Hallo dames, Ik heb hier al een aantal keer dingen gelezen over baby's op het kinderdagverblijf die wel of niet naar buiten gaan. Bij ons kinderdagverblijf gebeurt dat dus amper. De reden die hiervoor wordt gegeven is dat er altijd wel een kindje ligt te slapen en er dus een leidster op de groep moet blijven. Dan heb je nog het 4 ogen principe natuurlijk. En ze hebben geen kinderwagens/bolderkarren dus als kinderen niet kunnen lopen is het sowieso pech. Bij mijn oudste vond ik het wel vervelend, want die leerde vlak voor de zomer lopen en heeft toch een groot deel van de tijd binnen doorgebracht. Af en toe mocht hij dan wel met de peutergroep mee naar buiten, maar die zaten ook aan een maximum aantal kinderen. Dus mijn vraag aan jullie is, hoe is het op jullie kinderdagverblijf geregeld? Misschien kan ik wat goede tips doorgeven zodat ze het bij ons ook geregeld kunnen krijgen..
Hebben ze geen buitenspeelruimte bij het kinderdagverblijf dan? Hier gingen de leidsters gewoon met iedereen buiten in de tuin zitten. Er lagen baby's binnen te slapen, maar ze lieten de deur open zodat ze die konden horen. Ze kunnen toch een babyfoon meenemen naar buiten. Of de zaken wat anders regelen met eventueel een andere groep, zodat de kids wel naar buiten kunnen. Ik zou hierover een gesprek aanvragen met de locatiemanager en ook de oudercommissie inseinen.
Bij ons gaan de baby's die wakker zijn tijdens de 'standaard' buitenspeelmomenten altijd mee naar buiten. We vragen wel aan de ouders of zij de kinderwagen mee willen geven, ze liggen dus allemaal in hun eigen wagen. Mochten ze dan in slaap vallen en het is goed weer, dan laten we ze ook buiten slapen, uiteraard bij de tuindeur die op een kier staat en op een afgesloten plein. Grotere baby's en dreumessen die niet lopen gaan altijd mee in de buggy of gewoon lekker spelen op het gras. Zelfs in de winter. Skipakje aan en kruipen maar. We proberen elke baby elke dag even mee naar buiten te nemen, dit lukt meestal wel, al is het soms maar kort. Als er binnen een baby ligt te slapen gaan we evengoed naar buiten en checken we elke 10 minuten of hij nog slaapt of al wakker is. Als ouder zijnde zou ik echt niet akkoord gaan met helemaal niet naar buiten als Mn kindje niet zou kunnen lopen en zou er zeker wat van zeggen.
Zo gaat het bij ons ook. Daar ben ik zo blij mee want bij de vorige opvang is ze vanaf de herfst 1 keer buiten geweest. Nu zit ze een week op een nieuwe opvang en gaat ze altijd naar buiten.
Ons zoontje zit niet meer op het kinderdagverblijf, maar hier gingen ze ook gewoon mee naar buiten. Als ouder kon je er zelfs voor kiezen je kindje buiten te laten slapen ( in een- excuus wanneer ik iemand hiermee voor het hoofd stoot, maar zo zag ik het- een uit de kluiten gewassen konijnenhok) Daarnaast. Als de rest ligt te slapen, er is toch gewoon een babyfoon? Met deze sneeuw snap ik trouwens wel dat het iets lastiger is, maar in de zomer kunnen ( zeker de leeftijd van jouw dochter destijds ) gewoon lekker buiten op het speelkleed spelen lijkt me..
