Ik betrap mijn oudste zojuist met zn DS in bed. Trots in zn nieuwe bed, tussen al zn nieuwe spulletjes. Hij heeft morgen kerstdiner op school en kijkt er al de hele week naar uit dat hij morgen zn DS mee mocht nemen om met zn klasgenootjes te spelen. Natuurlijk riep ik meteen dat ik verwacht had dat hij betere keuzes zou maken en dat hij de DS de rest van de week kwijt is. Morgen dus niet mee naar school. Riep nog iets dat ik teleurgesteld was en dat ik hem vertrouwde. Soms heb je van die momenten dat je denkt 'waarom nou'.. Zucht *klaagmodus uit*
Hoe oud is je zoontje? En zou je er zo discreet mee omgaan? Ik weet dat mijn moeder mijn vroeger ook wel eens betrapt heeft met mijn mobieltje of gameboy in bed. Dat doet ieder kind toch? Wel was ik toen al een jaar of 13/14 dan zou ik het reeel vinden, maar geen idee hoe oud jou zoontje is?
Hij is 8. Net begonnen met puberen. Natuurlijk heb ik m weleens vaker betrapt met een boekje stiekem onder de deken maar dan maak ik er meestal een grapje over en is het ook nog niet zo laat. Babbel dan dat het niet verstandig is.. slaap nodig.. bladibla Maar het was net onderhand half 1 en hij keek gigantisch betrapt toen ik de deur open deed om zn lampje uit te doen (heeft net een nieuwe kamer met een hoog bed en heeft dus nog even een klein lampje voor als hij moet plassen oid) Ik baal nu voor hem, dat ie zo stom is geweest om stiekem tot midden in de nacht te gaan ds-en. Hij weet beter dan dat en kan morgen zn ds dus niet meenemen. Als ik morgenochtend zeg nou oke vooruit neem m toch maar mee dan denkt hij volgende keer ach maakt niet uit, even zielig kijken en klaar.
Eerlijk? Je geeft hiermee een 8 jarige te veel verantwoordelijkheid. Ik vind je echt onnodig hard en ik vind dat de verantwoordelijkheid bij jou ligt. Laat hem dam zijn ds niet mee naar boven nemen of ga even eerder kijken of hij al slaapt. Hij is 8, geen 18 en bovendien zijn er genoeg volwassenen die moeite hebben met op tijd gaan slapen vanwege tv of computerspelletjes of wat dan ook, wat kun je dan verwachten van een 8-jarige zeg!
Ook eens met Suus! Je zoontje is nog maar 8 en kan simpelweg die verantwoordelijkheid nog niet dragen. Sneu en verwarrend om hem dan tóch te gaan straffen. Het is jóuw verantwoordelijkheid als zijn volwassen moeder om te zorgen dat hij genoeg slaapt krijgt en niet met die DS troep in bed ligt! Gaandeweg wanneer hij ouder wordt moet je hem natuurlijk meer verantwoordelijkheid geven, maar dit staat niet in verhouding tot zijn leeftijd.
Hmm.. in eerste dacht ik ook, ik ben het met ts eens.. dat zou ook mijn eerste reactie zijn... tot ik de posts hierboven las, misschien hem hierin nog wat korter houden inderdaad... Ik zou hem ook meegeven, maar snachts niet meer op zijn kamer. Dat zou de consequentie zijn.
Ik zou niet boos zijn, wel de laatste keer dat hij hem mee heeft genomen, het is bijna kerstvakantie, hij is waarschijnlijk helemaal in zijn nopjes voor vandaag en iedereen doet wel eens zoiets.
Nou dan zal ik een van de weinigen zijn die het wel met jou eens is. Als dat een van jullie regels is moet hij daarnaar luisteren en dan weet hij wat de gevolgen zijn wanneer hij dat niet doet. Ongeacht welke leeftijd.
Van mij zou hij de ds wel mogen meenemen naar school. Alleen krijgt hij hem niet meer op zijn kamer als hij moet gaan slapen.
