schuldgevoel bij de werkende vrouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door Beccaatje, 5 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Naar aanleiding van een ander topic open ik deze 'uitnodiging tot het delen van je mening'.

    Waar gaat het om? Nou kijk, ik werk nu 3 dagen, ik ga na de zomer naar 4 dagen. Dat levert mij over het algemeen wat bijzondere blikken op. Met andere woorden, ik ben daardoor geen goede moeder.

    Ik werk omdat ik dat leuk vind en omdat het niet al te slecht betaald ;) . Ik werk niet omdat het financieel nodig is.

    Ik krijg vaak de indruk dat het nog steeds 'not done' is om - ALS MOEDER - gezin en werk te combineren op zo'n manier dat het werk ook nog uitdagend is/blijft.

    Het is dit jaar 1 keer gebeurt dat wij ons kind bij oma hebben 'gedropt' om 2 dagen en 2 nachten wat voor onszelf te kunnen doen. Beetje relatie-time zal ik maar zeggen. Ook dit lokt weer bijzondere reacties uit, als 'je kinderen heb je nou eenmaal altijd, dus ook in de weekenden'.

    Wat dan te denken van alle papa's die full time werken? Daar hoor ik nooit wat over, geen mens die daar vraagtekens bij zet ...

    vermoeiend! Maar wat vind de rest?
     
  2. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    goh vraag me af wanneer hier het slotje op komt?
     
  3. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Men zal er toch wel van leren neem je aan? ;) Misschien gaat t er in dit topic heel anders en niet verwijtend aan toe..
     
  4. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    waarom?
     
  5. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Prima meid. als jij je daar lekker bij voelt, waarom niet?

    Ik werk zelf 3 dagen en mijn man werkt er 4 1/2. Persoonlijk vind ik 3 dagen ook de max en zou ik liever 2 dagen willen werken.
    Maar bij mijn huidige functie mag ik niet minder werken.

    Maar waarom hier een topic over openen? als jij het zo goed vind, wat kan het jou dan schelen wat een ander ervan vind? :D
    Toch?
     
  6. woezeltje

    woezeltje Fanatiek lid

    2 mrt 2007
    1.623
    0
    0
    denk dat het jouw keuze is als je meer wilt gaan werken.
    als jullie alles goed geregeld hebben waarom niet.

    ik ben zelf 3 jaar lang een alleenstaande moeder geweest en moest wel werken om het fin.rond te krijgen.ik ben wel van 38 naar 32 uur gegaan omdat ik wou genieten van mijn ventje.
    sinds kort ben ik getrouwd en ben ik gestopt met werken en hiervoor ben ik heel dankbaar en mijn zoontje ook.kan niet wachten tot onze kleine geboren is en mee mag maken wat ik bij mijn zoontje niet kon.
    soms mis ik het werk wel hoor.

    meid doe lekker wat je wilt en gaat het niet nou dan ga je toch weer 3 dagen werken.
    ieder zo zijn eigen ding.
     
  7. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Schelen als in 'ik ga mij wat aantrekken van een anders' mening', nee, dat niet. Maar ik ben wel benieuwd hoe andere vrouwen dit ervaren. Ligt het aan mij, dat ik het negatieve uit de reacties haal?
     
  8. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Sorry persoonlijk zou ik NOOIT 4 dagen gaan werken, dan mis je echt een heleboel van je opgroeiende kindje.
    Ik had mijn zoon voor 12 uur opgegeven bij de cresh, zelfs dat kon ik niet over m'n hart verkrijgen en heb de dagen omgeruild zodat m'n man thuis was, als ik ging werken.
     
  9. Diavolo

    Diavolo Actief lid

    30 mei 2007
    187
    0
    0
    Ja als ik de keus had gehad had ik misschien wel minder gewerkt. Maar die heb ik niet :) Ik werk op het moment 4 dagen in de week en als er een tweede komt ga ik nog 3 dagen in de week werken. Maar minder ook niet hoor :) Vind het heerlijk om ook naast mamma te zijn, ook nog gewoon mezelf te zijn en me met heel andere dingen bezig te houden. En ja, het is tenslotte altijd nog je eigen keuze, maar kinderen worden er niet per definitie slechter op hoor ;) Ben 1,5 jaar thuis geweest met mijn dochtertje maar ik kroop de laatste maanden bijna letterlijk tegen de muren op. En daar heb ik nu helemaal geen last meer van! Voel me veel prettiger, ben veel minder snel geirriteerd en dat maakt me ook een betere moeder voor haar.
     
  10. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Waarom sorry, ik vraag toch een anders mening?
    Ik heb er - behalve in het begin, maar da's logisch - geen moeite mee mijn kind naar de opvang te brengen. Maar ik heb dan ook een goed gevoel bij de opvang (gastouder) en misschien dat dat ook scheelt? Ze is er maar 3 dagen in de week en ik ben niet van mening dat ik alles moet hebben gezien als eerste, papa mag dat ook.

    Toevallig of niet, maar alle 'eersten' gebeurden op mijn thuisdag. Ik vraag me dan ook af wat je precies bedoelt met 'veel missen'. Ja, 4 dagen ja, dat snap ik. Maar ik ben er dus 3 dagen wel en ook veel mee bezig. Wat ik vaak zie, bij met name thuismoeders, is dat ze vooral heel huishoudelijk bezig zijn, en sociale dingen doen, terwijl op mijn dag het kind wel centraal staat.

    Ik denk dat het voor het kind niet uitmaakt.
     
  11. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Ik kan me dit heel goed voorstellen! Zo ervaar ik het ook. Maar voel jij dan veel negativiteit in je omgeving, of je famillie?
     
  12. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik zou het ook niet kunnen hoor,heel de week werken,kinderen uit het KDV halen eten,douchen en naar bed.

    vind het fijn als ze uit school komen,allemaal vriendjes over de vloer.horen hoe het was op school enz.enz.

    en dan de eerste stapjes en woordjes onmisbaar vind ik die.
     
  13. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik werk niet en die keuze is heel bewust gemaakt, ik kan mijn kind echt niet missen.
    Ik heb een anderhalve maand gewerkt 27 uur per week en ik heb mijn dochter zo gemist dat ik blij ben dat ik daar weg was.
    Ik heb Yildiz nog nooit een nachtje ergens ander "gedropt"
    Mijn man en ik zijn er heel erg voor dat een van ons 2 voor de kleine meid zorgt, mijn man heeft in de periode dat ik werkte voor Yildiz overdag gezorgd en ging sá vonds naar zijn werk.
    De keuze dat ik thuis bij yildiz bleef en mijn man ging werken is eigenlijk vanzelf zo gelopen, mijn man is geen thuiszitter en werkt graag ( en tja er moet nu eenmaal iemand werken voor het geld ;) )
    Mijn man is over het algemeen overdag thuis en werkt in de avonden dus hij ziet zijn gezin genoeg.
    Dat een ander er voor kiest wel 4 dagen te werken dat is ieder zijn keuze.
    Als degene zich daar goed bij voelt waarom niet ? iedereen is anders.

    Overigens gaat Yildiz wel 2 halve dagen per week naar de creche zodat zij lekker met andere kindjes kan spelen en ik ook wat vrijetijd heb.
     
  14. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik zou dus persoonlijk NOOIT stoppen met werken of genoegen nemen met een mindere carierre!

    Ik ben van mening dat je niet alleen moeder bent. Je wil je ontwikkelen en iets naast een kind of kinderen hebben lijkt mij zo.
    Ik ben van 36 naar 32 uur per week gegaan (overheid dus carierre blijft nagenoeg gelijk).

    Op de vrijdag, zaterdag en zondag geniet ik extra van mijn kind. And so what if... ze voor het eerst kruipt..ik zie het voor het eerst als ze thuis is.

