voor de noorderlingen: ook al lekker aan de knieperties, rolletjes en spekkedikken?

Discussie in 'De lounge' gestart door loesje1982, 30 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.684
    1.445
    113
    Dank jullie voor de uitleg, het dunne beslag wordt hem dus want wij willen de rolletjes die we hier in twente dus kniepertjes noemen :D

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Haha, leuk topic!

Hier gister spekkedikken gebakken (samen met m'n pa, die vindt ze ook heerlijk)
    3485_10151239245389398_1517968686_n.jpg

Net 5 uur bij het aanrecht gestaan om rolletjes en kniepertjes te bakken :). Wel gewoon thuis (kniepertjes-iezer van m'n ouders).

3886_10151240684014398_1020780150_n.jpg

Morgen met m'n pa oliebollen bakken.

Oliebollen doen we echt ieder jaar, zolang als ik me kan herinneren al. Vroeger ook altijd al met mijn opa. De laatste 10 jaar ofzo dus altijd bij m'n ouders, met de top2000 op de achtergrond aan. Kniepertjes, rolletjes en spekkedikken hebben we al een paar jaar niet meer gedaan, veel werk en m'n ma is er niet zo blij mee :p

3. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

ow ziet er goed en lekker uit!!

4. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Ik moet er nog 6 bakken en dan zijn de deegballetjes op.
    Ben er nu dik 2 uur mee bezig geweest, maar dan heb je ook wat!
    Straks lekker smullen, mjam!

5. Ior

Ior Niet meer actief

Hier zijn ze alweer op:):$
    Heerlijk zijn ze :D

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

oooooooooooooooooooooo echte knieperties..

Hier drent van geboorte en man wat is het echte werk lekker.. mijn oma maakte e vroeger ook, door lichamelijke omstandigheden al jaren niet meer en we zijn gister naar haar crematie geweest helaas. Dus voor mij mooie plaatjes de knieperties , herrinneringen.. dank daarvoor saz.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Woon mijn hele leven in het noorden maar ik heb daar nog nooit van gehoord...

je bedoelt Groningen zeker

Ziet er wel lekker uit trouwens

8. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    oooow heerlijk.morgen ff bakken.traditie is hier geen warm eten op oudejaarsdag maar kniepertjes jammie.

9. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    ik ben 10 jaar geleden verhuisd naar drenthe.die zelfgebakken kniepertjes zijn veeeeeeel lekkerder als die veghte.hapt zo heerlijk weg haha

10. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik had er ook nog nooit van gehoord en het lijkt mij eerlijk gezegd ook niet lekker.
    Maar goed ik heb dan ook alleen maar in de stad Groningen zelf gewoond.

Spekkedikken
    Spekkedikken lijken een beetje op kleine pannenkoekjes maar qua smaak komen ze absoluut niet overeen met onze vertrouwde pannenkoek. De hartige lekkernij wordt rond de jaarwisseling voornamelijk gemaakt in het oosten en noordoosten van provincie Groningen. Ook in Duitsland, in het aangrenzend Gronings gebied, maakt men "speckdikk'n".

11. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Oja over de slagroom, ik heb bij de aldi een slagroombus met een normaal spuitmondje gekocht die er in past.

12. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Beslag is klaar en in bolletjes dus morgen maak ik kniepertjes/rolletjes volgens recept van mijn oma, lekker lekker!

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Gecondoleerd meis.
    Tis dat je beetje te ver weg woont, anders had je zo een zakje mogen hebben hoor! Met de post gaan ze niet overleven denk ik, dan heb je alleen kruimels.

Dingen zijn echt zo lekker, alleen het stomme was dus, nergens hier in de buurt citroenessence te krijgen! Moest het dus maar doen met gewone citroenen, lukte ook wel, maargoed.

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier laatst al een ker normaal doen we het standard tussen kerst en oudejaarsdag. maar dit jaar niet van gekomen. en morgne probeer ik voor het eerst oliebollen miss als ik nog tij heb kniepertjes. al maken wij nooit bolletjes???? altidj gewoon beslag recept van mijn opa errug lekker .

volgens mij zijn er megaveel recepten want heb nog nooit citroen erin gedaan......... of bolletjes hoeven draaien

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dank je wel, lief dat je zou versturen.. . Maar denk ook dat ze versturen niet overleven.. zal ooit nog wel eens een knieperties ijzer kopen en dan maak ik ze gewoon zelf. Woont nog veel familie in drenthe dus dat komt wel goed, maar is toch anders als bij oma met de hele fam.

16. angel1990

angel1990 Niet meer actief

Uhm heel asociaal hoor!!

80 kniepertjes AL OP! (voor kerst al gebakken hoor)
    100 rolletjes AL OP! (voor kerst gebakken)

80 kniepertjes gister gebakken
    120 rolletjes vandaag gebakken

is verdeeld onder 3 huishoudens!

morgen nog oliebollen, krentebollen en appelbeignets

17. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Krijg altijd standaart elk jaar rolletjes en slagroom van mijn schoonmoeders

18. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik heb 2 jaar geleden met heeeeeeel veel moeite een kniepertjes ijzer kunnen aanschaffen! Was nergens te vinden in zuid-Holland maar dit jaar maak ik ze niet

19. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    ja! morgen gaan we weer aan de slag! gezellig bij mijn moeder thuis met het hele gezin. Iedereen let dan op elkaars kids, en de anderez zijn dan aan het bakken.

Ik ga zo nog ff het beslag voor de spekkendikken maken en voor de kniepertjes.
    Mijn neef bakt oliebollen en appelflappen en die ruilen we dan morgenavond voor een partij van ons.

zin in!!!!

jullie ook allemaal een fijne en gezellige jaarwisseling. en mogen de baksels maar goed lukken!!!!

20. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.877
    4.133
    113
    Ha ha ik ben een echte brabo maar morgen zit ik.bij mijn SO in Groningen, dus de kniepertjes en rolletjes zijn er vast weer!
    Spekkedikken ook wel eens gehad maar die vind ik minder.

Deel Deze Pagina