Ik ben het met Consider eens. Hij is gewoon heel blij met z'n ds, ik vind t begrijpelijk dat hij dit doet. Betekent niet dat er geen consequentie moet zijn, maar dit vind ik te hard... 8 en nu al puberen? Dat is nogal vroeg, zeker voor een jongen aangezien jongens vaak pas na hun 10e/12e in de puberteit komen. Ik denk echt dat dit een foutje is van een kind dat gelukkig is met z'n DS.
Arme knul! Weet je, mijn zoontje van ruim 4,5 jaar is gek op zijn telekids Ipad. Ik dacht in het begin dat hij hem graag op zijn tafeltje naast zijn bed wilde hebben, maar dat ging natuurlijk niet haha.. Dus dat ding ligt beneden. Ik vind dat je dat van een jongen van 8 ook nog niet kan verwachten. Hij is nog geen puber, hij kan die verantwoordelijkheid gewoon nog lang niet dragen. Jullie zijn als ouders verantwoordelijk hiervoor. Geef hem gewoon vandaag zijn ds mee naar school! De consequentie voor je zoon is dat de ds voortaan beter beneden kan blijven liggen als hij naar bed gaat, denk dat dat al een consequentie is die hem niet blij zal maken.
Ik ben het met bovenstaande eens. Hij is nog een kind, die verantwoordelijkheid kan hij nog niet aan. De verleiding om door te spelen is te groot en dan verliezen ze het besef van tijd. Dat heb ik ook als ik aan het lezen ben, dan ga ik maar door en dan kijk ik op de klok en is het al twee uur terwijl ik om zes uur op moet.
Ik zou hem wel de ds mee laten nemen maar vanaf nu niet meer mee laten nemen naar zijn kamer. Het lijkt mij ook wat te veel verantwoordelijkheid voor een kind van 8, of hij nu aan het puberen is of niet.
van mij had hij hem ook mee mogen nemen daar na dag je kwijt. merk hier ook dat het kerstvakantie is bijna. ook ik betrap mojn kind wel ee.s dan.is hooij hem even kwijt. of even de dreiging van afpakken. niet te streng worddn hij is pas acht. praten praten en praten.
Waarschijnlijk is hij vanochtend nog zo moe dat hij amper zijn bed uit kan komen. Laat dat dan de straf zijn en laat de ds beneden en niet op zijn kamer. Dat is ook wel heel erg het spek om de kat binden hoor, een ds op je kamer. Ik zou hetzelfde gedaan hebben in jouw zoon zn plaats. Geef die ds gewoon mee naar school en laat verantwoordelijkheden voortaan waar ze horen; bij jezelf . Je zoon is 8 en geen mini volwassenen....
Ik zou hem denk ik ook de ds nu wel mee laten nemen, maar daarna is hij hem dan wel een aantal dagen kwijt. En niet meer mee naar bed. Voor wat betreft dat je je eerdere straf intrekt: ik zou uitleggen dat je gisteravond heel boos en wat teleurgesteld was, maar dat je er over nagedacht hebt en dat je misschien iets te boos was, dus dat de ds wel mee naar school mag, maar dat dit niet meer mag gebeuren (+uitleg waarom niet). Leert hij meteen dat het niet erg is om soms van mening te veranderen als je later vind dat je fout zit, zolang je het maar uitlegt. (Nou ja, "meteen", dat zal wel meer als 1 voorbeeld kosten, maar het is een begin)
Te streng?? Wow die zag ik niet aankomen. 8 jaar is geen 3, hij weet dondersgoed dat het niet mag. Die DS mag überhaupt niet op zn kamer liggen. Hij had hem smiddags in de oplader gedaan en niet opgeruimd. Ik was me niet opgevallen. Vind het nogal wat dat jullie nu roepen dat het mijm schuld is dat hij midden in de nacht stiekem op zn DS zit. Als ik een voetganger omver loop, had die er dan ook maar niet moeten zijn?.....
Ik vind niet dat het jouw fout is, maar de straf vind ik wel te zwaar. Maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik tot nu toe alleen nog maar kinderen van vrienden in die leeftijd heb hoeven 'straffen' en dat waren geen grote dingen.