Kleuter (5) wil niet alleen zijn

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Vandaag heb ik op school een oudergesprek gehad over mijn zoon. Op school gaat het heel goed. Hij komt goed mee en heeft soms zelfs wat extra uitdaging nodig. Ik ben hartstikke trots op hem. Toch is er ook wel een aandachtspuntje waar zowel school als wij thuis tegenaan lopen. Hij vindt het moeilijk om alleen te spelen. En daarom kiest hij nooit wat hij zelf wil doen, maar altijd wat een ander wil. Om maar niet alleen te hoeven zijn. Thuis merken wij dit ook, al vanaf jongs af aan. Nooit alleen willen spelen of alleen in een ruimte willen zijn. Papa/mama moeten overal mee naar toe en het liefst de hele dag met hem spelen.
    Op zich allemaal niet zo erg, maar hij trekt het zich ontzettend aan en maakt het probleem voor zichzelf best groot als hij een keer alleen moet spelen of afgewezen wordt door een kindje. Als hij na school geen speelafspraak kan maken, is hij ook echt boos en verdrietig.
    Waarom toch die onzekerheid/angst om alleen te moeten spelen?
    Hebben jullie misschien tips of ervaringen om te delen?

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.515
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik kan natuurlijk niks concluderen gezien ik geen prof. ben die je kindje goed kent, maar het klinkt een beetje als faalangst.
    Misschien kun je daar wat over lezen, en als je je zoontje daarin herkent dat eens bespreken op zijn school? Vaak kunnen ze daar op school wel wat mee qua begeleiding geven.

Lastig voor je zoontje zelf vooral!

cs1986 vindt dit leuk.
  3. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Overigens nog een toevoeging: