Deetje, Succes met het maken van je keuze! Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Wil jij een pak voeding in de kast hebben staan voor als (je denkt dat het) niet goed gaat met de bv, dan doe je dat. Denk jij, mocht het nu echt niet goed gaan dan is er altijd de mogelijkheid om eraan te komen, dan doe je dat. Water met druivensuiker word volgens mij niet meer gedaan nee. Toen ik geboren ben nog wel ben ik bijna door gestikt…maar tegenwoordig hoor ik daar eigenlijk niets meer van. Er is ook kunstvoeding gemaakt van schapenmelk ipv koeienmelk. In mijn ogen net zo ‘erg’, maar misschien vind je dat fijner om te geven? Bel anders eens met een lk ofzo en vraag hen is wat hun zeggen over water geven of kunstvoeding. Misschien kunnen hun je nog het een en ander uitleggen over hoe hun protocol daarover is.
Rozemarijke, Nee ik vind niet dat je jezelf tegen je kop slaat als het toch nodig bleek. Hier namelijk genoeg mogelijkheden om toch kv te krijgen mocht er iets zijn, dus ik denk dat ieder dat even voor zichzelf na moet gaan en dan gewoon een weloverwogen besluit kan maken en dat wijst dan echt niet op ontzettend veel stommigheid als ze besluiten het niet te halen omdat het altijd wel kan. En dat jouw man geen rijbewijs heeft en de apotheek aan de andere kant van de stad zit en je bijv geen ouders in de buurt hebt die je het kan/wil/durft te vragen. Dan zeg ik, ja haal een pak in huis in de laatste weken, bewaar evt het bonnetje, kan je het nog terug brengen ook en een pak luiers voor in de plaats halen !
Bloem82, Nee hoor ik vroeg jou niet persoonlijk om een antwoord erop. Ik ging gewoon bij mezelf na waar mijn vriend het dan druk mee had moeten hebben. Als ik het aan jou had gevraagd, dan had ik je naam er wel bij gezet.
Nikita23, Jij mag vinden wat jij mag vinden en ik mag vinden wat ik mag vinden. Maar dat jouw kindje een van de kindjes was die toch niet zoveel reserve uit de buik mee gekregen heeft (of hoe je het ook wil noemen/omschrijven) betekend niet dat het niet waar is dat elk kindje dat heeft en dat elk kindje niet 3 dagen zonder eten kan. Want genoeg kindjes kunnen het wel en hebben blijkbaar genoeg reserves bij. Dat hebben we duidelijk gezien aan bijv onze kindjes, zo klein en toch gewoon prima functioneren terwijl ik echt nog geen melk had hoor, ook in de zwangerschap geen druppel gezien (tweede zwangerschap ook niet overigens). Kolf ben ik het dan weer wel met je eens. Maar ik denk dat er verschil in zit wanneer je voor het eerst gaat kolven of wanneer je al eens gevoed hebt en dus al weet wat kolven is enzo, dat je die knop om kan zetten. Hier deze keer ook een kolf gehuurd maar vond het niks dus ben meteen weer lekker met mijn swing aan de gang gegaan en hier dus ook prima werk die kolf ! En ik functioneer niet goed op koemelk. Vind het vies, totaal onnodig en drink het dus ook niet ! En ja ik voer het wel aan mijn kinderen maar ook niet meer als ze ouder worden.
Hier ook een bv mama. Meid ik kan me heel goed voorstellen dat je voor de zekerheid een pak (pf pakje) kv in de kast wilt hebben staan. Ik zie het zeker niet als bij voorbaat al denken dat de bv toch niet gaat lukken. Bij ons eerste kindje had ik idd niks in huis, en gelukkig verliep de bv dan ook perfect en heb ik 9 maanden zelf kunnen voeden. Nu ben ik eind september uitgerekend van ons 2e kindje en ook nu wil ik graag bv geven en ga ik er weer voor de volle 200% voor. Echter haal ik dit keer wel een pakje kv in huis, puur voor mijn eigen gemoedsrust. Ik weet van mezelf dat ik er niet snel naartoe zal grijpen, maar ik vind het gewoon een prettig idee om het achter de hand te hebben. Helemaal niks mis mee lijkt me zo. Succes met het maken van je keuze, wat je ook doet wat voor jou goed voelt is helemaal prima meid!
