wat zouden jullie doen: optie 1: wonen bij je ouders/familie (in dit geval de mijne) in het dorp. Minder huis. Woningmarkt die daar niet zal aantrekken. Veel voorzieningen. optie 2: Wonen in een dorp waar je nog niemand kent. Supermooi huis, in een bosrijke omgeving. Gewilde woonlocatie, dus waarschijnlijk snel verkocht als het zou moeten. Iets minder voorzieningen (maar meer dan waar we nu wonen). Huis 1 is een vrijstaande jaren dertig woning waar nog redelijk veel aan gedaan moet worden. Wel genoeg ruimte beneden. Maar kleine slaapkamers. Heeft wel een karakteristieke uitstraling en met een verbouwing kan dit zeker een mooi huis worden. Huis 2 is de helft van een woonboerderij, aan de rand van het dorp. Tegenover groot bos. Is helemaal verbouwd. Nadeel is dat er maar 2 slaapkamers boven zijn. (3e is een verbouwd tot badkamer) en 1 studie/slaapkamer beneden. Huis 2 ligt 20 autominuten bij mijn ouders/familie vandaan. Heeft ook een rechtstreekse busverbinding naar die woonplaats, dus ben dan niet meer afhankelijk van de auto. We vinden beide huizen leuk. Ze hebben allebei wel een uitstraling waar we op vallen. We komen er maar niet uit en de ouders helpen ook niet echt. Mijn ouders zouden het super vinden als we dichtbij komen wonen, schoonouders willen zelf verhuizen naar het andere dorp (huis 2), dus dan wonen die dichtbij en dat lijkt ze wel wat
Gewoon voor het huis gaan waar je je het meeste in thuis zal voelen... met de meeste ouders loopt het wel los. eigen situatie: Mijn schoonouiders wonen 20 minuten met de auto van ons vandaan iig daar nooit problemen mee. Ze passen vaak op, goed mogelijk. En ze staan niet dagelijks voor de deur... zijn het trouwens ook niet de mensen voor. Mijn kant woont meer dan een uur rijden, je merkt ook dat ik ze dus minder zie. Wel jammer... maar dat kan ook voor iedereen verschillen natuurlijk
Die woonboerderij klinkt heerlijk. Kun je die eventueel later nog uitbouwen? Ik vind 20 minuten van familie op zich wel ideaal, heb altijd verder weg gewoond en dat nooit als vervelend ervaren (nou ja, nu aan de overkant van de oceaan...) Ken je iemand in het nieuwe dorp? Is jouw of je mans werk daar dichtbij? En de scholen enzo, misschien ook belangrijk... Succes met je keuze!
@mopje. nee de woonboerderij is echt aan zijn limiet nu uitgebouwd. Op zich wel ruimte genoeg nu, maar als we eventueel een 3e kindje willen dan is het niet praktisch om 2 slaapkamers boven en 1 beneden te hebben. De zolder is te laag om een kamer te kunnen maken. Verder is het echt een supermooi huis. @ mejosje: we zullen ons in beide dorpen wel gaan thuisvoelen. Huis nummer 2 is wel beter gelegen voor eventuele baanwisseling van man. Het ligt centraler. Maar het lijkt me ook wel lekker om gewoon bij mijn ouders, broers, oma en tantes binnen te kunnen lopen voor een bakkie. Of om even ons kleine meid bij oma te kunnen brengen als ik naar de tandarts moet. Of als ik me een keer niet lekker voel, dat oma haar dan even een uurtje kan halen. (heb gezondheidsproblemen), Maar 20 minuten is al beter dan 45.
Het huis waarbij je het beste gevoel bij hebt. Je moet iets hebben van "ja, hier zou ik heerlijk kunnen wonen en gelukkig zijn/worden. Overige factoren zou ik niet echt meelaten spelen bij het kiezen van een nieuw huis. Tenzij je natuurlijk afhankelijk bent van OV dan is de ligging en bereikbaarheid wel van belang.
Ik snap wel dat je andere factoren ook mee laat wegen. Ik woon nu 50 minuten van mijn ouders en mijn moeder heeft geen rijbewijs, dus die doet er 2,5 uur over met het ov (ja leuke verbinding). Ik vind dit nu ik kindjes heb, te ver weg. En ik zou heel graag dichterbij wonen. 20 minuten lijkt mij een veel idealere afstand en zeker als er een goede ov-verbinding is. Maar het huis is ook zeker belangrijk, vooral als je denkt dat je daar nog een hele tijd zal wonen en er evt gezinsuitbreiding komt. Wij hebben nu een klein huisje zonder zolder, dus al zouden we een derde willen, wordt dat wel heel erg krap, we kunnen de spullen gewoon niet kwijt. Moeilijke keuze..succes!
Als het huis bij je ouders je net zo aanspreekt, maar dan op een andere manier, zou ik voor dat huis gaan. Mits je graag vlakbij je ouders wil wonen natuurlijk. Ik woon op 3 kwartier rijden bij mijn moeder vandaan en vind het echt ontzettend jammer. Het zal nooit minder worden vrees ik, maar als ik een keuze had gehad was ik zeker vlakbij haar gaan wonen.
Kijk ook eens naar de afstand naar het werk voor je man. Als dat elke dag 2x20 minuten scheelt voor hem, is ook wel belangrijk. Scheelt een hoop tijd en dus stress en een hoop geld. Maar die tijd heb jij hem wel extra thuis, zowel 's ochtends tijdens het spitsuur, als 's avonds tijdens het spitsuur. Dit is dagelijks. maar ook, hoe zijn de scholen en is er wat te doen voor je kids als ze wat ouder zijn. En daarbij, wat voor buren heb je in dorp 2? Misschien ook wel geschikt om op te passen als jij even naar de tandarts gaat. Mijn eigen ouders wonen 170 km verderop en dat is goed zo. Mijn man heeft geen ouders meer dus we verzinnen later wel een andere oplossing voor oppassen. Succes met beslissen. maar volgens mij kun je niet echt een foute keuze maken als ik dit zo lees. 2 fijne huizen, alleen op verschillende plekken.
Ik zit nu in jouw "optie 2" situatie . Mooi huis (boerderij), mooie omgeving, goede voorzieningen etc... Maar ik vind het helemaal niets dat mijn familie hier niet woont, die mis ik echt elke dag en daardoor geniet ik ook minder van het wonen in mijn mooie huis. Moet wel zeggen dat mijn familie verder weg woont dan jouw familie. Ik zou dus zeggen: kies 1!
Wat hetlichtje zegt is ook wel belangrijk: wat zijn de voorzieningen, en kijk dan ook vooruit, een paar jaar verder... Zoals scholen, speelplekken in de buurt, etc. Wij hebben een heel fijn huis, maar vooral dat vooruitkijken zijn we een beetje vergeten. Nu was ik ook nog niet eens zwanger toen we dit huis kochten, dus dan kijk je toch anders. Maar wij hebben bijvoorbeeld nu wel een fijne tuin (ideaal voor met kleine kinderen), maar het huis staat aan een drukke straat, dus mijn zoontje kan niet zelf buiten spelen. Daarbij hebben wij boven ook niet veel ruimte: een grote slaapkamer, een kleine, en een miniscule kamer. De laatste is prima als babykamer, en een peuter kan er ook nog wel een tijdje in, maar als nr 2 ouder is dan 4 of 5, moeten we hier toch echt wel weg. En daar komt bij dat ik toch wel graag een derde zou willen, en dan liever voor die tijd. En dat kan dus echt niet in dit huis. Dat zijn allemaal dingen waar wij niet heel erg aan gedacht hebben van tevoren. Met als gevolg dat de houdbaarheid van dit huis voor ons maar beperkt is. Aan de andere kant: waarschijnlijk kunnen jullie beide huizen voor een goede prijs kopen (wij hebben in 2007 gekocht, dus wat minder gunstig...) en je hebt geen overdrachtsbelasting, dus dat scheelt wel. Als je over een paar jaar weg moet, is het verlies kleiner.
Ik zou 20 min dicht genoeg bij ouders vinden (woon 20 min bij moeder vandaan en 40 van schoonouders). En zou dus voor het huis gaan wat het beste bij ons past, waar we het meest het gevoel bij hebben dat we daar langere tijd heel blij gaan zijn.
