het duurt nog 1,5 jaar voor fynn 4 word maar hoe zit het allemaal. ik kreeg een folder van het ministerie van onderwijs thuis met daarin tips ect maar nu. zijn er op basisscholen open dagen wanneer moet ik hem inschrijven etc? ik heb keuze uit 7 scholen.2 ervan vallen af want die vind ik te groot. wie kan mij opweg helpen?
Mja ik heb gewoon gebeld voor een afspraak. Maar geloof dat er ook scholen zijn die open dagen organiseren. Mocht dat het geval zijn.. dan hoor je dat vanzelf als je ze belt voor een afspraak Hier hebben we wel wat geschift in de mogelijkheden overigens.. want er zitten geloof ik wel 10 scholen in de buurt
De meeste basisscholen houden een paar keer per jaar open dag. Meestal hebben ze een website waar dat soort dingen op staan, en anders moet je ze gewoon even bellen. Sommige scholen hebben gigantische wachtlijsten. Dan kun je helemaal uitgevogeld hebben dat je het liefst daar wilt inschrijven, en dan hoor je dat er helemaal geen plaats is. Ik zou er dus niet te lang mee wachten, maar ga je nu oriënteren. Ik vond het lastig, deze informatiezoektocht. Het is allemaal zo versnipperd, en een centraal informatiepunt heb ik hier nooit gevonden. Maar het is ook ons gelukt, onze zoon ingeschreven te krijgen op een school waar wij een heel goed gevoel bij hebben. Wat ik handig vond, was informatie van ouders uit de buurt die kinderen op de basisschool hebben. Hoe ervaren zij die scholen, waarom hebben ze ervoor gekozen, klopt de ervaring met het beeld wat ze vooraf hadden? En ik heb op onderwijsinspectie.nl gekeken naar rapporten over de scholen die ik overwoog. Ik vond dat veel nuttige informatie geven, vooral omdat ze het verhaal achter de metingen vertellen. De ene voldoende is de andere niet. Veel succes ermee!
bij ons zijn bijna alle scholen aangesloten bij een stichting en die mogen geen wachtlijsten hanteren. Inschrijven vanaf 3,5 en hopen dat er plek is.
Hier hebben de meeste scholen open dagen in het voorjaar. Daarnaast kun je altijd bellen voor een kennismakingsgesprek. Daar haal je veel meer informatie uit over hun leermethodes.. Hier verschilt het advies voor inschrijven per school. De reguliere openbare scholen hebben geen wachtlijsten en kun je dus rustig afwachten. Andere scholen mogen een wachtlijst gebruiken, dus dan moet je even bellen hoe dat bij die scholen zit. Ik zou eerst eens rondvragen in de buurt, wat de scholen voor naam hebben. Dat hielp hier ook voor een 1e selectie. Daarna hebben we gekeken naar de onderwijsvormen, wat past er bij jou en je kind. Geloofsovertuiging? montessori, dalton, vrije school etc? We hielden hier zo 3 scholen over die we gezien hebben, en 1 duidelijk beter voelde qua sfeer en methodiek dan de andere scholen.
Wij hebben Sil al ingeschreven al bijna een jaar geleden, zelfs. Hier moet je er errug vroeg bij zijn... Wij hebben toen gewoon contact opgenomen met de school die onze voorkeur had om te vragen wanneer we dit moesten regelen en hoe dat dan werkte. We mochten gewoon een afspraak maken voor een rondleiding en info en hebben het daarna meteen geregeld. Gewoon ff bellen of mailen, dus
ik heb vorige week al bij 1 school gekeken kreeg een rondleiding van de directeur en uitleg en informatie en moet zeggen dat ik dat een super school vind heb de inschrijf brief al hier is geen wachtlijst zij de beste man. dus ook vragen of er een wachtlijst is voor die school die je denkt die goed is voor je kindje
o, ja en nog een tip. Als een school een sociaal emotionele methode heeft is dat wel heel goed. Weinig scholen hebben dat.
Wij kregen een brief toen ze 3 1/2 was om naar een informatieavond van de scholen te komen. Hierin kreeg je info. Onze dochter is ingeschreven. Omdat zij van 5 oktober is gaat ze eerst naar een 0 groep en horen wij volgend jaar maart/april of er plek is op de school van onze keuze.