Voogdij en co-ouderschap, hoe werkt dat na overlijden van beide ouders?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Papavanprincess, 9 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papavanprincess

    Papavanprincess Nieuw lid

    9 mei 2022
    2
    1
    1
    Man
    Hallo,

    Samen met mijn ex hebben wij het co-ouderschap over onze dochter. Wij hebben mijn zus aangewezen als voogd voor als wij beide komen te overlijden. Nu wil mijn ex graag dat onze dochter in geval van overlijden van beide ouders naar haar man gaat. Ik ben het daar niet mee eens. Ik wil graag dat ze naar mijn zus gaat zoals het nu staat vastgelegd. Mogelijk wil ik in de toekomst dat in geval van overlijden van beide ouders dat onze dochter naar mijn toekomstige vrouw gaat. We hebben hier dus een verschillende kijk op en snappen elkaars kanten. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit in vergelijkbare gevallen wordt geregeld.

    Wat als BEIDE partners van de ouders graag de voogdij willen over het kind. Hoe kunnen wij als ouders hier nu een goede keuze in maken als wij beide denken dat onze eigen partner de meest geschikte voogdij zou zijn. En hoe gebeurt dit in vergelijkbare situaties want beide partners hebben een band opgebouwd met het kind en zullen beide het kind willen blijven zien. Kan iemand mij iets vertellen over hoe dat in andere vergelijkbare situaties geregeld is en wat dan een verstandige keuze zou kunnen zijn?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Iertje81 vindt dit leuk.
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Iets andere situatie. Ik ben bewust alleenstaand mama. Mijn jongste broer en een hele goede vriendin zijn beiden als voogd aan gewezen. Zij mogen gezamenlijk de beslissingen nemen cq eindverantwoordelijk zijn. Mijn dochter zal bij beiden niet opgroeien ivm bepaalde omstandigheden, wel ook afhankelijk van de leeftijd. Bij mijn jongste broer en mijn beste vriendin weet ik dat ze er samen uit zullen komen.

    Jullie zouden bij beide families 1 iemand kunnen aanwijzen. En dat er na jullie overlijden wordt bekeken waar de kinderen het beste kunnen wonen. Bij voogd x wonen, dan heeft voogd y nog wel recht op mee beslissen en bezoekregeling. En andersom. Zou dit laten vast leggen met een notaris. Ook mbt bezittingen.
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Hoe oud is jullie kind? En hebben jullie het officieel vast laten leggen dat ze naar jouw zus gaat? Hoe is je relatie met je ex? Gaat dat goed?
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Op dit moment gaat kind naar de persoon die op papier staat. Dus jouw zus. Als ex het daar niet mee eens is kan hij dit aanvechten. Maar dit is zeer kostbaar en kan lang duren. De rechter zal kijken of zus ongeschikt is als opvoeder op dit moment (rechters hebben geen glazen bol). In de praktijk kan jouw zus natuurlijk besluiten de zorg bij jouw nieuwe partner onder te brengen. Daar kan een ander weinig aan doen (tenzij er aantoonbaar sprake is van slecht ouder/voogdijschap). Dus je kunt onderling afspreken dat zus en nieuwe partner samen kijken hoe ze dit regelen in de praktijk).

    In het geval jullie beiden iemand anders willen (en niet meer jouw zus) zal jeugdzorg en eventueel de raad voor de kinderbescherming tzt een onderzoek instellen om te kijken welke persoon het meest geschikt is als opvoeder op dat moment. Situaties veranderen nu eenmaal. En vanaf 12 jaar wordt jullie kind ook zelf gehoord in dat proces. Dit kan een behoorlijk vervelende situatie worden.

    Ik zou dit laten rusten als je er niet uitkomt. Hoe groot is überhaupt de kans dat jullie beiden komen te overlijden voor kind 18 jaar is? Daarna vervalt toch alles. En voor een kind dat bijna 18 is (16,17) gaan ze over het algemeen weinig meer veranderen. Hou het dus bij je zus. Dat is familie en je weet niet hoe het zal gaan met nieuwe partners. Indien zus nu opeens niet meer wil of ongeschikt is als opvoeder heb je een andere situatie.
     
    Papavanprincess vindt dit leuk.
  6. Papavanprincess

    Papavanprincess Nieuw lid

    9 mei 2022
    2
    1
    1
    Man
    Dank je wel Amber voor je antwoord. Het geeft wel wat meer duidelijkheid en ook wat meer rust.
     
    Amberxx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina