Nieuwe campagne tegen roken tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door dochters, 10 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    'Help zwangere roker met stoppen' | NOS

Ik vind het heel goed dat hier meer aandacht voor komt en hoop echt dat mensen beter nadenken voordat ze zwanger worden, dat ze wel nicotinevrij zijn.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Een stukje uit het artikel : De boodschap van de actie is voornamelijk gericht op de omgeving. Die zouden de aanstaande moeder moeten helpen en bewust maken van de risico's van het roken tijdens de zwangerschap. Dit kan namelijk leiden tot miskramen en afwijkingen bij de baby.

Naar mijn mening zou dit niet veel uitmaken. Iedereen weet dat deze risico's er zijn en hoog op het lijstje staan. Zeker zwangere vrouwen.
    Ik ben wel voor deze acties en door het dampen wat nu heel erg oprukt lukt het ook om heel veel mensen te laten stoppen. Mensen gaan ook al snel over naar dampen zonder nicotine.
    Ze mogen van mij hier ook energie insteken maar ik zou mij vooral richten op schoolgaande jeugd. Proberen te voorkomen dat de jeugd begint met roken. Nu mag het wettelijk gezien vanaf 16 jaar? Ik zou het dan op 17 jaar zetten, volgend jaar op 18 jaar tot de uiteindelijke leeftijd van 21 jaar. Met deze leeftijden heb je het meeste kans dat je begint met roken. Zorg dat het in die risicoleeftijden verboden is en het grootste 'gevaar' om te beginnen met roken voorbij is.
    Dan heb je bij de volgende generaties veel minder rokende zwangere vrouwen. Het moet bij de beginperiode aangepakt worden.

Verder vind ik dat ze dit soort acties dan ook moeten houden bij overgewicht en alcoholgebruik. Dit pakken ze veel minder aan dan het roken terwijl bij deze punten ook risico's zijn voor zwangere vrouwen.
    Jaarlijks sterven er werekdwijd 2,8 miljoen mensen aan overgewicht. Hierbij heb je ook meer kans op miskramen, zwangerschapsvergifteging, zwangerschapsdiabetes,...
    Door alcohol sterven er wereldwijd jaarlijks 3,3 miljoen mensen en de risico's bij een zwangerschap zijn zeer zeker ook niet mild. Aan dat lijstje begin ik nog niet eens.
    Bij roken sterven er wereldwijd 6 miljoen per jaar. Extreem veel en hier MOET iets aan gedaan worden maar hierdoor zijn die andere 6 miljoen wat sterven door overgewicht en alcohol zeer zeker niet minder belangrijk om aangepakt te worden.

Ik heb wel het idee dat de jeugd minder rookt en dat is goed, ze worden veel beter geïnformeerd dan bij de vorige generaties.
    Er is dus verbetering op komst, je moet alleennog even geduld hebben om het te zien. ;)

Deel Deze Pagina