Hallo meiden! De vraag zegt het al; wie heeft ervaring met/kennis over de aanvraag van het Schengenvisum? Ik zou graag een vriendin (die ik al enkele jaren geleden online ontmoet heb) bij mij thuis uitnodigen. Ik heb al verscheidene websites geraadpleegd maar zie door de bomen het bos niet meer. - Als ik een brief schrijf om haar uit te nodigen, wat moet hier dan precies instaan? - Moet ik (en/of mijn partner) financieel garant voor haar staan, of is het genoeg dat zij kan aantonen genoeg geld te hebben om hier te verblijven? - Wat zijn de belangrijkste redenen voor afwijzing van dit visum en hoe kunnen we dit vermijden? Alvast erg bedankt!
zij moet dit zelf aanvragen bij de Nederlandse ambassade in Rusland. Dit ivm dat ze pasfotos en vingerafdrukken moet afgeven. Dit is per september 2014 ingevoerd. Rusland is een visumplichtige nationaliteit, ze moet dus een visum kort verblijf aanvragen als ze niet langer dan 90 dagen blijft. ze hoeft zich niet meer te melden bij de vreemdelingenpolitie. Zij moet dus contact opnemn met de Nederlandse ambassade in haar land en dit aanvragen. Zij krijgt dan een lijst met dingen die er nodig zijn om in aanmerking te komen voor een visum.
Thanks Devilchase! Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om te zorgen dat ze makkelijker een visum krijgt? (aangezien ze bij mij zal verblijven) Of hoort ze dit bij de aanvraag?
Nee. Jij hebt er verder niets mee te maken. Zij moet op haar aanvraagformulier invullen waar ze gaat verblijven, dit hoeft niet altijd. Zij krijgt een formulier mee en dit moet ze invullen. De vragen die er op staan moet ze invullen als ze cruciaal zijn. Na het invullen kan ze het formulier inleveren en worden er foto's genomen en vingerafdrukken. Dan moet ze afwachten.
Je kan via de gemeente een document ophalen dat je haar uitnodigt en garant staat. Dan zal je daar ook papieren van jullie inkomsten moeten inleveren. Althans dit was 8 jaar geleden zo Poeh wat gaat de tijd hard. De grootste reden om het af te wijzen is geen reden voor haar om terug te gaan. Dus als ze een vaste baan heeft of een huis. Is het handig om daar ook papieren van mee te nemen.
Visum voor kort verblijf in Nederland | Visa | Rijksoverheid.nl Dat was niet heel moeilijk om te googlen
Dankjewel beiden! @sanna1986; ik had gegoogled, maar kwam op een forum terecht met mensen die ongeveer dezelfde vraag hadden, maar waar ook heel verschillende antwoorden werden gegeven... was dus even flink in de war.
Als ze bij jouw gaat verblijven dan moet je ook bij de gemeente een logiesverstrekking ( is het zelfde formulier als de garantverklaring) invullen en de handtekening hiervan legaliseren. Ben je getrouwd, dan moet ook je partner ondertekenen Je kunt op de site van de ind (www.ind.nl) de klantendienstwijzer invullen, dan zie je precies welke documenten er nodig zijn. Check ook even de site van de Nederlandse ambassade, want soms vragen ze aanvullende documenten.