Ik denk dat als je je kindje in je armen hebt, en je gaat voor de bv, dan kunnen wel 10 mensen tegen je zeggen, stap toch over op kv, maar als je graag bv wil geven, doe je dat echt niet hoor. Hier heb ik ook een niet al te grote groep pro-bv-ers om me heen, meer kv moeders, maar toch heb ik doorgezet. Het ging ook niet makkelijk in het begin. Die pakjes staan hier in de kast voor nood en gaan ook gewoon mee op vakantie. Je weet maar nooit,.. Bovendien, vriendlief vindt het ook een prettig idee en daar wilde ik ook naar luisteren.
Judith: Fijn dat je rekening houdt met je vriend! Mijn man wilde het ook graag (dat ik alvast iets voor de zekerheid in huis zou halen) en ik ben daar plat overheen gewalst. Achteraf wel een beetje spijt van want ook als ik het niet nodig zou hebben telt zijn gemoedsrust natuurlijk ook... Hanneke: Ik ben het echt niet eens met je drie dagen eens. Ik wil het zelfs omdraaien: wat een mazzel dat jouw kindjes dat wel trokken! Weet je helemaal zeker dat ze niets binnenkregen? Ik bedoel: je ziet niet wat er uit je borst komt en kunt dat soort dingen vooral zien aan het ontbreken van plasluiers, suf worden etc. Als jouw kindjes genoeg plasluiers (in het begin kleintjes natuurlijk) en na twee dagen overgangspoep beginnen te krijgen, en daarbij netjes binnen de 10% afvallen blijven zie je dat ze toch iets binnenkrijgen van je. Ook al krijg je het met de kolf er niet uit en praat je over druppeltjes. Als er echt niets uitkwam denk ik eerder dat je zelf tot de uitzonderingsgroep behoort... Maar ik staak deze discussie verder, want ik ga er weer veel te veel op door (een handicap van me).
Hihihi, sorry dan zo kwam het een beetje op mij over. Mijn gedachte is gewoon na ervaring, dat mijn man het al heel druk had ook een beetje door de kraamverpleegkundige. Want ipv dat ze een hele lijst meegaf, van dit moet er komen. Was mijn man net weer terug werd hij weer op pad gestuurd, was hij daarvan weer terug, werd hij weer op pad gestuurd En dan is het niet zo dat mijn man er geen tijd voor heeft, maar het was makkelijker geweest als het in huis was want het opgang brengen van de bv heeft best veel stress en heel veel vermoeidheid met zich meegebracht in de kraamweek. Dan heb ik het over zo'n kant en klaar pakje van 200 ml voor als er even een boost nodig is. Dat was bij ons het geval namelijk, mijn zoontje was al bijna 10% afgevallen plus hij was geel en moest bijna een paar dagen naar het ziekenhuis dan kun je niet langer op de bv wachten. Mijn zoontje heeft dus maar een paar keer kv gehad met een spuitje en ondertussen ging ik dan kolven. Daarna werd mijn bv gewoon gepakt als hij geen kracht meer had voor de borst tot hij zelf sterk genoeg was om voldoende aan de borst te drinken. Dus het is niet zo dat je dan gelijk stopt met bv, maar het kan even nodig zijn. Een pak van 16 euro zou ik niet in huis halen, dat is gewoon niet nodig want een pakje van 200 ml krijg je waarschijnlijk niet eens op
Ja, alles zo lezend, denk ik, dat veel jonge moeders het vertrouwen in hun eigen lichaam te laag inschatten. Daarbij op tellend dat er te weinig ingelezen is, bekend is over een LK. Dan heb je natuurlijk de 2% pech gevallen zoals Nikita. Eeen hele zaal vol met problemen.... hoeveel vrouwen kunnen er op een zaal 6...8? Hoeveel kinderen worden er per dag geboren....oh het CBS geeft aan 550 per dag. Tja...volgens mij komt 2 % heel goed in de buurt. Zijn trouwens cijfers gepubliceerd door de WHO, dus wie twijfels heeft, weet waar te moeten gaan zoeken.
