Hoi dames. In het kort: Ik (33) en vriend(38) zijn sinds aug 2012 bezig met zwanger worden wat tot op heden niet is gelukt buiten een missed abortion in april 2012. Ik heb zelf diverse onderzoeken laten uitvoeren (op verwijzing van huisarts) en daaruit blijkt niets afwijkends. Vriend staat er voor open om zaad te laten onderzoeken. Hij heeft wel een andere huisarts als ik. Kan hij zelf naar zijn huisarts gaan of moet hij met mij naar mijn huisarts? Groet klapper
Hij kan gewoon naar zijn eigen huisarts... Mijn vriend woont officieel 100 km verderop, en heeft dus ook daar zijn HA. (ook beide ander ziekenhuis) Hij is naar zijn huisarts gegaan, ik naar de mijne... Nu zijn we bij fertiliteit en ik moet bloedprikken en hij weer opnieuw zaadonderzoek... Deze mag hij nu bij mij in het ziekenhuis doen... Bloedprikken doe ik daarentegen weer aan zijn kant waar hij woont, omdat dit net tussen kerst en oud en nieuw valt en ik dus bij hem ben...
Ok dank voor het antwoord. Bij verwijzing naar gynaecoloog moeten we dan elk door onze eigen huisarts verwezen worden of is een verwijzing genoeg? Vriend gaat iig afspraak maken voor onderzoek naar zaadkwaliteit.
Ja dat kan hij gewoon zelf aanvragen. En een verwijzing is genoeg. Dit wordt (als het goed is) onderling ook gecommuniceerd met jouw huisarts zodat iedereen daar vanaf weet. Of dit zelf even melden. Sterkte ermee.
Je vriend kan bij zijn eigen huisarts om een zaadonderzoek vragen. Als je een doorverwijzing voor de gyn wilt, dan moet dit op jouw naam. Vruchtbaarheidsonderzoeken en behandelingen komen op naam van de vrouw, dus jij hebt een doorverwijzing nodig. Het geldt dan wel voor jullie samen. Over het algemeen pakt de gyn vervolgens de onderzoeken op, daar hoort ook een zaadonderzoek bij. Huisartsen doen dit meestal niet op eigen initiatief. Welk onderzoeken zijn dan bij jou gedaan en was dit niet bij de gyn?
Ik heb bij de gyn nav een miskraamrest een hysteroscopie gehad waarbij ze sua de baarmoeder van binnen bekeken hebben. Daarnaast is er bloedonderzoek op hormoonwaarden en een inwendige echo om cyste uit te sluiten gedaan. Kwam dus niets opvallends uit. Overigens heb ik gisteren positief getest! Dus dat zaadonderzoek stellen we even uit.
ik zou het persoonlijk het zaadonderzoek door de gyn laten doe.gyns die kruisen vaak veel meer dingen aan en letten op veel meer dan de huisarts doet. buiten dat om heeft de huisarts te weinig kennis over vruchtbaarheid. meestal doen ze 2 tests. overlevingstest en vorm en bewegelijkheid. als de test slecht blijk te zijn kan degyns gelijk een behandelplan opstellen als dat gewenst is. verder is 1 verwijzing goed. die van de vrouw nemen ze meestal. je kan vragen bij de huisarts om telefonisch consult en dan aankaarten dat je graag verwijzing wilt en of ze die klaar kan leggen. zodat jij alvast een afspraak kan maken in het ziekenhuis.
ow lees net je reactie dat je positief hebt getest!! woow gefeliciteerd hopelijk een goede zwangerschap!