Bij het kinderdagverblijf van mijn oudste gingen ze af en toe wel met kinderwagens en bolderkarren wandelen, naar de stad enzo. Maar niet zo vaak. Bij het kinderdagverblijf waar de jongste nu op zit is het veel fijner geregeld. Daar hebben ze aan elke groep vast een klein omheind speelplaatsje met zandbak. Daar aan vast zit een heel groot speelplein met glijbanen etc. Zo spelen de kleintjes op het kleine pleintje, en als ze het aan kunnen mogen ze op het grote plein spelen. Mijn zoontje liep al vroeg, en klom graag, dus mocht dan vaak met amper 1 jaar al mee met de grote kinderen naar het grote plein. Of hij klom gewoon over het hekje heen en ging meespelen. (dat was dan niet de bedoeling, was een misser van het kinderdagverblijf maar gelukkig zit er een hoog hek om dat grote plein, dus écht weglopen kan daar niet)
Dit dus. Onze man gaat bijna elke dag naar buiten, ook toen hij nog op de babygroep zat. De twee babygroepen hadden samen een stuk "tuin" dus die gingen tegelijk naar buiten. Dan heb je ook meer leidsters om op te letten. Plus babyfoon mee en regelmatig kijken.
Bedankt voor de reacties, ik ga het meenemen want ben zeker wel van plan om hier eens over in gesprek te gaan. Ze hebben drie lokalen naast elkaar, voor de bso/psz, voor de peutergroep en voor de verticale groep. Deze drie lokalen grenzen allemaal aan het speelplein. De babygroep zit aan de andere kant en heeft dus geen plein. Alleen een klein strookje stoeptegels. Kinderwagens en buggy's hebben ze niet, en eerlijk gezegd zou het ook geen doen zijn om zelf de kinderwagen mee te nemen elke keer. Maxicosi laat ik wel daar dus daar zouden ze hem ook nog wel in kunnen leggen even. De overige opties ga ik eens op een rijtje zetten om mee in gesprek te gaan. Meer reacties zijn welkom!
Hier hebben ze een soort vierling-wandelwagen, waar ze vanaf een maand of 6 in kunnen en daar naast bolderkarren voor de grotere. Dochter zit op een 0-2 groep en als het weer het enigzins toe laat gaan ze altijd naar buiten. Soms gaan ze een stuk wandelen met alle kids in de karren en soms op het eigen kleine pleintje. Er blijft dan 1 juf bij de deur in de buurt voor de hele kleintjes/slapende kinderen en 1 juf loopt echt op het plein bij de zandbak enzo.
Ik heb ervaringen bij 2 kinderdagverblijven + 1 wezen kijken. Bij alle kinderdagverblijven gaan de baby's naar buiten. Bij onze eerste sliepen de baby's zelfs buiten in babyhuisjes De buitenruimte was direct aan de groep. Dus met mooi weer gingen de deuren open, de oudste kinderen naar buiten, de jongste lagen op een kleed bij de leidster. Als een kindje sliep, sliep die binnen of buiten, maar met de deur open of een babyfoon was dat geen probleem. Bij ons huidige kinderdagverblijf gaan ook de baby's naar buiten. Daar vaak in de kinderwagen. Of er zit een baby op schoot bij de stagiere, ook erg leuk. Bij een kinderdagverblijf waar we alleen zijn wezen kijken hadden ze een speciale babyhoek in de tuin. Daar was kunstgras gelegd, en een grondbox gemaakt, zodat de baby's daar lekker zelf konden rollen, kruipen en liggen. Daar zat vaak een leidster bij. Ik heb er niet eens bij stil gestaan dat er baby's zijn die niet naar buiten gaan...
Alles valt of staat dus eigenlijk met de buitenruimte. Die is nu op de babygroep echt heel erg beperkt en niet echt geschikt.. Hoe zit dat met de schaduw? Wat hebben ze daar voor?
