Brood eten zonder tandjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Sparks, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparks

Sparks Actief lid

12 jul 2012
    166
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo, mijn dochter is nu bijna 7 maanden en wil niet echt meer goed drinken.de fles geven is een complete opgave! Ik wil wel wat met brood beginnen maar ze heeft nog geen tandjes. Laatst gaf ik haar een klein stukje en toen stikte ze er bijna in. Dus nu durf ik niet meer. Iemand tips. Haar schema is als volgt.
    8 uur 180/6
    12 uur 180/6
    15 uur klein potje fruit
    16 uur 150/5
    20 uur 180/6 en pap
    Maar ze laat dus heel vaak de helft staan.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom geef je dan niet gewoon groente en meer fruit? Je hoeft toch helemaal geen brood te geven, als je dat beangstigend vindt.

3. adi

adi Niet meer actief

Je kind heeft helemaal geen tanden nodig om te kunnen kauwen. Ze kunnen prima kauwen met hun kaken.

Je dochter moet gewoon leren eten, baby's hebben een sterke kokhalsreflex, waardoor ze in het begin sneller kokken. Dat heeft niks met stikkern te maken.
    Gewoon een korstje in haar hand geven en haar de regie geven. Dat is veel natuurlijker voor het kind dan dat iemand anders kleine stukken in hun mond stopt. (Probeer het zelf: laat je man kleine hapjes op je tong leggen. Dan heb je veel minder controle tov zelf eten_)
    Overig eten zou ik op deze leeftijd ook niet pureren, het is belangrijk dat een baby tijdig begint met de ontwikkeling van mondmotoriek.

Mijn dochter kreeg haar eerste tand met 13mnd, terwijl ze vanaf 8mnd volledig zelf at, gewoon in stukken.

4. adi

adi Niet meer actief

Oh, eet ze nog geen groente?

5. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik geef brood gemengd met zijn melk in een kom. Dus met lepel eten. En het korstje om het kauwen te oefenen. Maar ik blijf bij hem als hij het korstje heeft. Als hij een stuk korst in zijn mond heeft, pak ik het eruit. Dit is ong zijn schema.

6.30 flesvoesing 180/6

9.00 halve brood gemengd met heel klein beetje fv zodat het niet droog is en makkelijk te slikken en niet op zijn gehemelte plakt. Daarna klein beetje water drinken uit tuitbeker.

11uur fv 180/6

13.00 halve brood
    15.00 fv 150/5
    16.30 120gr groente
    18.30 fv 180/6

Vanaf volgende week wil ik beginnen met een beetje fruit voor tussendoor in de ochtend. Dus geen brood om 9 uur

6. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Als je wat ouder brood geeft, plakt het niet zo.

7. adi

adi Niet meer actief

Nat brood kan juist plakken (ook in de keel).
    Daarnaast zou ik nooit stukken uit de mond van de baby halen. Dat is een verkeerd signaal over het leren eten. Een kind van 7mnd weet instinctief prima wat te doen met vaste voeding. Daarom zijn ze ook toe aan vast eten, omdat ze motorisch zover zijn om meer te doen dan alleen eten slikken.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze jongste was ruim zes maanden toen we haar brood zijn gaan geven. Het eerste tandje kwam met elf maanden. In het begin gaven we het brood in stukjes die ze zelf in haar mond stopte.
    Onze oudste wilde ook niet uit de fles meer drinken op die leeftijd. Maar brood kregen wij er ook niet in. Dus zij heeft vrij lang bambix granenpap gekregen. Misschien ook een optie voor jullie?

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat Adi zegt..

Hier at ze ook moeiteloos alles in stukken zonder ook maar een tand te hebben. Heb je ooit je vinger tussen die kaakjes geduwd? Ze kunnen er flink mee bijten/kauwen...
    En waarom krijgt je kindje nog geen groenten bij ruim 7 maanden?? Daar zou ik eerst eens mee beginnen, nog voor het brood.
    Om te oefenen kun je inderdaad het beste een flink stuk korst in het handje geven en zelf laten eten/proeven. Zorg wel dat je kindje goed rechtop zit, zodat als hij zich verslikt het ook weer uit z'n mond kan werken!
    En heel belangrijk: zelf rustig blijven! Niet dan ook nog met je vinger in het mondje gaan om het eruit te halen, wordt het vaak niet beter op!

Brood mengen met melk zou ik ook niet doen, omdat het dan juist gaat plakken en een kleffe bal kan worden in de keel. Gewoon brood van een paar daagjes oud pakken, dat plakt ook niet!

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Kam gewoon zonder tanden hier pok zo begonnen bij 6mnd.
    Gewoon kleine stukjes ze spugen uit en herkauwen.
    Maak je niet bang van dat stikken is reflex ze spugen het daarna zelf uit. Blijf gewoon naast zitten

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Brood is hier nooit een probleem geweest zonder tanden, de eerste tand kwam met 10 maand pas door. Brood at hij vanaf 6,5 maand, gewoon ook met korstjes eraan. Ging altijd goed.
    Groente/fruit meestal geprakt, maar stukjes van zacht fruit(banaan, mango, rijpe peer, meloen) ging ook prima. Al heeft hij dat tot 7 maand geweigerd, daarna normale porties.
    Tanden zijn daar dus niet voor nodig..

12. Sparks

Sparks Actief lid

12 jul 2012
    166
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat betreft groente eten. Omdat ze nog vrij veel behoeft heeft aan slapen is het vrij lastig om een vast eetmoment in te passen. Ik ben allang blij dat het fruit eindelijk goed gaat en daar ben ik met 4 maand al mee begonnen. Ik wissel fruit wel eens af met groente. Ik zal het wel eens proberen met een broodkorst.

13. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ediz eet al sinds hij 7 maanden is 1 (en nu 2!) boterhammen weg zonder tanden hoor.. Dat kunnen ze best!

14. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Toch groente gaan invoeren. Fruit evt verschuiven tussen de eerste flessen...

15. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Wat zijn haar slaaptijden? Is er echt geen momentje dat je groente kan geven? Misschien savonds als jullie ook eten?

Brood is hier nooit een probleem geweest. Zoontje nu bijna 9 maanden en zijn 1ste tandje begint net door te komen. Heb eerst een broodkorst gegeven en daarna stukjes brood. Oefening baart kunst :)

Deel Deze Pagina