Moet je es lezen: Mijn buuv vertelde me gisteren n verhaal. Het gaat over n meisje van een jaar of 2. Het blijkt nu dat ze AIDS (of hiv) heeft en haar moeder ook. Sinds dit bekend is, zijn haar ouders uit zicht verdwenen. Ze werd opgevangen door haar oma die tegen de 70 loopt. Nou kan die oma niet de hele dag, 7 dgn in de week voor haar zorgen en zocht naar een oplossing. Maar geen kinderdagverblijf, of gastouder die dat kindje willen opvangen. Nu moet dat kindje haar verdere leven in een speciaal opvang voor kinderen met AIDS (of miss gewoon met n ernstige ziekte) in Friesland wonen. Het schijnt een verhaal hier uit het dorp te zijn. Ongelooflijk! Ik zei, dat ik t belachelijk vond dat geen kinderdagverblijf haar wilde hebben. Als ik het zou kunnen, zou ze zo bij mij kunnen komen voor n paar dagen (helaas ik heb chronische pijn en vermoeidheidsklachten en een 2e eigen kindje komt miss ook nooit) Mijn buuv zei dat ze haar kinderen van t KDV zou halen als ze het kind daar wel hadden aangenomen. Ik heb haar gezegd dat ik dat ook erg overdreven vind, want je loopt geen aids op door het spelen met n kindje met aids. Veel weet ik er niet vanaf, maar het risico is nog vrij klein. Ik vind het zo sneu voor die kleine.
Jeetje, zo zie je maar wat angst kan doen met mensen. Je wordt uitgestoten voor je er erg in hebt. Echt sneu, zo'n klein drupke en dan al als paria behandeld worden.....
Heel erg sneu voor die kleine inderdaad. Ik heb gekozen in de poll om eerst informatie in te winnen over de ziekte en de risico's. Dan weet je er gewoon meer vanaf. Maar kan zo'n kind niet gewoon naar een medisch KDV?
Belachelijk! Echt waarom wil niemand haar?! Dat een gastouder het niet wil of aankan snap ik nog best wel. Het lijkt mij heel moeilijk om een kindje met aids te hebben/op te voeden. Maar een kinderdagverblijf mag zo'n kindje toch nooit afstoten voor aids?! Ik vind het zo zielig! Dat kindje kan er niks aan doen, ik weet dat je aids kunt krijgen van contact via bloed. Maar dan moeten ze maar gewoon goed uitkijken! Hier kan ik me echt zo boos om maken! Ik vind het zo zielig voor dat kindje! En mijn eigen kinderen van het kinderdagverblijf halen zou ik er ook niet voor doen.
Ik zal mijn kind niet van het KDV halen. Maar eerst info op zoeken wat nou de gevaren zijn naar mijn kind toe. Het is best een lastige onderwerp omdat je ook het beste voor je kindje wilt.
Ik heb ook gekozen voor meer info aanvragen . Ik weet dat de risisco's erg klein zijn om via lichamelijk contact ( dus geen sex) hiv te krijgen dat alleen via bloedcontact kan etc. maar dat geld uiteraard voor volwassenen en ik weet niet hoeveel groter het voor kinderen is die spelen uiteraard met elkaar klinkt een beetje dom maar ik kan het even niet zo uitleggen. Je kunt hele kleine kinderen niet vertellen dat zij niet aan het bloed mogen komen van dat kindje want spelend hebben kinderen gewoon niets door die spelen lekker onbezorgd. Ik zou dus echt mijn kind niet van het KDV gaan halen maar eerst meer info gaan inwinnen ook om mijn eigen kind daar mee om te laten gaan, begrijp je? Ik zie overigens ook een paar keer stemmen op kind ervan af halen en zorgen dat het kindje met HIV ervan af gaat. Helaas word die kant hier niet belicht en zie ik verder daarover geen enkele reacties? Beetje flauw. xxx jet
De gevaren weet ik wel, het is algemeen bekend hoe aids wordt overgedragen. Ik zit met hetzelfde als Jet75 schrijft, kinderen bloeden natuurlijk vaker dan volwassenen. Maar als ik terugdenk aan mijn eigen jeugd, kan ik me niet herinneren ooit bloed van een ander in mijn mond of open wondje heb gehad. (van voor mijn 4e levensjaar kan ik me dat trouwens niet echt herinneneren) Dat moet dan wel heel ongelukkig gaan. Maar ja, het is mogelijk. Ik weet het gewoon niet. Edit; ik heb 'niks' gekozen, omdat ik in eerste instantie niks zou doen denk ik.
Ik vind het best moeilijk hier antwoord op te geven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor eigen kind van het KDV afhalen. Natuurlijk is dit helemaal niet politiek correct zoals ze dat noemen, en hartstikke zielig voor het zieke kindje. Maar kinderen hebben vaak wondjes enzo van het spelen, en het kan ook worden overgedragen door lichaamsvloeistoffen, dus volgens mij bijvoorbeeld ook door slijm/kwijl. Je moet er niet aan denken dat je kindje het op een of andere domme manier ook krijgt. Maar ik vind niet dat je moet zorgen dat het kindje van het KDV af moet, ik vind dan dat je eigen kind maar ergens anders naartoe moet als je er problemen mee hebt (zoals ik)
Ik had nog even zelf de poll niet ingevuld, want ik wilde niemand beïnvloeden. Ik zou opzoek gaan naar info en zelfs de instanties proberen ertoe te zetten dat ze een algemene AIDS info avond zouden verzorgen hier in het dorp. Zodat iedereen de gevaren te weten kan komen. Ik heb zelf op een naschoolseopvang gewerkt en ik weet daarvan dat de ongelukjes met bloed erbij helemaal niet talrijk zijn. Ik zie ook aan Giulian dat ie nooit zo valt of stoot dat ie wondjes heeft. En zo ook bij andere kinderen trouwens. Verder ga ik er helemaal vanuit dat als zo'n kindje wel op een KDV zit, de leidsters nog veel meer kijken naar ongelukjes oid met dat kindje, dan alle andere kinderen. Gewoon ook uit angst. De kans dat andere kinderen iets oplopen aan dat kind is dan helemaal nihiel. En voor zover ik weet is het hiv-virus geen sterk virus. Met blootstelling aan de openlucht gaat t bijna direct dood, heb ik begrepen. Dus de kans op n besmetting is dan vrij klein, ook als jouw kindje wel bloed van dat andere kindje aan zich heeft gehad. Maargoed, daar zou ik mezelf te uit en te na over laten informeren, zodat ik ook anderen op de hoogte kan stellen.
