Wie ook creche en Psz?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anouk2005, 29 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dochter van bijna 3 jaar gaat 2 hele dagen naar de creche op de dagen dat ik werk.
    Ze vind het daar geweldig.
    Zo geweldig dat ze iedere dag opnieuw vraagt of ze vandaag weer naar de creche gaat.
    Ik merk ook aan haar dat ze uitdaging nodig heeft.
    Ze heeft een grote broer en zus en heeft het soms al over naar school gaan.
    Nu met de zomer is er genoeg te doen.
    Lekker naar buiten,fietsen,speeltuin etc.
    Ik kan echter wel opzien tegen de winter wanneer het minder goed weer zal worden.
    Ik ben niet de moeder om een abonnement op een binnenspeeltuin te nemen en daar steeds voor mijn plezier te gaan zitten.
    Nu opperde een andere moeder om haar evt een dagje extra naar de creche te doen of anders 1 of 2 ochtenden naar de psz.
    Mijn middelste gaat straks van de Bso dus komt er financieel weer wat ruimte zodat de drempel minder groot zal zijn.
    Zijn er meer met deze constructie en bevalt het en is het niet te vermoeiend voor het kind?
    Ik hoor het graag.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Leuk toch, als ze zich er zo amuseert?

Of het te vermoeiend is, hangt natuurlijk van je kind af. Dochter is even oud, en gaat sinds de paasvakantie 5 dagen per week naar de kleuterschool. Gelukkig maar, want ze was er echt aan toe. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe jullie dat in Nederland doen, tot vier jaar met kinderen thuis of enkel in een crèche :)

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Mijn dochter gaat ook extra naar kdv omdat ze het erg leuk vindt en uitdaging nodig heeft. Ik werk dan niet. De andere dag wel.
    Zou het zeker doen, zou er wel op letten dat er die dag kindjes zijn die ze kent en evt. een ochtend of middag. Zou dat eerder doen dan een paar uur naar een nieuwe psz.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik heb het met mijn tweede ook gedaan.

Hij ging ook 2 dagen naar het kdv. Op een gegeven moment wilde ik hem ook naar de psz doen, omdat hij zich thuis zo verveelde als zijn grote broer naar school was. Helaas kon je hier alleen maar kiezen uit vaste dagdeelcombinaties bij de psz. Uiteindelijk heb ik hem toen 1 middag door het kdv naar de psz laten brengen en weer terug, zodat hij nog 1 andere ochtend ook naar de psz kon. Beetje dure hobby, want ik moest die ene middag zowel psz als kdv betalen, maar ja...

Mijn jongste gaat sinds kort een ochtend extra naar het kdv. Ik had meer werktijd nodig en die dagdeelcombinaties pasten weer niet, maar deze keer had ik geen zin in dubbele kosten. Bovendien is het kdv een hele ochtend en de psz maar 2,5 uur en krijg ik voor het kdv kinderopvangtoeslag en de psz niet. Kdv is wel duurder, maar ik heb er meer aan op deze manier en ik krijg er kinderopvangtoeslag voor, dus zoveel scheelt het niet eens.

Psz is wel leuker voor grotere kinderen, vind ik zelf, hoewel ze de laatste jaren op het kdv ook wel meer voor oudere kinderen doen.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik persoonlijk zou het teveel vinden voor onze kinderen op die leeftijd. Vooral die hele dagen. Hier ging de middelste 3 ochtenden en een middag naar de psz en dat was echt meer dan genoeg: kon ze thuis ook nog ruim lekker spelen etc zonder dat de oudste er was. De jongste gaat nu 2x 5,5 uur naar het kdv in plaats van de psz, maar vind dat echt lang zat. Hele dagen zouden wij nooit voor kiezen tenzij echt noodzakelijk. Maar kan mij wel voorstellen dat als je dat allemaal al gewend bent het weer anders is.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het gewoon proberen. En ook even kijken of die 2 nog inhoudelijk verschillen. Een buurvrouw (die een kdv runt) vertelde dat daar b.v. meer leidsters per kind zijn dan op de psz (c.q. kleinere groepen), dus meer aandacht & actie zou je denken.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hier 1x kdv en straks 2x extra psz.
    Is juist leuk lijkt mij.
    Als het goedkoper alleemaal zou zijn zou ik nog x kdv doen maar helaas..

Hier op kdv 1 leidster op 6 kids 2mnd-4 jaar. En op psz 1 op 15.
    Ik vind psz alleen leuke omdat het met leeftijdgenootjes is en geen babys bij etc.

8. p1982

p1982 Niet meer actief

de jongste gaat 2 hele dagen (maandag en donderdag ) naar kdv en nu nog de woensdag en vrijdag van 830-12 uur naar psz

misschien na de zomervakantie ook op dinsdag naar psz

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga me denk ik orienteren voor de psz want is een stuk voordeliger dan een ochtendje creche.Voor dat geld kan ze zowat 3 dagdelen naar de psz.
    Ik ga eerst maar eens informeren of er plek is bij de psz en ik zal ook nog eens informeren bij de creche wat de opties zijn.
    Bedankt!!

10. tuc

tuc Niet meer actief

Maar je kunt als ouder toch ook zelf de uitdaging aan je kind bieden?? Niet door een abbo op een binnenspeeltuin te nemen...dat is niet echt uitdaging. Maar door activiteiten aan te bieden die passen bij je kindje.

Het klinkt (maar correct me if I'm wrong) alsof het meer is on haar bezig te houden. Vind je het niet leuk omdat ze al 2 dagen van huis weg is dat als ouder zelf te doen?

11. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Krijg je dan meer terug? Hier is psz niet goedkoper dan kdv (bruto).

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Voor de extra uren op de crèche krijg ik niets terug omdat het buiten mijn werkuren valt.
    Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat je voor Psz ook een vergoeding kreeg.
    Heb op hun site gekeken en zie wel iets over tariefgroepen maar dat moet ik even navragen hoe of wat.

Deel Deze Pagina