De Reclame Code Commissie heeft besloten dat vaccinatie-uitlatingen van acht homeopaten misleidend zijn en van hun websites moeten. Acht klassiek homeopaten, onder wie de bekende Martin de Munck uit Oegstgeest, moeten van de Reclame Code Commissie (RCC) kwakzalverteksten over vaccinaties van hun websites verwijderen. Ze zijn misleidend en dus oneerlijk, vindt de RCC. De acht propageren homeopathische vaccinatie als alternatief voor de reguliere aanpak zoals die is vastgelegd in het Rijksvaccinatieprogramma. Homeopathische profylaxe biedt niet de bescherming tegen gevaarlijke infectieziekten die de reguliere vaccinatie biedt, zo schrijft de RCC in haar uitspraken. De homeopaten kunnen de effectiviteit van hun profylaxe niet aantonen. Hun uitingen waarin reclame wordt gemaakt voor hun profylaxe-aanpak vormen daarom een directe bedreiging voor de lichamelijke volksgezondheid, stelt de RCC. De acht veroordeelde homeopaten beweren onder meer dat er voldoende homeopathische mogelijkheden zijn om kinderen te beschermen tegen infectieziekten en dat er inmiddels voldoende ervaring en onderzoek is gedaan om dit systeem als een verantwoord alternatief aan te bieden; de effectiviteit van deze homeopathische profylaxe is vergelijkbaar met de reguliere vaccins, zo stellen ze op hun websites. De RCC nam Raskers klachten in behandeling en de voorzitter van de commissie vroeg de acht homeopaten (meermalen) onderbouwing voor hun beweringen aan te leveren en te weerleggen wat Rasker stelde. De meeste homeopaten namen niet de moeite enig verweer te leveren. Ze vinden dat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft; daarmee was voor hen de kous af. Op één na hebben ze daarom de gewraakte teksten nog steeds niet van hun website gehaald. Het uitoefenen van homeopathie is in Nederland rechtmatig, en derhalve heb ik als homeopaat het recht correcte informatie te verschaffen over de effectiviteit van mijn behandelwijzen, schreef homeopaat Martin de Munck uit Oegstgeest, een van de aangeklaagden, in een brief aan de RCC. Andere aangeklaagden gebruikten vergelijkbare teksten. Link: Acht homeopaten moeten valse vaccinatie-teksten van websites halen - Vereniging tegen de Kwakzalverij
Mooi. Ik ben helemaal voor homeopathie, maar alleen als aanvulling op de reguliere medische wetenschap, niet ter vervanging.