Even een minder leuk (maar wel belangrijk) topic tussendoor, hoor... Heeft er iemand ervaring met het opstellen van een voogdijregeling voor je kindje(s) als jij en je partner overlijden? Wij hebben goede vrienden gevraagd en die willen het doen, en nu willen we binnenkort eea laten vastleggen bij de notaris. Wat stel je allemaal vast, behalve de namen van de voogden? En kun je het vermogen van je kind beschermen? Als een deel hiervan voor de verzorging etc van het kind bestemd is, hoeveel is dan redelijk? Ben benieuwd waar je allemaal aan moet denken! (dan hoeft het daarna gelukkig niet meer!!)
wij hebben het pas bij een notaris vast laten leggen. Hij adviseerde ons het volgende: het voogdijschap op 1 persoon laten vast leggen. Het had ermee te maken dat als je 2 pers. noemt dat ze als gezin gezien worden en de wet ervan uit gaat dat ze ook verantwoordelijk kunnen zijn voor alle onkosten die ze hebben voor jou kind(eren). 1 pers. mag gebruik maken van alles wat ze bv uit het wezengeld krijgt enz.
Tulip: Oh, ok! Wat is wezengeld precies? We willen ook graag de erfenis enigszins beschermen (dat niet al het geld op haar spaarrekening 'op' is geraakt aan verzorging als ze 18 is). Hebben jullie daar ook iets voor geregeld?
Wij hebben het vast laten leggen in ons testament. Moet zeggen dat ik die beste notaris niet altijd even goed volgde, maar dit is wat ik ervan begreep: - Je legt een 'voorkeur' vast voor mensen die de verantwoordelijkheid krijgen over je kind als jullie beide overlijden. Na jullie overlijden gaat de rechter samen met deze mensen kijken of dat inderdaad de beste optie is. Je kind hoeft uiteindelijk niet per sé ook bij die mensen te gaan wonen (bijv. als opa/oma al te oud/zwak zijn, ik noem maar wat), maar zij dragen wel samen met de rechter de verantwoordelijkheid om de beste plek te zoeken. - Je kunt ook een aparte 'financieel voogd' instellen voor je kind, dat kan een aparte persoon zijn, naast de mensen die je kind opvangen. Ik weet niet of jullie getrouwd/samenwonend zijn en wat je al geregeld hebt, maar in principe is het zo dat als je samen overlijdt, de erfenis naar je kind gaat. Een financieel voogd kan je kind helpen om deze erfenis in goede banen te leiden. Wij hebben geen aparte persoon voor financiële voogdij. Ik weet niet zeker of je mensen kunt uitsluiten van voogdij, daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet ook niet of het zinvol is om nu allemaal berekeningen te maken van hoeveel je kind nodig zou hebben. Ik zou niet weten of je dat nu goed in kunt schatten.
ja, dat heet dus niet zo, maar even een makkelijke term om het uit te leggen. Wij hebben van de notaris een hele berekening gehad wat er met erfenis enz. gebeurd wanneer 1 van ons komt te overlijden (testament) en wanneer wij beiden komen te overlijden. Ik ben financieel niet zo handig met die procenten en delen enz. Maar ik wil wel vragen of mijn man het je vanavond uitlegt. Elk weesje heeft recht op een bepaalde toelage, daarmee zou de dagelijkse verzorging betaalt kunnen worden. Omdat er natuurlijk ook voogden zijn die ineens 4 kids erbij krijgen. Ons werd uitgelegd dat wanneer een stel de voogdij krijgt, zij hier geen aanspraak op kunnen maken omdat ze dan als gezin financieel verantwoordelijk zijn. Daarom alleen mijn zusje benoemt en niet mijn zwager.
ik heb een voogdij regeling voor mijn zoon. Dit omdat de vader van mijn zoon niet naar hem omkijkt en mocht ik voor zijn 18e komen te overlijden dan blijft mijn zoon in mijn familie. Ik heb 4 voogden voor mijn zoon uitgezocht en allemaal familie van mij en ook heb ik het vruchtgebruik ongedaan gemaakt voor mijn ex. dit houdt in als ik en mijn zoon komen te overlijden dan zou alles van mij naar mijn ex gaan omdat mijn ex de erfgenaam is van mijn zoon en mijn zoon van mij... heel moeilijk maar zo werkt het haha dus dit heb ik ook ongedaan gemaakt meteen. Verder als ik kom te overlijden dan gaat mijn vader de financién van mijn beheren tot zijn 21e en ook zal mijn vader mijn erfenis afwikkelen (exeteur testemantair als je dat zo schrijft haha)
wij hebben 1 persoon als voogd benoemd ipv het hele stel (oom en tante) op aanraden van de notaris. Want stel ze gaan scheiden of tante overlijd, kan de oom (aangetrouwd) de kinderen toegewezen krijgen. we konden een los iemand benoemen voor het financiele toezicht (en gaan er maar vanuit dat ze het beste voor hebben met de kinderen) we hebben ervoor gekozen om dit toezicht tot 24 jaar door te laten lopen ipv 21. Omdat we een studerend kind (of net werkend) niet wilde opzadelen met de "last" van veel geld. (aantrekken vd verkeerde mensen etc) en denken dat iemand van 24 al net iets beter in zijn schoenen staat/volwassener is.
