Hoe betrouwbaar is een (gynaecoloog) groeiecho?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liz, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liz

    Liz Fanatiek lid

    9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Ik krijg groeiecho's in het ziekenhuis omdat mijn eerste dochter met 38 en een beetje weken, 2655 gram woog en 47 cm klein was, volgens mij net geen dysmatuur maar wel erg licht en klein.
    Nu heb ik 2 groeiecho's gehad en zit net boven het gemiddelde.. Het is wederom een meid en weegt nu 2000 gram, overmorgen ben ik 32 weken zwanger. De gynaecoloog zei ook onder het meten zo dat wordt een flink typje. Ze wordt dus zeker groter en zwaarder dan de eerste waar ik wel gerust op ben. Maar zou het dit keer een erge flinkerd worden? Ik heb veel maat 50 omdat de eerste daar vrij lang in kon maar is het nu wel verstandiger om wat meer 56 aan te schaffen? Kortom hoe betrouwbaar is een groei echo via een gynaecoloog?
     
  2. mamavjulia

    mamavjulia Fanatiek lid

    13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier derde zwangerschap en onder controle van de gynaecoloog.

    Eerste geschat op klein en ongeveer 5 pond. Klopte ze was bij de geboorte 38 weken. 2560 gram dysmatuur maat 44 kleertjes.


    Tweede werd wat zwaarder geschat ongeveer 6 pond.
    En klopte ook bij de geboorte 38 weken was ze precies 3000 gram. En maat 50.

    Gynaecoloog zei dat er een marge tot ongeveer 700 gram is wat kan afwijken van het gewicht wat hun schatte.

    Maat 50 zou ik niet teveel kopen. En anders maat 56 die wat kleiner valt.
    Bv noppies..
     
  3. Storm1

    Storm1 Actief lid

    19 mei 2014
    208
    0
    0
    Ik heb werkelijk geen idee, omdat het mijn eerste zwangerschap is.. Maar ik heb nu al zoveel verschillende uitslagen van groeiecho's gehad... 5 weken geleden was hij nog het 'school voorbeeld' precies het gemiddelde etc. week later was hij weer te klein, drie dagen later juist weer alleen zijn buikje wat achter liep.. Twee weken later was hij weer perfect en nu was hij vorige week qua beentjes te ver voor en buikje ver achter..
    Toen ik het vroeg aan de gyn. zei ze dat het sowieso per persoon (Dus ook per gyn.) altijd verschilt hoe iemand op meet, de schaduw die op dat moment valt op de baby etc. Dus mogen ze en fout marge hebben van 10 tot 30 % zei ze.....

    Dus ik heb inderdaad noppies gekocht in maat 56 wat gewoon al wat kleiner valt... Kan je altijd nog de mouwen van omslaan etc.
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn beide kinderen zouden veel te klein zijn kwam uit meerdere groei-echo's (volgens gyn).
    De vk in het dorp zag het niet zo somber. Ze voelde m'n buik en deed bij beiden een schatting: zo rond de 3300 gram.
    Drie maal raden wie er gelijk had?

    Geloof het of niet, maar de oudste woog 3290 en de jongste 3330.
    Ik laat me niet meer gekmaken door zo'n groeiecho!
     
  5. Lovemykids4

    Lovemykids4 Niet meer actief

    Hier is gisteren mijn meisje ook weer gewogen en gemeten met de echo.
    Met 25,6 weken woog ze 1500 gram en nu met 27,5 weken 1900 gram.
    Het is ook wel goed op de echo te zien dat ze flink gevuld is.
    Hier zitten ze er nooit ver af aangezien ze bij de andere 3 Kids ook goed zaten.

    Ik krijg 21 oktober weer een groeiecho.
    Ze ligt 5 weken voor in groei.
    Dit blijft ze op de curve groeien op de p92 lijn.
    Volgt haar eigen lijntje.
    We zien het over 9.1 weken dan wordt ik ingeleid en wordt ze geboren.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze kunnen bij de groeiecho's veel meten, maar ze kunnen niet exact meten hoeveel "vetjes" je kleintje heeft. Mijn gynaecoloog zei bij de laatste echo voor ik werd ingeleid (zwangerschapssuiker) dat onze dochter 3800 gram ...... plus of min 500 gram zou zijn. Nou ze was dus lang (53cm) maar woog wel 4120 gram.