Jeetje wat moeilijk, ik heb nog niet gestemd omdat ik het niet weet. Angst is een slechte raadgever maar kan me de angst van de ouders wel voorstellen. Ik zou me eerst voor laten lichten en daarna pas een keuze maken. Word HIV ook niet overgedragen door bijvoorbeeld speeksel? Kinderen vinden het nogal leuk om van elkaars beker te drinken enzo..
HIV/AIDS wordt ABSOLUUT NIET overgedragen door speeksel! maar ik heb ook gekozen voor mijn kindje van het KDV afhalen. om dezelfde reden als Lientje.
HIV wordt niet overgedragen via speeksel. Het virus zit daar wel in, maar zo zwak dat het niet mogelijk is om er iemand mee te besmetten. Ik heb een goede vriend met HIV en ik ben nooit bang geweest om zelf besmet te raken. Dat komt ook omdat die vriend er zelf alles aan doet om zijn ziekte niet over te dragen op anderen. Geen enkel probleem dus, ik laat hem straks ook met een gerust hart ons kindje vasthouden en knuffelen. Toch zou ik mijn eigen kind van dat KDV afhalen, ik denk niet dat het op een 'gewoon' KDV haalbaar is voor de leidsters om dat kind extra goed in de gaten te houden. Verder kan er van alles misgaan tijdens het spel van kinderen en zo jong als ze zijn denken ze er zelf niet over na of ze wel of niet besmet kunnen worden. Misschien wel kort door de bocht, maar ik vertrouw erop dat mijn kind straks in een zo veilig mogelijke omgeving terecht komt op het KDV, en ik vind HIV wel erg gevaarlijk. Groetjes, Anakin.
Uiteindelijk gaat zo'n kindje ook naar school, want iedereen is leerplichtig. Wat gaan jullie dan doen? Als blijkt dat een kindje in de klas dit heeft?
ik zit zelf in de kinderopvang. en ik zou er niet om staan te springen om een kindje met aids op de groep te krijgen. ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een ander kindje besmet raakt omdat ik ff niet zat op te letten. je kan wel zeggen je weet dat dat kind het heeft dus je let heel erg goed op en verliest het kind geen moment uit het oog maar ik denk dat het in de praktijk anders werkt. als jij een groep hebt met 25 kids is het bijna onmogelijk om alles in de gaten te houden. maar volgens mij mogen de KVD's geen kinderen met aids weigeren. en ik vind het heel erg dat het kindje nergens terecht kan!
Zo dit vind ik echt een goeie poll, legde hem ook direcht aan mn man voor. We hebben het er uitgebreid over gehad, we kwamen eigelijk wel over uit dat we niks zouden doen. Ons kindje zou daar op het kvd blijven niks kwa poespas. Dus mijn keuze is Niks. Liefs ikke
Ik heb gestemd op "niks". De besmetting kan inderdaad alleen via bloed of lichaamseigen stoffen (volgens mij) en zelfs dan is de kans op besmetting maar erg klein. Het zou denk ik wel goed zijn om voorlichtingsavonden te verzorgen en extra controle door de leidsters maar ik zou zeker mn kind niet van het kdv afhalen. Groetjes Jelske
Ik zou niets doen. De kans op besmetting is klein en de info weet ik al. Overigens zou ik een voorlichtingsavond wel waarderen, maar het kan ook ontzettend stigmatiseren. Overigens is AIDS een chronische ziekte geworden en niet meer zo heftig (snel) dodelijk als vroeger. Dat soort zieken zie je weinig meer.
Ja mama van Hind, dat zei ik ook tegen mn buuv: het is inmiddels een chronische ziekte geworden, die nog wel dodelijk is, maar de levensverwachting is al veeeeel groter dan ooit. En tegen die tijd hebben ze miss wel een medicijn gevonden. Maar dat is geen reden om mijn kind wel of niet aan bloot te stellen. Ik denk gewoon dat het gevaar niet groot is. Wat betreft stigmatiseren, dat is dat kind nu ook, want ze moet 100km verderop (of verder) van haar enige familie gaan wonen. Maar het is wel iets om even bij stil te staan en ook met goede educatie zijn er altijd mensen die er niet juist mee om kunnen gaan. Mijn man was gisteren bij de discussie tussen mij en mn buuv en die zei nu ook dat ie niet zou willen dat Giulian daar aan blootgesteld wou mogen worden. Mocht het ooit wel aan de orde komen (want het kind is ongeveer zo oud als Giulian en het is niet ondenkbaar dat ie bij Giulian op de peuterspeelzaal of op school in de klas komt te zitten, als oma het kind weer in huis zou nemen), dan ga ik evengoed opzoek naar info en sleep ik mijn man daar ook heen. Dan zal ik hem dwingen om zijn eigen mening es te formeren. (hij is vaak van de weg van de minste weerstand)