Ouderschapsverlof en contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Lemi, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Hai allemaal.

Vandaag had ik een gesprekje met mijn baas over mn ouderschapsverlof. Ik heb een jaarcontract en die geldt tot eind april 2010. Ik kom eind maart 2010 terug van zwangerschapsverlof (zitten ook 2 weken gewone verlof aan vast). Als ik terug kom dan hou ik een 32 urig contract waarvan 16 uur ouderschapsverlof is (dus ik werk nog 16 uur dan). Nou zei mn baas dat als mijn contract daarna verlengt zou worden dat ik dan geen contract van 32uur meer krijg (met dus 16uur ouderschapsverlof), want dit is dan een nieuw contract en dan geldt het niet meer.

Dit verhaal vond ik wel vreemd en nou ben ik benieuwd of er toevallig iemand is die weet hoe dit zit. Ik heb toch gewoon recht op 12 maanden ouderschapsverlof? Wat kan ik nu het beste doen?

Bedankt weer, liefs Lotte

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Werk je al langer dan een jaar bij deze werkgever? Want je recht op ouderschapsverlof gaat officieel pas in als je langer dan een jaar bij dezelfde werkgever werkt.

Maar voor zover ik weet vervalt ouderschapsverlof niet bij een nieuw contract. Maar je zou even kunnen bellen met: Publieksinformatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Telefoon: 0800-9051

Voor meer info over ouderschapsverlof zie: http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction=app.document&link_id=72370#top

3. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ja ik werk er al langer dan een jaar.

Ik ga nog even op die site kijken, daar heb ik toen ook alles in opgezocht. Had alleen niet verwacht dat ze zou zeggen dat ik dan geen ouderschapsverlof meer krijg. Hopelijk staat er wat op de site en anders bel ik dat nummer. Dank je!

4. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Helaas kan ik er niks over vinden op de site. Ik bel morgen dat nummer wel, zijn nu niet meer te bereiken.

Vind het maar raar, het lijkt me echt niet logisch dat door een contractverlenging mijn ouderschapsverlof zou vervallen.

5. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    Ja dat is inderdaad raar, en ik denk niet dat het zomaar gaat. Maar ik denk dat je het morgen hoort.

6. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik hoop het! Mijn baas is niet de makkelijkste, maar dit heeft voor haar totaal geen nadelen dus ik snap niet waarom ze moeilijk doet. Het is onbetaald...

7. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    als je minimaal 1 jaar werkzaam bent bij je werkgever heb je idd gewoon recht op ouderschapsverlof.

Hoeveel wil je gaan werken als je ouderschapsverlof op is, weet je baas dat ook al? Misschien gaat hij er van uit, dat je altijd 16 uur wilt werken...

8. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik werk nu 32 uur en wil 16 uur gaan werken en dan 16uur ouderschapsverlof. Zo heb ik het ook in een brief aan haar doorgegeven. Ik heb ondertussen gebeld met het ministerie v sociale zaken en volgens hun hoeft mn baas bij een volgend contract inderdaad niet akkoord te gaan met ouderschapsverlof. Alleen zei ze er wel bij dat ze niet begrijpt waarom ze niet akkoord zou gaan omdat het hun niks kost. Ze vond het maar raar. Ik ook!!!

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat je ook kunt doen is je verlof in delen opnemen. Dan neem je nu genoeg verlof op om het tot het einde van je contract uit te zingen en als je dan een nieuw contract krijgt vraag je weer opnieuw ouderschapsverlof aan.

Krijg je onverhoopt geen nieuw contract mag je je ouderschapsverlof meenemen naar een nieuwe werkgever. Neem je alles in een keer op en je contract word niet verlengd ben je je ouderschapsverlof kwijt. Overigens moet je dan bij een nieuwe werkgever wel 1 jaar in dienst zijn.

Van www.szw.nl :
    In jouw geval zou ik dus voor de zekerheid genoeg verlof aanvragen tot eind april. En daarna weer opnieuw aanvragen voor het nieuwe contract. Want als ik eerlijk ben vind ik het wel vreemd dat je geen verlof zou mogen opnemen in je nieuwe contract. Je werkt tenslotte wel langer als een jaar bij dezelfde werkgever dan, ondanks dat je een nieuw contract krijgt.

De enige reden die ik kan bedenken waarom je baas het niet zou willen, is omdat hij jouw die uren later weer moet terug geven en dat hij dus een tijdelijk iemand aan moet nemen om jouw uren op te vullen.

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ben bang dat je baas gelijk heeft. Als je contract vervalt mag hij je een ander contract aanbieden. Zonder opgaaf van reden.

11. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Wat bedoel je met genoeg opnemen tot aan het einde van mn contract? Ik werk nu 32uur en ga 16uur werken...dan kan ik toch niet meer of minder dan die 16uur opnemen? Of vat ik m niet;) En na mn zwangerschapsverlof werk ik dus nog maar 16uur, dus meer kan ik dan niet opnemen...We mogen niet minder dan dat werken...maar ja, ik las ook dat ze het niet mogen weigeren...snap t niet meer haha.

Wat wel al is afgesproken is dat ik ook 16uur blijf werken als mn contract verlengt wordt. Dat heb ik ook op papier...

12. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Maar ik blijf volgens mij wel recht hebben op ouderschapsverlof toch?

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ja blijft wel recht hebben op ouderschapsverlof. Alleen bij een nieuw contract van 16 uur, heb je ook maar recht op 16 uur ipv 32 (wat je nu hebt).

Het voordeel van je baas is, als hij je maar 16 uur aanneemt, dat hij straks je oude baan niet meer hoeft terug te geven van 32 uur. (Heel slim gedaan, maar wel heel erg kinderachtig)

14. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik heb nu ook maar recht op 16uur ouderschapsverlof. Ik werk 32 uur dus heb recht op 16uur verlof per week. Dus als ik straks 16uur werk heb ik nog maar recht op 8uur verlof, maar als ik dat opneem dan werk ik dus nog maar 1 dag! En dat kan ze dus niet weigeren dan, dus is toch niet handig voor haar juist? Terwijl deze 16uur verlof haar niks kosten!

Mn baas weet dat ik straks niet meer 32uur wil werken maar 16uur blijf werken, dus daarom snap ik t juist niet. Ze wil juist liever dat ik meer zou werken omdat ze niemand aan mogen/willen/kunnen nemen.

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik bedoel met "in delen opnemen" dat je je jaar ouderschapsverlof mag verdelen in stukken. Je neemt dan wel gewoon 16 uur op maar bijvoorbeeld maar voor 2 maanden. Je houd dan nog 10 maanden van 16 uur per week over, zeg maar. in jouw geval 8 uur per week, omdat je nieuwe contract maar 16 uur is. Je zou dan over bijv. 2 jaar de resterende 10 maanden op kunnen nemen. Ouderschapsverlof wat je niet opneemt blijft staan tot je kind 8 jaar is.

Is het zo wel duidelijker? Anders moet je even op de link kijken die ik gaf van het SZW, daar staat het ook op.

16. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Die link heb ik wel eens vaker aangeklikt, maar misschien niet goed verder gelezen over in delen opnemen. Had ook niet verwacht dat ze daar echt zo moeilijk over zou doen!

Dan zou ik die overige 10 maanden dus 8 uur per week hebben om op te nemen en dan kan ik zelf kijken hoe of wat?

Ga nog wel even op de site kijken;) Dank je in ieder geval:)

Deel Deze Pagina