@ Josien, thanks, ik ga het nog even met mijn baas opnemen @ Lotte, eigenlijk moet je aan de negatieve reacties van anderen schijt hebben en alleen aan jouw gezondheid en de baby denken.. Hier ook een paar keer een harde onderbuik gehad, na het werken (kennelijk was er tijdens het werk geen tijd voor ) echt een teken dat je het een beetje rustig aan moet doen.. echt nu mag je even egoïstisch zijn en aan jezelf denken!!
Ik snap het niet, je zegt dat je deels achter de pc zit op je werk en ook soms de balie doet! maar thuis zit je in je vrije tijd nu toch ook achter de pc als ik kijk naar de hoeveelheid berichtjes dus nee ik snap je niet helemaal als je echt ziek bent door de stress en alles hoofdpijn e.d. dan zit je niet zo vaak achter de pc thuis lijkt me? dus nee sorry voor de andere maar dan heb ik er weinig begrip voor.. maar goed ik zal me wel vergissen.. ik ken je verder niet maar wens je wel het beste toe
Oke, ik ga me niet mengen in een heftige discussie, maar wil wel even reageren op het onderwerp. Ik ben vanaf week 7 in de ziektewet. Dit in overleg met mijn baas, de arbo-arts en de verloskundige/gyn. Je baas krijgt dit gewoon doorbetaald. Want zwangerschap valt onder het UWV als je je ziekmeld. Vakantiedagen: als je 50% werkt, moet je als je vakantie neemt ook 50% aan uren inleveren. Dus niet 100%. Je bouwt wel 100% aan uren op. Maar dit is maar voor een half jaar. Daarna bouw je niets op (met 50% werken, denk ik nog wel de 50% aan uren, maar dat weet ik niet zeker). Het is echt geen schande als je ziek bent hoor, zwangerschap is nu eenmaal niet altijd even makkelijk. En besef dat je baas het gewoon vergoed krijgt. Doe het rustig aan meid!
Hier heb ik maar een reactie op: waar bemoei jij je mee?! Heb je helemaal nagekeken of ze al die reactie recentelijk nog gepost heeft? Zo ja dan ben je dus echt niet helemaal fris van boven!! BAH ZEG!
@Mamasophie, richting jou kan ik maar een ding doen: mijn woorden herhalen, want volgens mij snap je er de ballen van: ik vind het knap dat jij van achter jouw computer andermans klachten kan beoordelen Heel vaag! Ik zit zelf thuis ook veel achter de pc (evenals op het werk) en zit voor 50% met burnout klachten thuis. Dat zou dan ook niet terecht zijn volgens jou? Ik kan me niet voorstellen dat je ook maar in het minste geval het zitten achter een pc op het werk kan vergelijken met het zitten achter een pc thuis. Thuis neem ik mijn rust en slaap ik veel, hoef ik me niet druk te maken over de stressfactoren die het werk met zich meebrengen en deel ik mijn eigen tijd in. Allemaal dingen die ik op mijn werk niet kan doen! Nogmaals: ik vind het echt schandalig dat je de klachten van andere mensen zo durft te be- en veroordelen alleen van achter de andere kant van jouw beeldschermpje. Chapeau hoor...!
Kinderachtig typje ben jij. Sorry dat ik het zeg. Ik zit momenteel veel achter de pc omdat dit mij ontspanning geeft, ik heb stress door het werk en andere dingen die ik zeker niet met jou ga delen. Door hier vragen te stellen geeft me dat vaak rust. Ik slaap elke middag 2 tot 3 uur, neem aan dat ik ook nog iets anders mag doen dan slapen???? Ohja en ik zit niet DEELS achter de pc en soms balie. Heel af en toe achter de pc op het werk, want anderen moeten ook nog de kans krijgen te kunnen zitten. En verder vooral veel rennen en racen een de balie en ander werk. Ach ja, hoop dat je voor je kindje straks meer begrip zult hebben
Ow? Dus ik neem halve dagen op maar bouw wel 100% op? Dus eigenlijk hou ik dan straks waarschijnlijk dagen over?