    En ondanks haar lengte en gewicht heeft ze nog wel een week of drie vier in maatje 50 gezeten.
     
  7. lisa123

    lisa123 Fanatiek lid

    16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Zoontje werd op 32weken 2600 gram geschat. Op 39.3 weken 3800, dag later bevallen en woog 4315gram.. niet betrouwbaar dus terwijl de eerste schatting waarschijnlijk wel klopte
     
  8. Klets

    Klets Bekend lid

    20 nov 2013
    570
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier klopte ze twee keer, eerste keer -60 gram en de tweede keer +50 gram "ernaast"
    Als je pas in week 32 heb je nog wel even om kleertjes te kopen, je kan altijd nog volgende echo's afwachten, dan zie je vaak mooie groeilijn en is het redelijk in te schatten. Aan andere kant heb je 56 niet over als ze in 50 begint, dus weggegooide koop is het vaak niet! En wel goed excuus om weer wat leuks te kopen 😊
     
  9. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    0
    0
    Volgens mij kan het een halve kilo afwijken zowel naar boven als naar beneden.

    hier werd ook een flinke baby verwacht, zo erg dat de gynaecoloog het al over een keizersnede had omdat hij dacht dat het niet ging passen ;)
    Uiteindelijk met 40+6 ingeleid en een baby van 47cm en 3020 gram gekregen... Zeker geen dikkerd dus ;)

    Ik was zelf ook zoiets dus had het zelf wel verwacht. Maat 50 heeft ze dan ook best lang aan gehad en heb nog veel rompers maat 47 moeten kopen want 50 was echt veel te ruim:)
     
  10. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Hier waren ze allebei iets zwaarder dan de gynaecoloog dacht. Mn dochter werd op 2500 gram geschat met 36 weken dus mocht net thuis bevallen en mn zoon werd met 39 weken geschat op 2700 gram. Uiteindelijk was mn dochter 2920 gram met 39+2 en mn zoon 2900 gram met 39+5.
     
  11. liefde1978

    liefde1978 Fanatiek lid

    4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik denk dat als je steeds dezelfde echoscopist(e) hebt, dat het redelijk betrouwbaar is (de groei) in vergelijking met de andere echo's, maar ik zou me inderdaad er niet op vastpinnen, dat het dan ook werkelijk zo is. De echoscopiste zei zelf ook al tegen ons, jullie hebben toevallig steeds mij, waardoor het 'verschil' met de vorige echo redelijk zal kloppen, maar ze zei ook, als mijn collega's en ik alledrie dezelfde baby zouden meten zouden we alle keren op iets anders uitkomen... dus eigenlijk niet heel betrouwbaar... maar we hebben niet anders he...
     
  12. Medith

    Medith Actief lid

    15 jan 2014
    292
    5
    18
    Mijn ervaring is dat ze er ook flink naast kunnen zitten. Mijn zoontje zou héél groot zijn. Uiteindelijk met 39w 4042 gram. Nog steeds een flink kereltje maar geen 10 kilo ofzo..
     
  13. Nina75

    Nina75 Actief lid

    9 nov 2010
    270
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is met 38.2 geboren en woog 2570. Ik heb een week van tevoren in het ziekenhuis gelegen omdat ze vermoedden dat ze nog kleiner zou zijn ogv de echo's bij de gyn.
    Ook mijn eigen verloskundige kwam langs in het ziekenhuis, voelde even en zei: die is wel 5 pond. En wist het dus beter dan de echo's 😃. Geen couveuse nodig alleen een paar dagen vingervoeden tot de bv op gang was!
    Bij tweede zwangerschap weer alle toeters en bellen vanaf 36 wk. Zoon is met 40 wk geboren, 3000 gram groot, kerngezond en mocht meteen naar huis.
    Beide kinderen zijn nog tenger.

    Dochter heeft twee weken maat 44 aan gehad, maar kon al snel in 50. Zoon meteen 50.
    Nu weer zwanger en ik verwacht weer het hele circus in het ziekenhuis. Maar ben er zelf heel rustig onder. Blijkbaar krijg ik ze gewoon niet groter 😊. Ik vond het fijn dat ik zo goed onder controle stond in het zhuis. maar miste soms wel de nuchtere logica dat sommige mensen nu eenmaal kleine kinderen krijgen. Bij mijn dochter heb ik me nog een jaar druk gemaakt om haar gewicht; terwijl dat nergens voor nodig was.
    Wacht anders nog een paar wk met kleertjes kopen tot de volgende echo. Of laat je verloskundige een keer je buik voelen. Dat oude handwerk was zo gek nog niet 😉.
     