Makkie: optie 2 20 minuten bij je ouders vandaan is toch dichtbij genoeg. Wat is nou helemaal 20 minuten? Ik woon in Amsterdam en ongeveer alles en iedereen zit hier 20 minuten van me af (op de fiets weliswaar, maar toch) en dat vind ik dan juist dichtbij, hihi.
huis 2; familie is leuk maar een beetje afstand is ook wel leuk, ten tweede is dat financieel de meest ideale optie (word meer waard, je kan altijd nog aanbouwen) voorzieningen e.d. ja ik weet niet of je een auto hebt maar daar heb ik een auto voor...
Haha, oh ja, dat is waar ook. Hier in de stad vind ik inderdaad ook 20 minuten dichtbij. Sterker nog, ik heb veel vriendinnen in de stad die aan de andere kant wonen (Bos en Lommer bijv. ) en dan ben ik soms wel 45 minuten onderweg. Al vind ik dat dan wel weer erg ver.
Willen jullie gaan voor een derde kindje? Kleine slaapkamers zijn niet erg, daar kan je creatief mee zijn qua inrichten en je hoeft er eigenlijk alleen maar te slapen? Hebben jullie problemen met opknappen/verbouwen van het huis? (wij zouden dat bijv. niet trekken dus dat zou hier afvallen)... Ik zou 20min met de auto geen probleem vinden voor ouders/schoonouders (momenteel 40 van mijn ouders en 20 van mijn schoonouders). Misschien heel dom gezegd, maar maak eens een lijstje met alle mogelijk punten waarop je de huizen kunt vergelijken en zet deze naast elkaar. En geef dan plusjes en minnetjes en tel het dan op...
ja idd hier is ook al snel alles ver weg toen ik onze oude woonplaats woonde was alles minimaal 20 kilometer op en neer rijden verder op, dus een pak melk, de dokter, alles dus, wat dat betreft vind ik nu wel fijner dat het iets dichterbij is.. maar ik rijd nog steeds een paar keer per week naar mijn ouders (40 kilometer heen en terug)
Ik zou juist voor optie 1 gaan! Ik woon nu in een dorp waar ik niemand ken, ouders op ongeveer 30 min afstand, maar ik vind het vreselijk!! Altijd moet ik met de auto om ergens te kunnen komen.. Voorzieningen zijn hier nauwelijks, vind ik ook erg belangrijk!
Optie 2! Wij zijn ook naar een dorp gegaan waar we echt niemand kende. Maar het huis is fantastisch ( nieuwbouw ), super gelegen ( aan het IJsselmeer ) en mijn ouders 20 min. bij ons vandaag. Echt precies goed. Nu wil ik sowieso niet afhankelijk zijn van andere mensen, dus eigenlijk heb ik de hulp van mijn ouders amper nodig ( af en toe een avondje oppassen ).
moeilijk, maar met kids zou ik al snel kiezen voor een huis wat af is. hier ook maar kleine slaapkamers (geen bergruimte) huis zelf is verder mooi ruim. ik woon dan midden in de stad, de wijk is nou niet bepaald mijn keus, maar huis is van man lief. ik zou vooral kijken hoe is het dorp, kunnen de kinderen lekker buitenspelen, heo zijn de scholen of beter waar zijn de scholen hoe kan je daar komen kunnen ze er zelf heen gaan als ze ouder zijn (hier durf ik dat niet snel aan ze rijden heel hard). of je mensen kent in het dorp of niet dat maakt niet zo snel uit, je leert snel genoeg mensen kennen, helemaal als je kids hebt. en 20 min van ouders is een mooie afstand, die van mij wonen 5 a 10 min hier vandaan (ligt aan de stoplichten hihi) en soms staan ze me te vaak voor de deur......
helaas is het 2e huis vanochtend verkocht. Stond sinds vorige week maandag te koop en we belden de makelaar vanmiddag om een 2e bezichtiging.... Hadden we net de knoop doorgehakt.... Nu vrijdag huis 1 maar even heel goed bekijken. Reistijd voor mijn man maakt trouwens niks uit. Is beide ongeveer 35 minuten.