Kleuter (5) wil niet alleen zijn

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Vandaag heb ik op school een oudergesprek gehad over mijn zoon. Op school gaat het heel goed. Hij komt goed mee en heeft soms zelfs wat extra uitdaging nodig. Ik ben hartstikke trots op hem. Toch is er ook wel een aandachtspuntje waar zowel school als wij thuis tegenaan lopen. Hij vindt het moeilijk om alleen te spelen. En daarom kiest hij nooit wat hij zelf wil doen, maar altijd wat een ander wil. Om maar niet alleen te hoeven zijn. Thuis merken wij dit ook, al vanaf jongs af aan. Nooit alleen willen spelen of alleen in een ruimte willen zijn. Papa/mama moeten overal mee naar toe en het liefst de hele dag met hem spelen.
    Op zich allemaal niet zo erg, maar hij trekt het zich ontzettend aan en maakt het probleem voor zichzelf best groot als hij een keer alleen moet spelen of afgewezen wordt door een kindje. Als hij na school geen speelafspraak kan maken, is hij ook echt boos en verdrietig.
    Waarom toch die onzekerheid/angst om alleen te moeten spelen?
    Hebben jullie misschien tips of ervaringen om te delen?

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.515
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik kan natuurlijk niks concluderen gezien ik geen prof. ben die je kindje goed kent, maar het klinkt een beetje als faalangst.
    Misschien kun je daar wat over lezen, en als je je zoontje daarin herkent dat eens bespreken op zijn school? Vaak kunnen ze daar op school wel wat mee qua begeleiding geven.

Lastig voor je zoontje zelf vooral!

cs1986 vindt dit leuk.
  3. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Overigens nog een toevoeging:
    Het is een super actief, blij en enthousiast kind. Ligt ook goed in de groep. Dus aansluiting lijkt niet het probleem. Het ligt echt aan zijn angst om geen vriendjes te hebben vermoed ik.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.356
    10.314
    113
    Is het wanneer hij alleen moet doen of wanneer hij iets moet doen wat lastiger is?
    Als hij moeilijkere werkjes krijgt is de kans dat hij voorloopt en kan het zijn dat hij zich aanpast en niet buiten de groep wil vallen.

Onze knul loopt voor maar kiest niet voor moeilijke werkjes omdat hij met de andere kinderen wil spelen. Hij heeft echt ontwijkend gedrag wanneer het gaat om moeilijkere werkjes terwijl hij het echt kan, ziet enorme beren op de weg.

Het niet alleen willen spelen is al sinds hij een kleine uk was, is ook snel uitgekeken op speelgoed heeft hij dat ook?

5. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL

Nee het is puur omdat hij niet alleen wil spelen. De uitdaging vindt hij leuk en is meer omdat hij toe is aan groep drie. Loopt niet per se voor op anderen.
    Hij heeft nooit echt kunnen spelen met zijn speelgoed. Is altijd snel weer klaar.

Deel Deze Pagina