Voor de 1e keer naar de peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jusi, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    @jusi: weet niet door welke post je je aangevallen voelt, maar is niet nodig hoor! Je weet zelf wat het beste is voor je kind. Iks heb ook gereageerd en zou hetzelfde gedaan hebben, hij is er waarschijnlijk nog niet aan toe. Het moet idd wel leuk zijn. ;)

2. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    OwMaar daar ben ik het zeker ook mee eens hoor, ik bereid mijn kids ook goed voor op nieuwe dingen. ;)

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Cindy, ik bedoelde jou ook niet. ;)

Arevinol, oh das idd de keerzijde van het tegenovergestelde van mijn zoontje! Dat lijkt me ook niks, dan moet je als ze ouder is heel erg op het hart drukken niet met vreemden mee te gaan. :S

Rebbel, het kwam denk meer door de berichten dat je verlatingsangst min of meer zelf in de hand hebt. Tenminste, zo kwam het op mij over. En dat er met een goede uitleg weinig aan de hand zou zijn als je weg zou gaan op de psz.
    Maar goed, misschien is dat wel verkeerd geïnterpreteerd, kan ook...

4. Alita

Alita Niet meer actief

@Jusi...oh oke...

Ja verlatingsangst zit er gewoon in dat denk ik ook. Wel geloof ik dat een goede voorbereiding wel goed is. Ze snappen toch al veel hoor...hier had ik haar laatst verteld dat ze wel rustig moest zijn als we naar haar nieuwe neefje gingen kijken en ze deed het ook!

5. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    #65 rebbel, 11 sep 2011
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
    @jusi: ja snap wel wat je bedoeld denk ik. ;) Maar ik denk echt.dat je het niet kunt voorkomen. De een heeft er meer last van dan een ander wat ook wel aan het karakter zal liggen denk ik. Ach... We doen allemaal ons best om onze kindjes voor te bereiden op nieuwe dingen denk ik. En zoals ik al eerder las werkt dat ook bij elk kindje verschillend. De een heeft er baat bij hem/haar al ruime tijd van te voren voor te bereiden op iets nieuws terwijl een ander kindje daar weer niks mee kan. ;)

Ons Mannetje mag morgen weer, ben benieuwd! :)

6. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @jusi

Ook ik bedoelde niks persoonlijks met mijn posts...zei zelf al dat mn neef heel anders in elkaar steekt dan mijn smurf. Elk kind is anders..en we kunnen allemaal heel leuk bedenken hoe we iets willen..maar end van t liedje moet je roeien met de riemen die je hebt..

vb.. Ik heb altijd gezegd.. smurf eet wat de pot schaft en ik ga niks anders/speciaals voor der maken. Nu eet smurf al een half jaar geen groenten..alleen champignonen. ..Goh..je moest eens weten hoe lekker champignonen overal bij zijn :D

Je past alles ter plekke aan aan je kind..jouw kind trok de psz niet toen hij net 2 was.. de mijne wel..so what? Elk kind is anders.. wie weet is de jouwe er met een maand wel aan toe..en zo niet..dan is er nog geen man overboord.. ze zijn pas met 5 leerplichtig :D

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Grappig, ik herken dit helemaal niet!
    Vanmorgen is mijn dochter voor het eerst geweest en het ging super goed. Ze ging meteen alles ontdekken, zocht contact met andere kinderen en heeft heerlijk gespeeld. Bij het ophalen zeiden ze 'Ze is heel makkelijk'. Geen tranen en drama's bij ons maar voor alletwee een feestje! Op naar de volgende keer.

8. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Wij hebben bewust gekozen om onze zoon "nu pas" in te schrijven. Hij wordt bijna drie.
    Maar ik kan hem daardoor wel voorbereiden.
    Hij zegt nu zelf al "Mama straks mij wegbrengen naar speelschooltje, dan even boodschappen doen en dan komt mama mij weer afhalen en gaan we thuis kletsen"
    "Op schooltje zijn alleen kindjes en juffen, mama's mogen daar niet spelen." "Ik vind spelen met andere kindjes leuk!"

En met al het vrtrouwen in hem breng ik heb straks vrolijk weg en (probeer) zonder tranen naar huis..

Persoonlijk vind ik 2 en nog wat veel te vroeg, ze kunnen zich nog niet echt helemaal verstaanbaar maken en ze moeten later nog zoveel (mijn mening he, don't blame me..)

9. Alita

Alita Niet meer actief

hier is ze ook bijna 3 en ik vindt het ook nu een goede tijd...2 jaar vondt ik ook nog te jong!

10. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Precies, hier dan geen verlatingsangst maar als ie niet wil vooral niet forceren, een half jaar voordat ie naar de kleuterklas gaat is toch prima. Of gewoon niet, maar dat kan blijkbaar in de huidige maatschappij niet meer...
    Moest me steeds verantwoorden waarom die van ons nog niet ingeschreven stond.. Jah en??

11. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    @mamavanmeisje: fijn hoor! Hopelijk blijft het zo! De eerste keer ging bij ons ook heel goed, maar de leidster zei al dat hij daar wel een terugval in kon krijgen en idd de 2e keer kwamen de tranen toen ik weg ging, maar vandaag was dat maar heel even.

@all: blijven de ouders bij jullie ook zo lang hangen op de psz als ze de kindjes brengen? bij onsblijven de ouders gerust een uur of langer zittenterwijl de kindjes er maar 3 uur zijn. en dan krijgen ze ook koffie. Ik ben dit niet gewend van het kdv en ben hier ook niet zo voor eigenlijk.. Ik vind dat onduidelijk voor de kinderen, tenminste wel voor die van mij, ik denk dat hij het moeilijker vind dat ik daarna nog ga. Ik ben er meer van om het afscheid kort te houden. Blijkbaar was ik niet de enige die daar zo over dacht want heel toevallig zei de leidster vanmorgen dat er ouders waren die het daar niet mee eens waren. (ik had er niks over gezegd) En nu mag het dus niet meer. ik snap die ouders met die klacht dus wel, maar hoe gaat dat bij jullie?

12. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    van 8.45 tot 9 kan je ze in principe brengen en dan is t ook weg wezen om 9.00 :)

Howel ik laatst wel ouders zag die hun kind pas rond 9 brachten grin..dus hoe strak ze erin zijn .. ik weet het niet.. ik ga in iedergeval wel weg om 9 uur.

13. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi dames!

Nou ons dametje gaat inmiddels 2 dagdelen. Het is nog wisselend. Bij het afscheid nemen moet ze nog huilen, maar ik ben gewoon duidelijk met afscheid nemen en voorbereiden. Sterker nog, als ik vraag: wat gaan we zo doen? Roept ze: schooltje toe!! En wat ga je daar doen? Met kindjes spelen! En dan rent ze naar de kapstok, pakt haar jasje en dan gaat ze bij de deur staan. Ze vindt het dus wel leuk. Eerst was met ophalen ook elke keer huilen, maar dat is nu niet meer. Nu roept ze enthousiast: mamaaaaa!

Volgens de leidsters probeert ze de dingen al aardig naar haar handje te zetten en als dat dus niet lukt, gaat ze huilen. Ze gaan nu wat strenger worden en dat schijnt te helpen. Thuis vertelt ze ook alles en ze is dan ook echt enthousiast. Dus denk dat het wel goed zit.

Maandag mag ze voor het eerst verkleed, dan vieren de leidsters hun verjaardag.

Iemand nog tips wat ik moet geven? Heb echt geen idee :)

@Rebbel: nee, bij ons moeten moeders duidelijk gedag zeggen en dan ook meteen weggaan. Blijven hangen werkt verwarrend voor een kind en ze moeten ook leren dat als mama weggaat, ze ook na een tijdje weer terug komt. Dus hier is dat niet toegestaan ;)

14. Alita

Alita Niet meer actief

pff ik zit me ook al af te vragen wat ik moet geven eind deze maand als ze jarig is dus ik kan je niet helpen hahahaha...

ja het is gewoon even wennen voor de kids...ook vindt ik het wel goed dat ze nu ook leren dat ze moeten luisteren naar een lerares...

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    NIet mee eens :p hier mogen mama's een kwartiertje blijven dan krijg je koffie of thee en juist als wij aan het kletsen zijn onderling gaan de ukkies spelen en "vergeten" ons alweer en dan als we wegging is er totaal geen drama, kijk een uur blijven hangen is onzin (dat ben ik wel met iedereen eens hihi) maar juist die overgang van het brengen en niet meteen weggaan vervagen maakt hier (hier) juist makkelijker en zo doen ze dat bij alle PSZ bij ons in de buurt)

We zien juist dat de problemen ontstaan met moeders die meteen weer weg willen ipv even de tijd nemen ervoor.

16. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben wel van te voren al aanwezig, zodat ze de kindjes in de gang al ziet, maar als ze naar binnen moeten, dan moeten de moeders weg. Ik denk dat voor beide wat valt te zeggen. Tuurlijk lijkt het me leuk om ook een kwartier te blijven, maar of het "goed" is voor haar weet ik niet. Ze moet toch leren om wat los te komen van mama en haar eigen gangetje te gaan en zelf te ontdekken zonder dat mama overal bij is. Wel grappig om te lezen dat het dus overal weer anders is ;)

17. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    Ja ik denk ook dat het bij elk kindje weer anders werkt. Kwartiertje is ook niks mis mee vind ik, maar bij ons bleven ze echt dik een uur hangen.

Deel Deze Pagina