Ja, veel meer, de meeste Franstaligen die naar een beurs gaan gaan naar Brussel, of hooguit Genk inderdaad, niet naar Antwerpen. Tenminste dat is mijn ervaring, ik heb in beide regio's gewoond.
Mwah, nee dat niet perse, maar de franstaligen zullen dan niet bij je kopen. Genoeg Nederlandstaligen die ook komen (zowel uit Belgisch Limburg, de Kempen en waarschijnlijk Nederlands Limburg). Spreek je wel Duits? Want die kun je ook nog wel verwachten.
kwestie van gaan schelden, als ze dan nog geen nederlands gaan praten kunnen ze het echt niet Misschien niet de juiste manier maar bij ons werkt het wel als de havenarbeiders vervelend lopen te doen
Hier nog een Belgje - provincie Antwerpen. Ik zou in Genk eerder gokken op Nederlandstaligen, Duitsers, Italianen en Turken. Limburg heeft een behoorlijk grote Italiaanse en Turkse gemeenschap. Mogelijk zie je een paar mensen van de kanten van Luik, maar die zullen desnoods wel proberen om zich - met wat moeite - in 't Nederlands verstaanbaar te maken. Het is wel een feit dat Franstaligen vaak beter Engels spreken dan Nederlands. Engels wordt aan de andere kant van de taalgrens heel vaak als tweede taal gegeven (net omdat ze daar in de wereld veel meer mee zijn). Maar de Franstaligen die ik tegenkom doen wel moeite om op één of andere manier toch echt wel een beetje te communiceren in 't Nederlands. Soms "handen- en voetenwerk" maar mijn gesproken Frans is ook "avec beaucoup de cheveux en top" (met veel haar op). In Antwerpen wonen dan weer veel Afrikanen (Marokko, Congo, ...) ... met als moedertaal vaak Frans .
om het even "cru" te stellen de Franstalige Belgen uit regio Vlaams-Brabant / Brussel / Brusselse rand ... die verwachten gewoon dat ze met Frans overal terecht kunnen de Franstalige Belgen uit andere regio's zijn dagelijks gewoonweg meer verplicht om wel Nederlands te spreken omdat het zo "hoort" Hier waar ik woon (Brusselse rand) spreken ze in de winkels gewoon de twee talen, maar in andere regio's is het echt niet de bedoeling om te verwachten dat men ook Frans kan (helaas is het in Brussel bijna omgekeerd, daar spreekt met amper nog Nederlands)
Ik woon vlakbij Genk en denk eigenlijk niet dat er veel Frans zal gesproken worden. In Maastricht zijn dit toeristen denk ik? Is in Genk toch minder.
Ok fijn om te lezen dames! Ga het echt niet meer redden om een spoed cursus Frans te doen hahaha maar ga wel wat standaard woorden/zinnen leren denk ik bv sorry ik spreek geen frans
genk is absoluut nederlands talig (ligt in limburg, belgie) wat je wat hebt is veel mensen van andere origine dus kan je wel eens frans tegenkomen. als ze je in het frans aanspreken gewoon duidelijk laten merken dat je dat niet kan en uiteindelijk zullen ze wel moeite doen om in gebrekkig nederlands te spreken. (heb ik namelijk ook vaak met franse telefoons enz).
1e taal in Genk is Italiaans 2e taal in Genk is Turks 3e taal in Genk is Nederlands Frans komt ergens op de 18e plaats ofzo
In Genk spreken ze absoluut nederlands Frans zul je er niet veel tegenkomen, eerder turks of marrokaans en italiaans ik woon kort bij Genk welke beurs ga je naartoe ? ben niet nieuwsschierig hoor we gaan volgende maand namelijk naar een beurs toe in Genk
Maastricht ligt aan Luik, logisch dat daar veel Franstalige komen.. In Genk ga je weinig Walen/Fransen tegenkomen. Ligt ook op bijna een uur van Maastricht.. Wel veel oudere turken/marokkanen spreken Frans. En veel vlaamse dialecten waarschijnlijk..
Ik woon een kwartiertje van Genk af.. Vooral Nederlands maar er wonen veel buitenlanders.. Dus ook wel Turks, Italiaans, Marokkaans..
Oeps ja dat is zo. Daar heb ik gisteren niet bij stil gestaan toen ik het had over toeristen die Frans spreken in Maastricht 😂😶. Precies nog veel streekgenoten uit de buurt van Genk hier. Had ik niet gedacht!