@Josien: Ik ben het helemaal met jou eens, ben blij dat jij er ook zo over denkt. Beetje flauw van mamasophie...
Laat je niet kisten Lotte ! En idd... je bouwt zeker wel 100% van je vakantiedagen op, maar hoeft er maar 50% op te nemen. Hier precies hetzelfde... Groetjes, Josien
Goed dat ik het weet, want mijn baas is echt zo'n iemand die al je dagen van je af wil pakken waar je bij staat . Heel debiel, maar het liefst heeft ze dat we geen vrije dagen hebben. En omdat ik 32uur per week werk bouw ik natuurlijk minder op en zou ik t anders niet redden tot einde van het jaar. Ga namelijk 3 weken weg in augustus! Kan ik dit ook ergens zwart op wit vinden? Anders zegt ze namelijk gewoon dat het niet waar is en dan moet ik wel wat kunnen laten zien. Zo werkt dat helaas bij ons. Bedankt weer voor de reacties
Ja lotte, het precies zoals je schrijft. Je bouwt 100% aan dagen op, en je neemt op naar de hoeveelheid dat je werkt. Ik heb dus 100% in de ziektewet gezeten, en heb 3 weken vakantie gehad. Dit koste me geen uren. Al met al krijg ik aan het eind van het jaar 200 uren om mee te nemen. Laat je door je baas niet aanpraten dat je 50% werkt en dan de rest maar vakantie-uren op moet nemen. Want ziek is ziek! Schakel in zo'n geval de arbo-arts in. Die kan echt helpen. Ik weet niet waar je werkt, maar dit soort zaken staan in een CAO, maar zeker ook een vakbond kan je helpen. Gewoon bellen.
Hai Melisa, dank je voor je berichtje. Ik kon bij mij in mn CAO niet vinden wat er gebeurd als je gedeeltelijk ziek bent. Er staat wel meer niet duidelijk in, maar ik zal het nog eens goed nakijken. Ik werk trouwens in de apotheek. Ben niet lid van een vakbond. Zou fijn zijn als het duidelijk in mn CAO staat, anders wordt het zo lastig bij mijn baas
Heb net nog even het CAO boekje doorgenomen en er staat niks in over ziekte en ook niks over het opbouwen en opnemen van uren tijdens ziekte. Dit staat erin: VAKANTIE 1 De werknemer heeft recht op vakantie met behoud van salaris (voor de berekening van het aantal vakantie-uren per jaar wordt uitgegaan van een vakantiedag van 7,2 uren): a 172,8 vakantie-uren per jaar, ongeacht de leeftijd van de werknemer; b 180 vakantie-uren per jaar indien de werknemer 45 jaar of ouder is; c 187,2 vakantie-uren per jaar indien de werknemer 55 jaar of ouder is; d 194,4 vakantie-uren per jaar indien de werknemer 60 jaar of ouder is. 2 Voor de berekening van de vakantie wordt het jaar gerekend van 1 januari tot en met 31 december en wordt uitgegaan van een 36-urige werkweek. De werknemer die deeltijd werkt heeft recht op vakantie met behoud van salaris naar rato van de contractuele arbeidsduur. De werknemer die gebruik maakt van de uitgebreide seniorenregeling heeft recht op vakantie met behoud van salaris naar rato van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. 3 De berekening van de opbouw van de vakantie geschiedt naar rato van de exacte datum in enig jaar. 4 De vakantie dient – met uitzondering van de vakantie-uren, die het in artikel 7:634 BW bedoelde minimum te boven gaan - te worden opgenomen in het jaar waarin de aanspraak is ontstaan. De werknemer heeft in relatie tot lid 1 alleen recht op het feitelijk aantal vakantie-uren, dat in enig jaar wordt opgebouwd. 5 In afwijking van het bepaalde in lid 4, kan in onderling overleg worden overeengekomen dat een aantal vakantie- uren, doch niet meer dan de helft van de in enig jaar opgebouwde vakantie-uren, in het volgend jaar wordt opgenomen. Op verzoek van de werknemer kan de werkgever toestaan dat meer vakantie-uren in het volgend jaar worden opgenomen. 