Hallo! Ik hoef niets te weten over de opbouw en opmaak etc. maar iets anders. De sollicitiebrief is namelijk voor mijn vriend waar we samen mee bezig zijn. Ons dilemma is als volgt; Mijn vriend heeft Havo gedaan en MBO CIOS, een sportopleiding niveau 3. Hij heeft zelf altijd in internaten, jeugdgevangenissen, pleeggezinnen etc. gezeten. Hij heeft vrijwilligerswerk gedaan bij het leger des heils een aantal jaar terug. Hij heeft december en januari als begeleider bij een daklozenopvang gewerkt. Mijn vriend wil ontzettend graag SPW4 halen en werken met jongeren. Nu is hij gevraagd door iemand van de daklozenopvang (waar hij dus werkte) of hij interesse heeft in een baan bij een nieuw project. Ze zoeken een heel team van begeleiders etc. voor een soort kamertrainingsproject/crisisopvang voor jongeren van 12-18. Nou dat is natuurlijk juist wat hij zou willen! Alleen het probleem: in de brief die we nu daar over hebben gehad, de vacature, wordt wel duidelijk over een afgeronde MBO diploma gesproken, met tussen haakjes (SPW). Zou dit betekenen dat hij echt zijn spw al had moeten hebben? Hij heeft vooral veel 'levenservaring' en maar klein beetje ervaring op de werkvloer. De mensen die hem hebben gewezen op deze vacature, die werken samen met dit project en die wéten dat hij geen SPW heeft. Het zóu ook kunnen dat ze hem niet als groepsbegeleider aan kunnen nemen omdat hij geen diploma heeft, maar er wordt ook gesproken over 'gastvrouw/heer'. Wat zal daar mee worden bedoeld? Dit wordt verder ook helemaal niet toegelicht, ze zoeken meerdere functies, begeleider, leidinggevende, gastvrouw/heer. Mijn vriend was namelijk bij het daklozenopvang ook 'begeleider', zonder dat hij de papieren dus had. Misschien wordt dit dan officieel anders genoemd? Hoe verwoorden we het beste in een sollicitatiebrief dat hij misschien niet het geschikte diploma heeft, maar veel ervaring en interesse en graag zijn SPW wil halen. Hoe maken we duidelijk dat hij echt geschikt is en dit ontzettend graag wil?! Zonder weer te veel te overdrijven. Dit is echt zo belangrijk voor hem, hij deed het zo goed bij z'n vorige werk, maar helaas kon de gemeente de invallers niet langer uitbetalen. Ik wil hem dus helpen met een hele goede sollicitatiebrief, maar zelf heb ik altijd wel de diploma's die gevraagd worden. Wie heeft er wat tips?
Ik denk dat ze inderdaad bedoelen dat hij een diploma moet hebben, maar als SPW tussen haakjes staat vind ik het waarschijnlijk dat andere relevante opleidingen ook goed zijn. Alleen heeft hij die ook niet toch? Volgens mij is gastheer gewoon iemand die op de groep aanwezig is en praatjes maakt/koffie schenkt/spelletjes doet dat soort dingen. Geen verantwoordelijkheid enzo.
Nee inderdaad, cios is echt een sportopleiding, dus ook wel met jongeren/kinderen, maar pedagogiek e.d. heeft hij nooit gehad. En inderdaad gastheer lijkt me zoiets, dat is misschien wel wat hij dan officieel was/zal worden. Alleen ik vind het raar dat hij bij het daklozencentrum ook gewoon 's nachts werkte, dossiers moest bestuderen etc. En ook op zijn 'contract' (van het uitzendbureau) stond er als functie 'begeleider'.
Tja het zal er wel van afhangen in welke mate de werkgever zich wat aantrekt van de heersende protocollen, maar of ik dat nou zo'n goede zaak vind? Ik ben ooit eens begeleider geweest in een huis voor verstandelijk gehandicapten (zeer kort) en daar was ik 's nachts in mijn eentje verantwoordelijk voor 12 patienten. Zonder dat ik een diploma of ervaring had. Slechte zaak, en ik ben er dus ook snel weggegaan..
Hij zou uiteindelijk in zijn eentje nachtdiensten gaan draaien, dan slapen er zo'n 36 bewoners. Nu hij er niet meer werkt moet een vrouw (echter met diploma en contract bij de stichting) dit doen die dit eigenlijk totaal niet wilt/durft. Het zijn ook voornamelijk ex-verslaafden en alcoholisten.. mannen grotendeels.. Dit zou ik 's nachts alleen ook niet bepaald prettig vinden. Daarom werd mijn vriend dus aangenomen, zodat er iemand zou staan die meteen als een soort bewaking/portier kon fungeren. In principe dan ook wel samen met een vaste begeleider en langzaam zou hij meer alleen mogen werken.
ik ben net ingeschreven bij het CWI voor werk maar kreeg daar een boon voor www.briefopbestelling.nl daar kunnen ze een solicitatie brief voor je schrijven dit kost normaal 67.50 maar nu omdat ik ingeschreven sta gratis miss kan je wat tips op die site halen? en ik zou gewoon ene poging doen en in je brief zetten dat je bereid ben om voor evt diploma's te gaan studeren. suc6
ik zou vermelden dat hij door ...(naam collega)... geattendeerd is op de functie en hem gevraagd heeft te solliciteren. Zijn ervaringen in dit werkgebied opschrijven... in zijn cv kunnen ze dan zelf wel zien welke opleidingen hij gedaan heeft, Ik zou niet in de brief vermelden dat hij geen spw heeft. Wel zou ik vermelden dat hij leergierig is en bereid is een opleiding te gaan volgen
Kijk inderdaad daar hadden we nog niet bij stil gestaan, het is natuurlijk wel goed om te vermelden dat hij op deze functie is geattendeerd. Dat zegt wel iets over z'n functioneren bij hen natuurlijk. En nee ik wilde dat van SPW er niet letterlijk in gaan zetten, maar wel dat hij inderdaad een opleiding wil doen. Alleen nu weet ik niet of het te duur voor ze is om iemand op te leiden, dan zijn we ook wel bereid om dit op eigen kosten te doen (thuisstudie/avondstudie o.i.d.) is het nodig/handig om dit te vermelden?
Ik zou dat nog niet in de brief zetten. Dat komt wel bij een eventueel gesprek. Maar dat zou ik doen hoor, zoveel verstand van sollicitatiebrieven heb ik nou ook weer niet..
Als hij CIOS heeft gedaan zit daar als het goed is wel een gedeelte pedagogiek bij...mijn vriend is er ook ooit aan begonnen (en niet afgemaakt...) en hij heeft ook nog allemaal lesboeken over pedagogiek enzo... ik zou idd in de brief zetten dat hij op deze vacature reageerd doordat iemand hem daarop wees en dat ie uiteraard bereid is een opleiding te volgen... Ook al staat er in de brief dat ie het echt al moet hebben...nee heb je...ja kan je krijgen!