    Daarnaast ben ik, en ook mijn man, van mening dat kinderopvang ook een toegevoegde waarde heeft. Leren omgaan met andere kindjes, delen, spelen met andere kindjes. En ook het wennen aan andere mensen waar je naar moet luisteren.

    Jaime heeft het reuze naar haar zin op het kdv. En je ziet ook duidelijk dat ze voorkeuren heeft voor bepaalde leidsters en ook kindjes in haar groep.

    Nee hoor Beccaatje ik zou mij daar niets van aantrekken. Ook niet mbt het 'droppen van je kind bij opa en oma oid'. Dat is toch ook voor zowel opa en oma alsook je kind leuk? Het is toch altijd anders bij opa en oma en ze worden misschien iets meer verwend.
    onzin dat je daardoor geen goede moeder bent. Ik denk dat je juist een goede moeder bent...zie de eerste paar alinea's.
     
  15. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    ik werk 2 dagen en heel soms 3 als ik moet invallen, maar vind 2 dagen echt genoeg ik vind anders echt dat ik een hoop mis van mijn dochter!

    maar ja idd er zijn mensen die geen andere keus hebben!
     
  16. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Dat ervaar ik niet zo, vriendinnen van mij met kinderen werken ook allemaal. Ik werk ook omdat ik het gewoon heel erg leuk vind. We hebben een hulp thuis, dus de tijd die ik thuis ben is ook echt voor Britt.
    Ze vind het heerlijk op de créche, en ik denk dat het voor haar ontwikkeling ook heel goed is om hier 2 1/2 dag heen te gaan per week.

    Dus nee, ik krijg er geen negatieve reacties over en bij ons thuis loopt het hardstikke lekker. Ik voel me er ook niet schuldig over, integendeel, ik denk dat het voor mijn dochter ook goed is.
     
  17. Noor

    Noor Actief lid

    4 jul 2007
    255
    0
    0
    Dit herken ik wel. Bij sommige ouders/kinderen denk ik zelfs: joh, breng dat kind alsjeblieft 1 dag in de week naar een kdv. Daar wordt er meer mee gedaan (knutselen, schilderen, boekjes lezen enz.enz.) dan thuis.
     
  18. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    dat is dus ook de reden dat wij een hulp hebben.
     
  19. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    En de papa van je kindje dan?
     
  20. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik zou het persoonlijk ook niet kunnen hoor.
    Als het financieel echt nodig was geweest had ik echt wel gewerkt...maar nooit 4 dagen.
    Ik ben huisvrouw, we hebben hier geen vetpot maar we komen rond.
    We komen niets te kort en de kinderen al helemaal niet.
    En ik moet zeggen, ik mis het werken wel soms hoor.
    Maar meer op het sociale vlak en even een andere omgeving.
    Maar het weegt niet op tegen alles wat ik misschien gemist zou hebben bij m'n kinderen.
    Eerste glimlachje, het samen zijn tijdens voeden, eerste woordjes, stapjes en ga zo maar door.
    Dit zijn dingen die je echt maar 1 keer mee maakt.
    En natuurlijk zullen er heel lang dingen zijn die ze voor de eerste keer zullen doen.
    Maar die baby, peuter, kleuter tijd...wanneer ze zo lkker onbezorgd zijn...nee...daar zou ik niets van willen en kunnen missen.
    Dus nee, als ik echt niet hoef te werken, of iig niet zo vaak dan zou ik dat ook zeker niet doen.
    Werken kan idd heel leuk zijn, maar je kiest toch ook voor kinderen, daar hoort ook verantwoordelijkheid bij.
    En die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf en niet bij een ander.
    (dit bedoel ik dus niet voor diegene die echt erbij MOETEN werken voor de kost!)
    En tja, niet om je aan te vallen (is alleen een mening) als je zo achter jezelf staat is het toch ook niet belangerijk wat wij ervan vinden?
    Nogmaals, dit bedoel ik niet verkeerd hoor!
     

Deel Deze Pagina