozen, maar ik vond ze eigenlijk altijd heel leuk.
Wij gaan naar de bieb en lenen van alles. Dl zoekt mooie covers uit en ik zoek spannende en grappige boeken voor haar, dat is meestal wel goed. En verhalenbundels, liefst met heel verschillende verhalen erin. Prijswinnende boeken zijn meestal ook een aanrader.
Mijn oudste houdt van lezen, maar wel graag leuke boeken, zoals leven van een loser, boomhut, geronimo stilton etc. En vooral heel veel Donald Duck. De middelste haat lezen hartgrondig en ik ben dus al blij als ik hem met een Donald Duck zie zitten. En ik lees hem ook nog vaak voor, ook al is hij al 8, gewoon om hem wel verhalen mee te geven en in de hoop dat ie het ooit leuk gaat vinden om zelf te lezen. Hij kan het gelukkig wel goed, zit in groep vier en leest Avi E6, dus dat zit wel goed. Zelf ben ik dol op lezen, maar ik hou absoluut niet van literatuur, dus ik verwacht ook zeker van mijn kinderen niet dat ze dat vrijwillig gaan lezen, haha. Geef mij maar gewoon een spannend boek of een lekkere chicklit. Ik lees uren en uren, maar wel uitsluitend voor de lol.
Hier een zwakke lezer (8 jr, groep 4) die niet van lezen houdt ... Ben dus blij met iedere letter die gelezen wordt en zal me voorlopig dus een zorg zijn welke 'kwaliteit' de boeken hebben. Ze leest thuis vrijwel niets 'uit eigen wil', alleen op vaste momenten (ingesteld door ons) samen met ons. Ik vind het heel lastig (ik ben van huis uit een echte lezer, altijd al geweest, ik vind het zo lastig voor te stellen dat lezen niet leuk is ), maar ik weet gewoon niet hoe ik haar kan prikkelen... Als ze mag kiezen zal ze simpelweg nooit het boek kiezen...