Voor de kenners.. (progesteron, samenlevingstest, follikelmeting)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mientje Sop, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes ღ
    Ik wil eens kijken wat hier voor reacties opkomen.

2012:
    3/9: echo 17 mm
    5/9: echo 20mm
    6/9: samenlevingstest negatief ('s avonds laat geklust, 's ochtends ziekenhuis)
    13/9: progesteron te laag (7) = geen ei (cd22)
    20/9: hubbie zijn deel inleveren
    25/9: echo 14mm
    27/9: echo 17mm – hubbie negatief
    28/9: samenlevingstest positief, 10 "visjes" ('s ochtend geklust, paar uur later de test)
    2/10: hubbie opnieuw inleveren

Progesteron:
    3/10: = 8 (cd18)
    5/10: =28 (cd20)
    8/10: = 5 (cd23)

9/10: hubbie positief: 240 mil,17% beweeglijk

Eigenlijk is in 2 maanden tijd door 2 verschillende gyn's gezegd:
    -hormonen (als clomid) en iui
    -vervolgens 9/10 ineens alles goed en een half jaar naar huis..

Vind er toch nog niet helemaal de rust in, dus gooi het hier eens neer.

Hsg mocht ik vanaf 9/10 eventueel laten doen, maar was nog niet perse nodig. April "mogen" we terug, dan moet de hsg sowieso gedaan zijn.

Met ovutesten heb ik btw nooit een ei gevonden..

Zou het tijdsverschil bij de samenlevingstest kunnen liggen aan het tijdverschil tussen test en klussen? Gyn beweerd van niet.. De gedachte van vijandig slijm is natuurlijk ook al door me heen gegaan.

Weet dat jullie geen gyn's zijn, maar misschien wel een deel van deze ervaring delen. Gyn's heb ik al gesproken zoals hierboven geschreven, maar daar kom ik niet verder mee.

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik zou me denk ik met deze uitslagen meer kunnen vinden in een iui met hormonen, maar helaas laten ze je- als je uitslagen niet slecht genoeg zijn-vaak eerst zelf nog een half jaar seksen. Dit is vrij standaard. Je progesteron waarde lijkt me wat aan de lage kant. Dit kan betekent dat je baat kan hebben bij hormonen om een betere eisprong te hebben.

Wat betreft die samenlevingstest, het lijkt me heel waarschijnlijk dat tijd wel degelijk een klein effect heeft, maar dat het effect in onderzoeken zo klein is gebleken dat de artsen ervoor kiezen het als verwaarloosbaar te beschouwen (niet significant). Ik zou je uitslag gewoon als positief beschouwen en ervan uitgaan dat je partner en jij in ieder geval compatible zijn (jij dood z'n spullie niet ;):p). Als je echt vijandig slijm had dan was alles na twee uur echt wel dood geweest. De hoeveelheid "visjes" die ze hebben gevonden zegt volgens mij niet zoveel, omdat dat ook afhangt van hoeveel slijm ze bij jou hebben weggenomen en onder de microscoop hebben gelegd.

3. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes ღ
    nana33, thanks voor je reactie!! Daar heb ik wat aan :)
    erg fijn om te lezen dat m'n vermoedens toch niet helemaal onjuist lijken.

Fijn dat je dat van die samenlevingstest even zeg, zover was ik zelf nog niet. Dat als mijn slijm echt vijandelijk was, de visjes na een paar uur ook dood zouden zijn.

Kun je benoemen hoe hoog jou progesteron bijvoorbeeld was bij een eisprong, of wat normaal is?

Dank je wel voor je reactie!

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Graag gedaan hoor :). In mn oude zh hanteerde ze altijd 30< = een goede eisprong, maar volgens mij hebben niet alle ziekenhuizen precies dezelfde criteria. Misschien dat ze bij jou het idee hebben 25< = goed en dat ze je daarom willen laten wachten. Je waarde is ook niet heel slecht natuurlijk, maar met minder dan ideale waarden kun je volgens de artsen in mn oude ZH toch al baat hebben bij hormonen, omdat alles dan net even wat beter wordt.

5. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Dat kan ik me dus goed voorstellen dat ik in mijn geval baad zou hebben bij hormonen. De eerste gun had het daar ook over, bijvoorbeeld clomid i.c.m. iui, omdat de waarde toch wat aan de lage kant waren in m'n bloed.
    Echter de tweede gyn heeft me naar huis gestuurd met lege handen.
    Dinsdag heb ik een afspraak voor een hsg staan, naar aanleiding daarvan zal ik nog wel terug moeten komen op gesprek, neem ik aan. Dan zal ik die progesteron toch nog eens bespreekbaar maken. :)

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    progesteron moet een week na eisprong 10 zijn of hoger om van eisprong te spreken. Als ik kijk naar okt kijk; cd20 dan je progesteron 28 was dan heb je wel een ei gehad lijkt mij.
    Alleen daalt je progesteron wel weer heel snel, word je vlak na je ei alweer ongesteld?
    Dat zou kunnen wijzen op een progesterontekort, waardoor innestelen niet of bijna niet mogelijk is.
    Mss op te lossen met utrogestan in de 2de cyclushelft. wat zei je gyn over je progesteron in okt?

7. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Panter,

Als ik kijk naar oktober, ben ik dus de 11e weer ongesteld geworden. Jeetje als je dan gaat rekenen zou ik een goede 7 dpo zitten.. Jeetje, jij laat me nog meer inzien!
    Die gyn vond die resultaten dus helemaal goed, werd me aan de telefoon meegedeeld. De rest (van hubbie etc.) was ook goed, dus naar huis en zelf proberen. Volgens haar staat ons niets in de weg!

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als je je ei niet kan vinden met ovutesten dan loont het om ipv 1x per 24 uur, 2x per 24uur te testen. Sommige vrouwen hebben een korte lh piek van 12 uren die je mist als je 1x per dag een ovutest doet.

Maar uitgaande van eisprong een week voor de meting van 28....dan klopt je menstruatiedatum wel weer. Progesteron word meestal een week na de eisprong gemeten.

9. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Helaas ben ik niet in de gelegenheid om 2x per dag te testen, aangezien je het beter niet met ochtendurine kunt doen..

Hoelang voor de "progesteron-piek" heb je normaal je eisprong dan?

Maar eigenlijk blijft een feit dat mijn progesteron niet lang genoeg hoog genoeg is en dus mijn menstruatie ook weer snel optreed?? Cyclus is de afgelopen 3/4 ronden stipt 26.

Heb eigenlijk nooit een goed gevoel bij die waarden gehad, mede ook omdat de eerste gyn dat bevestigde. Heb voor dinsdag, vóór de hsg, een afspraak gemaakt met een andere gyn (welke ik nog niet heb gehad, maar wel goede verhalen over heb gehoord) wil mijn verhaal graag vanaf het begin even met hem bespreken en dan ook wat hierboven bijvoorbeeld is gezegd.

Had het idee dat ik die afspraak beter vóór de hsg kon hebben, stel hij wil bijvoorbeeld utrogestan willen voorschrijven, kan ik dat maar beter voor de hsg in huis hebben, zodat we die ronden ook optimaal kunnen benutten..

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    LH piek meet je met ovutest. Ik test wel gewoon met ochtenurine hoor...dat mag ook gewoon van het ZH. Heb nog nooit een vals positieve ovutest in de ocjtend gehad, ik heb meestal 's avonds mn piek.
    24-48 uur NA de start van je LH piek volgt je eisprong.

Op zich valt het wel mee qua progesterondaling denk ik....want uitgaande dat ze 1 week na je ei gemeten hebben en hij op 5/10 28 was....das goed.
    Bij geen bevruchting daalt je progesteron weer tot je menstruatie. Uitgaande van je ei op dag 13 in okt, heb je een lutheale fase van 13 dagen. (als ze je progesteron op dag 20=week na ei hebben geprikt)
    Bij een zwangerschap zie je dat het progesteron niet daalt maar juist stijgt.

Wat betreft de waarde van de cyclus van sept...daar was je idd te laag en dus geen ei. Mss heb je vaker een cyclus zonder eisprong. Dat zou dan wel een probleem zijn als je ook nog zwak zaad hebt...want dan heb je echt minder kansen qua eisprong en je hebt al een kleinere kans door het zwakke zaad.

11. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    hoi mientje
    ik zit een beetje met hetzelfde, ik heb geen eisprong van mezelf. dit hebben ze 2 maanden gekeken, 1 keer aan de hand van mijn progesteron waarde en 1 keer was mijn eitje niet gesprongen en uitgegroeid tot een cyste. het kan ook zijn dat ik soms wel een eisprong heb maar dat is niet zeker. mijn man heeft ook zwak zaad dat is 1 keer getest dit is 1 keer getest. wij mogen nu iui gaan doen omdat de combinatie zwak zaad wellicht geen eisprong niet de beste combi is.
    wat wellicht ook handig is voor jou is om je temperatuur te gaan meten, ik doe dit iedere morgen om 5 uur, ik zet mijn wekker en slaap erna door. Je hebt er hele handige programma's voor op het internet die je overgens ook op je telefoon kunt zetten als je een smartphone hebt of een ipad, super handig! moet je maar een op google kijken naar fertility friend, misschien heb je er wat aan!

12. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Waarschijnlijk naar de datum van samenlevingstest gekeken is m'n ei +/- een week voor de 5e gesprongen, 28 of 29ste..

Zwak zaad is geen spraken van, zie bovenaan. Was gewoon prima. Volgens de gyn dan haha.

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    een week voor de 5de en ongesteld worden op de 11de is ongeveer 13 dagen. dat is prima hoor.

14. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Pearll, ik ben vanaf vandaag gaan tempen, het enige denk wat ik nog niet gedaan heb. Ook de ovutesten zijn weer besteld (heb ik nooit een eitje mee kunnen vinden tot nu toe). Even over een heel andere boeg gooien, want afwachten werkt ook niet..

Geen andere meiden met een mening hier? Kan ik me niet voorstellen hihi :)

15. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoiii
    Ik denk dat t heel positief is dat ze wel zwemmertjes hebben gevonden bij de samenlevingstest. Ik heb de test drie cyclussen op meerdere dagen gehad en elke keer of geen of dooie zwemmers gevonden helaas. Dus tien is volgens mij heel goed. Over progesteron kan ik niks vertellen.
    Maar over de ovu testen, het maakt echt uit welk merk je gebruikt. Bijvoorbeeld de kruidvat testen vond ik supersuperslecht. Ik heb zelf sensitest en als ik twijfel of t positief is pak een clearblue smiley test. En vaak test ik smorgens en savonds, meestal begint mn piek savonds.
    Welk merk heb jij?

16. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Morgaine82, die van sensitest heb ik eerder eens gebruikt, maar vond ik persoonlijk niet fijn. Misschien ook deels door frustratie natuurlijk dat ik daar mijn eitje niet mee kon vinden. Maar altijd een lichte streep etc. (nu schijnt dat wel bij meer testen te zijn, maargoed..)

Ik heb nu die van zwanger&kids besteld. Al best veel positieve berichten hierover gelezen op het forum. Dus ben benieuwd.. Verwacht ze morgen, en begin v.a. volgende week woensdag, na m'n HSG. :)

Zit jij nu nog op het wachtbankje van je 9e IUI?

17. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja klopt bij sensitest heb ik ook lichte streepjes inderdaad. Hopelijk dat zwanger&kids beter voor je werkt dan. Kan me voorstellen dat het best frustrerend is als je m niet kan vinden.
    Ben nu aan mn 10e iui begonnen maar nu met puregon dus gelukkig geen ovutesten meer. Daar was ik ook wel zat van eerlijk gezegd.
    Succes met je testen, hopelijk heb je gauw meer duidelijkheid.

18. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    ik vind die van zwanger en kids vreselijk onduidelijk. Sensitest bevalt me beter en dan niet de extra gevoelige maar de gewone dipsticks. Ik bewaar ze altijd en plak ze onder elkaar zodat ik het verschil goed kan zien...de maand erop pak ik de oude lijst erbij. Denk ik dat sensitest positief is, dan doe ik een CB digitaal ter controle.

19. Mientje Sop

Mientje Sop Bekend lid

15 jun 2012
    951
    1
    18
    m'n schatjes &#4326;
    Dank je voor de tips meiden.

Ben benieuwd hoe de ovutesten van Z&K bevallen.. Stom achteraf, i.p.v. dat ik er eerst een aantal probeer.. Nee, ik heb er meteen 50 besteld haha. Hopelijk bevallen ze dus idd! :)

Morgaine82, kan ik me goed voorstellen dat je ovutesten beu was hoor! Was ik toen ook, maar ik moet wat he.. hihi.

Panter, volgens mij had ik idd de extra gevoelige achteraf gezien. Groene waren het..?

20. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja de groene zijn extra gevoelig...dat zijn idd ondingen. De roze zijn wel goed.

Deel Deze Pagina