Strippen wel of niet doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tammetje81, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik ben 38 weken zwanger.
    Gisteren bij de gynaecoloog geweest en daar hebben we het over evt strippen gehad. Hij wil daar volgende week dan mee beginnen.
    We hebben namelijk besloten dat ik tot uiterlijk 40 weken en paar dagen blijf lopen, aangezien het gewoon niet goed is voor je kindje om langer als 41 weken rond te lopen.

Iemand hier ervaring mee? Is het een pijnlijk iets of is het iets om zeker te proberen?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb bij 41w0d weken gekozen om het niet te doen..
    Maar wel met een reden: in mijn familie komen lange zwangerschappen veel voor. Ik en mijn zusje zijn bij 17 dagen te laat geboren. Dus met 7 dagen overtijd vond ik het nog prima. Had verder ook weinig klachten trouwens.

Maar een kennis, op dezelfde dag uitgerekend was het wel zat. Die is met 41 precies wel gestript.

Ik had met 41+1 een kleintje in mijn armen (had ik nog niet verwacht)
    Zij is met 41w3d en 41w5d nog gestript, en het de kleine met 41w6d in haar armen.
    Als je lijf er niet klaar voor is, heeft strippen weinig invloed.

Daarnaast moet ook je baarmoeder wel een beetje openstaan, in mijn geval was de kleine niet ingedaald en had ik dus helemaal geen actie bij mijn baarmoedermond. Ik had dus ook niet gestript kunnen worden.

3. Seth

Seth Niet meer actief

Er zijn onderzoeken geweest dat strippen vaak alleen effectief is tussen de 41ste en 42ste week.......
    Heb daar vorig jaar onderzoeken over gelezen....

Ik heb er trouwens voor gekozen om niet te laten strippen 41 w 2d en meisje is met 41w en 5 dgen geboren...
    Vk wilde me perse smiddags strippen, maar meisje kwam sochtends zelf...

Hoe kom je er trouwens bij dat langer als 41weken niet goed is voor het kindje?
    Als je placenta etc. alles gewoon goed werkt, is dat niet zo hoor een GEMIDDELDE zwangerschap duurt ook gewoon 38-42 weken...
    een kindje van 41 weken is dus ook niets TE laat....

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Seth, tegenwoordig hoor je de 41 weken grens weer veel vaker. Terwijl 2-3 jaar geleden 43 weken ook nog wel eens voorkwam, al was het niet vaak.

Ik dacht dat het te maken had met dat onderzoek over het sterftecijfer bij de geboorte. Dat men daardoor voorzichtiger wordt.
    Maar eerder opwekken is ook niet altijd fijn. De bevalling schijnen soms heftiger te verlopen, omdat je lichaam eigenlijk nog niet klaar is.

5. Seth

Seth Niet meer actief

Denk dat het eerder de willekeur is van de gyn.... Richtlijnen zijn
    volgens mij met 41w en paar dagen doorsturen naar gyn...

En inderdaad bevalingen inleiden/opwekken verlopen vaak minder vlot...

ik heb het trouwens niet over zolang geleden....
    mijn meissie is vandaag 1 jaar geworden...:D

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik gestript op een vrijdagmiddag (40w 1d) omdat ik maandag ingeleid zou worden ivm zwangerschapsvergiftiging. Vrijdag's gestript (deed bij mij behoorlijk zeer) en zondagnacht begonnen de weeen. Ik hoefde dus gelukkig niet naar het ziekenhuis voor inleiding. Bij mijn 2e begin de bevalling met het breken van de vliezen en ging daarna hele vlot. Ons 3e kindje zat lekker warm en zat er goed. De verloskundige kon mij niet strippen met 41w 3d. Mijn baarmoedermond was gewoon nog niet week genoeg. 's morgens werd ik wakker met buikkramp en 3 uur later was ons kleintje er.

Strippen kan dus niet altijd. Vriendin van mij die 2 weken na mij moest bevallen is een aantal keer teruggeweest naar de verloskundige om te strippen. De eerste 2 keer lukt eniet en daarna heda het geen effect.

7. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Dat het slecht is om langer dan 41 weken te lopen is nieuw voor mij! Bij onze gyneacologen gaan ze voor 42 weken dan ook niks doen, strippen is bij ons nog nooit ter sprake gekomen!!
    Hoop dat ze het maandag wel doen, dan ben inmiddels 5 dagen overtijd en ik ben voort erg nieuwschierig!

8. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Bij strippen maken ze de vruchtzak een beetje los van de baarmoeder: dat doen ze (voorzichtig) met een vinger in de hoop dat de (natuurlijke) weeen op gang komen. Strippen kan dus alleen maar als je al enige onsluiting hebt en is niet te vergelijken met inleiden: daarbij krijg je een smurrie downunder om de boel te verweken, daarna weeenopwekkers (daar kan je echt superveel last van krijgen!); strippen hoeft dan niet ter sprake te komen.

9. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    ik ben bij mijn eerste op 42 weken gestript en heeft alleen maar buikpijn opgeleverd. Ik had al geen vruchtwater meer, vandaar dat ik een dagje later ben ingeleid. Het was het proberen waard natuurlijk, maar het was bij mij iig pijnlijk (ze draaien wat rondjes met hun vingers om de vliezen iets los te maken van de baarmoeder) en bij mij leverde het alleen buikpijn op, helaas geen weeen.

Bij mijn 2de ben ik 9 dagen overtijd gegaan, ook daar is geprobeerd te strippen bij 41 weken maar dat lukte toen niet. 2 dagen later ben ik bevallen en ja; een ingeleide bevalling vond ik heftiger dan wanneer je kindje zelf besluit te komen.

succes

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Hier een zeer positieve ervaring met een strippoging.
    Ik ben gestript met 41+4 wkn zwangerschap, na 5uurtjes begonnen bij mij de weeen.

De VK adviseerde idd ook om pas te strippen na 41wkn zwangerschap, dan schijnt het vaak meest succesvol te zijn.
    Wel moet je idd al wat ontsluiting hebben, anders kunnen ze er namelijk niet bij.
    In mijn geval had ik 2cm ontsluiting en al een verweekte baarmoedermond.
    Ik heb de hele strippoging zeker niet als pijnlijk ervaren!

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben 2x gestript. Puur omdat ik het lichamelijk en geestelijk niet meer trok.

De eerste keer met 39 + 1 weken. Dit werd eigenlijk amper gedaan. Met 1 vinger een rondje van de zaak ( om het zo maar te zeggen ) vond het niet pijnlijk.. is toen ook niets gebeurd.

Ben toen met 39 + 4 weken weer gestript. Dit door een andere vk. Deze heeft echt wel goed haar best gedaan. Tot bloedens aan toe. Dat was om 16.00 uur. Om 18.00 begonnen de weeen. Ik ben blij dat ik het heb laten doen want na de geboorte bleek Levi nog behoorlijk onder de smeer te zitten waardoor ik misschien nog wel tot 42 weken had kunnen doorlopen.

het is idd wel zo dat je lichaam er klaar voor moet zijn. Als het nog potdicht zit kan heeft strippen geen zin.
    De eerste keer was alles al wel iets weker en de tweede keer had ik 2 cm ontsluiting

Deel Deze Pagina