  14. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Ik hoor ook vaker van verhalen dat ze er geregeld behoorlijk naast kunnen zitten met een groeiecho.

    Ik heb alleen bij de derde een groeiecho gehad met 36.2 weken. Aangezien er een groeiachterstand bleek te zijn. Ze werd toen geschat op 2040gram. Ze werd 6 dagen laten geboren en woog 2130gram, dus ze hebben er aardig dicht bij in de buurt gezeten.
     
  15. Liz

    Liz Fanatiek lid

    9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Bedankt alvast voor de reacties!

    Ze zitten er vaak best naast dus zo te zien. Ik heb 2 groeiecho's gehad en zijn beide door 2 verschillende echoscopistes gemeten maar kwamen beide met de conclusie dat ze net boven het gemiddelde zit.
    Nu ben ik niet heel bang voor een grote baby ik ben allang blij dat ze groter is dan de eerste als dat zo is!
    De eerste was dus net geen dysmatuur maar het kan me bijna niet voorstellen dat deze dan boven t gemiddelde zit.
    Of kan dat wel? Hebben er meerdere een kleine eerste baby gehad en en de 2e een heel stuk groter?
    Ikzelf was ook een kleintje maar mijn vriend was weer een flinke baby..

    Overigens klopte het ouderwetse handwerk van de verloskundige bij de eerste ook niet....ze verwachtte een flink kind...maar werd het tegenovergestelde..al is dat nu niet meer aan r te zien..tis een flinke meid..
    Ik heb eind oktober de laatste groeiecho en ben wel benieuwd wat ze dan meten..maar inderdaad ik ga er gewoon vanuit dat ze wel eerst in maatje 50 past....en extra 56 bijkopen kan nooit kwaad :D
     
  16. Fizzy

    Fizzy Bekend lid

    24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Ik krijg ook regelmatig groeiecho's omdat ons meisje ook een flinkerd is (volgens de echo's dan ;) ).

    Wat mij verteld is, is dat er nooit minder dan 10 dagen tussen 2 groei echo's 'mag' zitten. Dan worden de uitslagen veel te vertekenend en is er alleen maar meer onduidelijkheid. Een goede echoscopiste laat dus minimaal 10 tot 14 dagen tussen 2 groei echo's zitten.
    Als je een zo betrouwbaar mogelijke uitslag wilt hebben is het van groot belang dat je kindje door dezelfde persoon gemeten wordt. Dan zijn de metingen het nauwkeurigst. Natuurlijk kan het daarna altijd nog afwijken, maar zal er tussen de verschillende echo's niet zo'n groot verschil zitten.

    Ons kindje is 2 weken geleden door de gynaecoloog gemeten, die uitkwam op ruim 3800 gram bij 35 weken (!!!) :$ Wij schrokken ons rot, vandaag weer een echo gehad, dit keer door een echoscopiste en nu is ze óók 3800 gram, bij 37 weken. Lekker betrouwbaar dus, door 2 verschillende mensen...
    We zien het wel ;)
     
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hier met 33 weken geschat op 2100 gram.
    5 dagen later werd hij geboren met 2670 gram :)
     
  18. JMay

    JMay VIP lid

    22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    wij hadden een groei echo in het ziekenhuis, daar schatte de gynaecoloog haar op 3400 gram.

    Onze verloskundige voelde aan mijn buik, en zei nee hoor niet heel veel meer dan 6 pond :)
    ze is met 39 weken geboren en woog 3110 gram.

    dus ik vertrouw meer op de verloskundige haha die zonder echo voelt en schat.
     
  19. LCLL

    LCLL Bekend lid

    14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Hier een paar dagen voor de geboorte geschat op 3200 gram, uiteindelijk geboren met 3850 gram.
     
  20. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Een kind van 10 kilo is ook wel heel extreem :D
    Maar ik snap je punt hoor, 4042 gram is flink, maar niet abnormaal.
     

Deel Deze Pagina