Bij ons hebben ze wel een tuin, maar de baby's gaan niet standaard naar buiten. Als het bijv. te koud is blijven ze binnen. Lekker dik inpakken en even op het gras, niet dus. Van zodra het lekker weer wordt, gaan ze wel vast naar buiten. Maar als een baby dan net ligt te slapen heeft het 'pech', want het is zo'n vast moment. Wel jammer.
wij mogen die babys niet meer in een kinderwagen mee naar buiten nemen dit ivm dat er op een andere locatie een wagen was omgevallen omdat er een ander kindje aan ging hangen. in principe gaan alle kinderen die kunnen lopen en niet slapen gewoon mee naar buiten. weet niet hoe ze dat in de zomer doen met de baby's maar dat over de wagen weet ik wel. vaak vinden ze (uit ervaring met eigen zoon) het onhandig om kruisers buiten te hebben ivm de andere kindjes die over ze struikelen enzo.. (of ze huilen na 5 min al in de buitenbox)
Dat vind ik een beetje gek eigenlijk, dat de kinderwagens niet meer mogen omdat kinderen eraan gingen hangen. De leidster is er om op te letten en te zorgen dat dat niet gebeurd. En ik weet, dit is niet altijd mogelijk ivm de hoeveelheid kinderen en baby's per leidster, maar zorg dan dat er ruimte is waar de wagens met slapende kinderen veilig kunnen staan. Wij hebben een apart pleintje met een hek eromheen waar we de wagens dan neerzetten. In het zicht, dichtbij maar wel veilig voor kinderhandjes.
Ik heb eens even navraag gedaan. Het grote plein (wat dus aan de andere groepen grenst) wordt momenteel opgeknapt en daar is ook een stukje kunstgras gelegd voor de baby's. Het wordt de bedoeling dat de groepen onderling meer samen gaan werken en dat alle baby's dan naar buiten kunnen. Ook komen er soort buggy's. Voor nu gaan ze met de kindjes die lopen vaak even op het mini zijpleintje en ik heb gezegd dat ze mijn kind dan wel even in een wipstoeltje oid erbij mogen zetten. Ik ben hoopvol gestemd
Ik woon in Spanje en hier gaan de babies ook zelden naar buiten. Ik vraag er wel vaak naar en de reden is dat het vaak vochtig is. Dat is ook wel zo (de grond dus) maar kom op zeg! (Gelukkig gaat hij geen hele dagen dus ik ga in de namiddag altijd met hem naar buiten). Ik vind idd gewoon warme kleren aan en gaan! Ik heb in Nederland veel op kinderdagverblijven gewerkt en het hing idd van het kinderdagverblijf af (en van de leidsters) hoe vaak en of de babygroep naar buiten ging. Het fijnst is natuurlijk een eigen buitenruimte die grenst aan de groep. Anders is het bijna niet te doen met babies. Samenwerken met ander groepen lijkt me een goede oplossing. Ik vind buitenlucht wel erg belangrijk. Bolderkar voor wandelen ook erg leuk en handig. Succes met het aankaarten!
sorry, maar heb lang geen slapper excuus gehoord . Zo zou je ook geen wipstoelen, kinderstoelen, babyschommel, loopwagentjes enz enz niet mogen gebruiken want deze kunnen ook omvallen als een ander groter kind eraan gaat hangen... Als ik dit zo lees ben ik heel blij met onze kinderdagverblijf destijds. Baby's gingen in de kinderwagenbak naar buiken, later kruipend over het gras en rubberen tegels, ze hadden een grote bolderkar om met zittende baby's te kunnen wandelen en een grote buitenspeelplaats voor lopende kids. Ik vond dit toch echt een randvoorwaarde bij de keuze van kinderdagverblijf.
deze regel is ook niet door mij verzonnen he. wij hebben wel afgeschermde stukjes maar daar klimmen kindjes overheen/peuters. maar stel dat het jullie kind was die in de wagen lag en omgevallen was? al sta je met zijn 2en als er bijv een kindje valt of slaat dan reageer je daar toch op je kan de wagen niet elke seconde in de gaten houden geld ook voor wippertjes enzo. Mijn kinderen gaan trouwens op het kinderdagverblijf waar hun zitten ook zelden naar buiten wat ikzelf ook jammer vind. bij ons gaan ze iig elke dag (mits het niet regent) elke dag wel even naar buiten en dan blijft de ander bij de baby's. ik weet niet hoe ze dat in de zomer doen maar denk dat de baby's dan ook echt wel buiten komen.