Pijnlijke borst bij aanleggen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 25 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Mijn linkerborst doet al een tijdje erg zeer. Vooral bij het aanleggen en wanneer de tsr komt. Nu zag ik net dat er in het midden van mijn tepel een wit/gelig puntje zit. Als ik dat aanraak doet het ook vreselijk veel pijn. Voelt een beetje als een wondje. Het zoogcompres plakt er ook telkens tegenaan. Het zit er nu al een aantal dagen en ik smeer er telkens bepanthen op maar ik heb niet het idee dat het over gaat. Ook omdat ons zoontje er telkens van drinkt natuurlijk.
    Drogen aan de lucht kan hier niet want ik heb veel melk en ik heb altijd zoogcompressen nodig tijdens het lekken.
    Wat kan ik er nog meer tegen doen?

2. bigjo

bigjo Lid

25 jul 2010
    13
    0
    0
    Ik had dat ook voor en heb dan lansinoh gebruikt. je kan dat in de apotheker kopen

3. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Klinkt als een borstontsteking door een verstopt melkkliertje.
    Veel aanleggen, kolven, onder de douche leegmasseren van je borst.
    Kindje aanleggen in de richting van de zere plek.
    Bij mij zorgde dit er voor dat het kliertje leeg kwam.
    Lukt dit niet, even naar de huisarts.
    Als je koorts krijgt natuurlijk gelijk gaan!

Succes!

4. pooh76

pooh76 Fanatiek lid

2 jan 2007
    1.984
    0
    0
    Hey mama van Isabella,

ik vrees dat je een melkblaartje te pakken hebt. Hier precies hetzelfde. Bij mij is er alleen een borstontsteking bijgekomen. Zorg ervoor dat je de borst goed warm maakt voor het voeden en dat de borst goed leeggedronken wordt. Anders toch nog even nakolven. Het melkblaartje verstopt een of meer melkkanalen, dus daar moet je ff goed op letten.

Mijn LK wilde het blaartje doorprikken als ik 'm niet zelf open kreeg (moest 'm van haar open "krabben"), maar de huisarts was daar fel op tegen omdat het weer een bron van infectiegevaar geeft. Hier "kauwde" de kleine meid 'm zelf open en dat gaf wel verlichting moet ik zeggen.

Het smeren van Lansinoh is echt een aanraden. Bepanthen maakt de huid dunner, dus dat zou ik zelf niet doen.

Sterkte!

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dacht idd ook aan een melkblaartje. Lijkt me niet prettig (zelf geen ervaring mee)
    Ik hoor wel om me heen dat ze hem kapot prikken... maar zoals Pooh76 zegt kan dat wel zorgen voor bacterién in het blaartje..

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh is dat een melkblaar! Jee, er gaat hier een licht aan. Ik heb een borst die regelmatig verstopt zit, en daar zit ook zo'n raar wit puntje op de tepel. Hmm.

Trouwens, een BO geeft koorts en algehele malaise, verstopte klieren en harde pijnlijke schijven zijn niet noodzakelijk een ontsteking, maar wel reden om goed op te letten en je borst goed te laten leegdrinken. Evt. warmtecompressen voor je aanlegt!

7. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Hee meiden,

inmiddels is het alweer een poosje geleden dat ik dit topic heb geopend maar het melkblaartje zit er nog steeds. Ik had al even gegoogled en kwam ook uit op een melkblaartje. Ik heb het zelf geprobeerd open te prikken met een steriele naald maar dat heeft niet geholpen. Nog steeds voelt links aanleggen een stuk minder prettig dan rechts aanleggen. Ik heb het ook op het CB laten zien maar daar wisten ze niet wat het was. Dus weet ook niet zo goed wat ik er nog meer aan kan doen. Als het erger wordt of pijnlijker ga ik wel even langs de huisarts.

Deel Deze Pagina