Van de week werd me gevraagd door mijn manager of mijn vermoedelijke bevallingsdatum ook de datum is waarop ik mijn KS krijg. Volgens haar zou mijn verlof eerder ophouden als ik eerder beval dan wat er op mijn zwangerschapsverklaring sta? Haar redenatie; Je bent 14-11-11 uitgerekend en het kindje word op 1-11-11 gehaald, dan heb je 2 weken minder verlof? Dat klopt toch niet? Die weken die ik vóór de bevalling mis,worden toch na de bevalling er aan vast geplakt? Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Je begrijpt het goed! Je hebt in totaal 16 weken. Ga je 4 weken van te voren met verlof, hou je 12 weken na de bevalling over. Ga je 6 weken van te voren met verlof, hou je 10 weken na de bevalling over. Als je over tijd loopt, bijvoorbeeld; je bent 14-09 uitgerekend en je bevalt 16-9, krijg je die 2 dagen bij je verlof. Je begin datum verschuift dan dus 2 dagen. Beval je eerder dan worden de weken die je van te voren 'mist' er aan geplakt. (Kweet niet of ik het nu duidelijker voor je maak of moeilijker nu.. ) Je hebt dus gewoon 16 weken!
Dankjewel! Ik zat al te denken dat ik ze zag vliegen! Ze wilde gewoon serieus mijn verklaring aanpassen, dat mag toch niet?
Juridisch gezien mag dat niet. Je hebt WETTELIJK recht op 16 weken. Ik kan het weten, ik werk als juridisch medewerker Wanneer een vrouw zwanger is wordt de zwangerschapsverklaring (van de vk) gebruikt om het verlof te berekenen. De vrouw heeft zelf de keus 4 tot 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Je manager kan en mag hier niets aan wijzigen. Ben je 4 weken eerder met verlof gegaan en je bevalt toch 2 weken eerder dan de berekende datum, dan heb je dus na je bevalling gewoon recht op nog 14 weken verlof. Je manager is dus gewoon juridisch gezien verkeerd bezig. Deze zaken kan je trouwens opzoeken in boek 7 van het burgerlijk wetboek. Misschien val je onder een cao? dan staat het daar ook in.
En sinds wanneer is jouw manager een arts? Ze kan niet zomaar je uitgerekende datum aanpassen wanneer dat een verklaring is van je arts/VK. En net zoals Linana zegt, je hebt gewoon recht om minimaal 16 weken verlof.
Hier op Bonaire heb je in totaal maximaal 12 weken verlof. Ik heb begrepen dat als je 4 weken tevoren met verlof gaat, dat je dan 8 weken na de bevalling verlof hebt. Beval je later, dan heb je geluk, die dagen krijg je erbij. Maar beval je eerder (bv. 2 weken) dan heb je pech, dan ben je die 2 weken kwijt. Ze tellen in zwangerschapsverlof en in bevallingsverlof. Erg gemeen vind ik dat. Mijn 1e kindje werd 2 weken te vroeg geboren, dus dan heb je in totaal maar 10 weken verlof! Stel dat je een maand te vroeg bevalt! Dan heb je nog helemaal geen verlof gehad en heb je maar 8 weken naderhand. Is toch niet eerlijk?
@ Eveline: Hier in NL werkt dat dus niet zo. Je hebt altijd recht op minimaal 16 weken verlof. Als je dus te vroeg bevalt, met bijv. 33 weken, dan heb je voor je bevalling nog helemaal geen verlof gehad en heb je dus na je bevalling de volledige 16 weken.
De baby wordt vroeger geboren Stel dat de zwangerschaps- en bevallingsuitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week vroeger dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 16 weken: 5 weken vóór en 11 weken na de bevalling. Rest van de info: Duur van een zwangerschaps- en bevallingsverlof
als ik goed ben geinformeerd, niet helemaal meer waar, er is hier nieuwe wetgeving over. als je zoals ik bij de 1e te vroeg bevalt (34 weken) en je kindje ligt langer dan een week in het ziekenhuis dan gaat je verlof pas in op het moment op de dag dat je thuiskomt met de baby.
Dat zijn plannen van het kabinet en die zijn nog altijd niet goedgekeurd helaas! Dus vooralsnog heb je nog altijd 16 weken verlof ongeacht of je kindje daarvan 15 weken in het ziekenhuis heeft gelegen (bijvoorbeeld)
hoi, je hebt recht op die 16 weken, dus dan zou ik gewoon ook eerder met verlof gaan. 6 weken voor 1-11-11 en 10 weken na die datum verlof.. Je hebt er recht op, dus je moet er echt op staan.. Groetjes Wiety