6 De werknemer, die door omstandigheden buiten haar wil niet in staat is haar toekomende vakantie-uren geheel of gedeeltelijk op te nemen, wordt in de gelegenheid gesteld deze alsnog, op een in overleg met de werkgever vast te stellen later tijdstip, op te nemen. 7 Het bepaalde in de twee voorgaande leden laat onverlet het recht van de werknemer om de vakantie-uren, die het in artikel 7:634 BW bedoelde minimum te boven gaan, aan te wenden als inleg ten behoeve van de Levensloopregeling. 8 De werknemer heeft het recht om van de haar toekomende vakantie-uren ten minste 21 dagen aaneengesloten op te nemen om te voorkomen dat de zaterdag voorafgaand aan de vakantie ingeroosterd wordt. Voorts zal rekening worden gehouden met de wensen van de werknemer met betrekking tot het inroosteren van de werkzaamheden aaneensluitend aan de vakantie. 9 De tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie worden door de werkgever, overeenkomstig de wensen van de werknemer, vastgesteld, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer haar wensen schriftelijk aan de werkgever heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer de gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. 10 De werknemer heeft het recht om van de haar toekomende vakantie-uren ten hoogste 8 dagen als snipperuren op te nemen. 11 De werknemer moet in de gelegenheid worden gesteld de vakantie- uren waarop zij volgens deze regeling recht heeft en die door haar niet zijn aangewend voor het doeleinde, zoals omschreven in lid 7 van dit artikel, op te nemen alvorens de arbeidsovereenkomst eindigt. 12 Indien bij het einde van het dienstverband, de niet‑genoten vakantie-uren, zoals bedoeld in het voorgaande lid, niet kunnen worden opgenomen, worden de desbetreffende vakantie-uren vergoed door uitkering van een uur salaris voor elk niet‑genoten uur.
Misschien heb je iets aan deze link? Vakantiedagen Gewoon even googelen met opbouw vakantie dagen tijdens ziekte, en er komen een hoop sites.
Dank je. Wat jij zei dat heb ik ook ingetoets op google, maar ik kon nergens duidelijk vinden dat je bij 50% wel 100% opbouwt. Vandaar
Ik heb het even gelezen, maar er staat helaas niet in wat er gebeurd als je voor 50% ziek bent. Hoeveel uren je dan op moet nemen voor een dag bedoel ik. Kan t echt nergens vinden, heel raar.
Bij mijn weten moet je over de uren die je niet in de ziektewet staat 'gewoon' verlofuren inleveren. De opbouw van verlofdagen bouw je wel gewoon voor de volle 100% op. Maar dit weet ik niet zeker maar heb het met mijn baas wel zo geregeld...maar aangezien mijn baas net is als die van jou kan het ook zijn dat hij me 'een oor aan naait'.
Okee, dus jij kreeg (als het goed is) 100% aan vakantieuren en hoefde er maar 50% in te leveren!? Dat heb ik hier nu al een aantal keer gehoord, dus zal wel kloppen dan. Is het slim om hierover te beginnen met mn baas of zou ik mn mond houden en afwachten?? Fijn dat jij ook zo'n baas hebt
ARBEIDSRECHTER.nl: vakantie, loon, vaststellen, opnemen Hoi Lotte, Hierboven staat de link met de officiële wettekst. Hier kan je je werkgever mee om de oren slaan ... Groetjes, Josien
Super, dank je!!! Hier heb ik wat aan! Als het nodig mocht zijn ga ik dit zeker om haar oren slingeren . Denk je dat ik er alsnog wel over moet beginnen van te voren of zal ik het gewoon afwachten? Stel dat later blijkt dat ze zegt dat ik geen dagen meer heb dan kan ik misschien altijd nog zeggen dat dat niet klopt en het dan uitleggen. Of nie?