Ik wil dit ook graag regelen aangezien de vader van mijn zoon niet meer in beeld is. Mijn vraag is alleen aan wat voor kosten moet ik denken ongeveer?
Interessant onderwerp! Ik had het er pas met mijn man over, hij wil dit ook graag regelen... Hij wil graag zijn zusje als voogd en financieel voogd, ik vind dat ook wel een goed idee, maar ben bang dat ik mijn eigen familie daarmee voor het hoofd stoot... Ik denk dat mijn zus er wel teleurgesteld over zou zijn, maar zij hebben het zelf al niet zo breed en hen wil ik dus niet evt. opzadelen met nog een kind als wij overlijden. Ook ik vroeg me af wat het financiële plaatje erachter is, zodat we daar alvast rekening mee kunnen houden want ik vind het wel belangrijk dat het geregeld wordt.
Je kunt een notaris uitzoeken op Notaris tarieven vergelijken van alle notarissen | vergelijk notaristarieven notariskantoor beoordelingen en offerte notariskantoren Sommige hebben prijzen staan, bij anderen moet je even een kostenberekening opvragen.
Tja, je hoeft natuurlijk de mensen die je niet uitkiest, niet uit te leggen waarom je hen niet kiest.... Wij hebben gekozen voor de broer van mijn man en zijn vrouw, omdat zij qua opvoedstijl en alles het dichtst bij ons liggen. Zij hebben zelf geen kids en die gaan er ook niet komen, maar hebben inmiddels wel een pleegkindje. De andere broers en zussen vonden we om allerlei verschillende redenen geen geschikte plekken. Daar hebben we het met mijn zwager en schoonzus over gehad ook: zij weten waarom we de anderen expliciet niet hebben gekozen, (en vonden dat zelf ook, wat maar weer bevestigde dat zij de goede keuze zijn ).
de prijzen verschillen echt enorm. Het beste is op die vergelijksite of gewoon wat notarissen in de buurt mailen. Wij hebben ook wat onderhandeld. Wij laten het meteen samenvallen met het passeren van de hypotheek. Zo kregen we weer een leuke korting.
Ja, wij hebben destijds (hypotheek, we moeten dit stuk altijd nog regelen, binnenkort maar eens gaan doen echt), ook vergeleken en goedkoopste en duurste scheelde zo 700 euro! Wel de moeite waard dus....
Handig die site! En het gaat dan om de voogdij toch? Vind het nog meevallen qua kosten hier in de buurt, maar in werkelijkheid kan het natuurlijk anders zijn. Vanavond nog maar eens met mijn man over hebben...
Oeh handig topic! Wij zijn er net druk over aan het nadenken. Ik hoorde dat je ook 2 verschillende mensen (dus geen stel) als voogden kunt benoemen. Weet iemand hoe dat werkt? Wij willen namelijk graag mijn zusje als voogd benoemen, zodat kindje straks in de familie blijft. Maar aangezien haar situatie er nu of binnen korte tijd niet naar is dat ze dat zelf aan zou kunnen, willen we ook nog vrienden van ons benoemen (en dan dus 1 vd 2). Zij kunnen nu wel makkelijker de zorg op zich nemen. Het idee is dat zij in overleg met elkaar tot de beste oplossing komen... Heeft iemand enig idee of dat kan en hoe dat werkt??
Zoals die site wat moet je precies invullen dan? Voogdij of 2 persoons? Voor onze 3 kinderen stel dat wij komen te overlijden
Gewoon naar ee notaris gaan die kan je alles het beste uitleggen. Onze moeder regelen samen naar wie Lise toe gaat mochten wij overleiden. Als we nu dood zouden gaan dan gaat ze denkk naar mijn schoonmoeder maar over 12 jaar zou het makkelijker zijn om naar mijn moeder te gaan omdat ze dan in haar eigen wijk/plaats blijft en zelfstandiger is.
Nou, dit geeft al een aardig beeld van waar ik aan moet denken. Wil het wel in de eerste helft van 2012 geregeld hebben, vind het niet echt leuk...
Dat is voor ons juist de reden om hetvop twee personen te zetten. Zo blijft de erfenis van hun en kan het niet op gaan aan de opvoeding.