Ik zou het toch niet doen. Zoals al eerder gezegd, kv is zo te halen. Ik had wel kv in huis, maar dat kwam omdat ik tot het moment van bevallen er niet zeker van was of ik überhaupt wel bv wilde geven. Hier uiteindelijk wel voor gekozen, maar heel vaak heb ik met dat pak in mijn handen gestaan, omdat ik zo vreselijk onzeker was omdat het allemaal niet zo lekker liep.
Meiden, waar komt dat toch vandaan dat je kind 2-3 dagen zonder voeding zou kunnen? Thirza viel hier ONDANKS het bijvoeden met kv de eerste 2 dagen, in iets meer dan 24 uur toch 350 gram af! Meldde zich ook zelf 's nachts: we hadden de wekker gezet, maar ze werd eerder wakker en had duidelijk honger. Nou geloof ik best dat er kindjes zijn die het zonder trekken, maar als ik zo even alle verhalen hoor, zijn dat juist de kleinere kindjes... (maar da's de indruk die ik krijg). En je weet vooraf gewoon niet hoe het gaat lopen, wat voor bevalling je krijgt, wat voor kindje... Hier had de VK ingeschat dat Thirza 7 pond zou zijn. Nou, ze was dus 8,6 pond! En ik verloor zelf een liter bloed en bovenop mijn lage hb was dat dus echt te heftig. Blij toe dat manlief dus na de bevalling niet gelijk de hort op moest om kv te halen! En dan maakte het verder niet uit of dat lastiger was omdat hij geen rijbewijs heeft: ik wilde gewoon echt niet alleen zijn! Over dat water met druivensuiker zat ik nog even te denken: stamt dat niet uit de tijd dat er nog geen kv was, (of niet breed beschikbaar?). Leek me toen ik er vandaag over zat te denken, toch eigenlijk minder OK dan kv... Je geeft de bloedsuiker van je kind een enorme boost, waarna het na die boost ook direct weer inklapt. Krijg je van kraamhulp en cb te horen dat je moet voorkomen dat het bloedsuiker te sterk daalt, ga je het zelf in de hand werken met zo'n enorme boost en daarna terugval... Lijkt me niet echt handig. Bovendien zitten daar dus verder helemaal geen voedingsstoffen in, dus volgens mij zou je dan nog beter water alleen kunnen geven....
Die jongen van mij was 3443 g, toch geen kleintje. Maar het heeft idd geen zin om door te discussieren. Ieder moet voor zich maar een keuze maken, lijkt me't beste.
@ Rozemarijke. Bij mij hadden ze ingeschat dat mijn zoontje maximaal 6 pond zou zijn.. Zowel verschillende gyneacologen als verschillende verloskundigen.. en het monster woog uiteindelijk bijna 8 pond.. Dus ja soms zitten ze ernaast. Bij mij kwam de borstvoeding wel goed op gang en heb ik de pakjes kv dus niet nodig gehad. Ik denk dat de pakjes kv meer voor je eigen gemoedsrust zijn dan dat het perse nodig is. Natuurlijk zijn er situaties te verzinnen waarbij niemand in staat is om een pakje melk voor het hongerige kindje te halen.. maar naar mijn idee zijn er als de nood aan de man is altijd nog wel buren, ouders, broers, zussen, vrienden, kennissen, collega's of weet ik veel wie te vinden die je willen helpen door een pakje kv te gaan halen.
ik had 1 pak in huis.. ons zoontje kreeg 2 dgn bijvoeding (was erg zwaar kind en zware bevalling) daarna 8,5 mnd bv onze vk schijnt 1 pak bij de deur te hebben liggen (in een box bij de voordeur) in nood mag je daar een pak ophalen (dus voor als je net bevallen bent en niks hebt)
@Jingels: geen kleintje nee, maar in mijn beleving toch ook weer wel Toch een kilo lichter dan Thirza was, (Nouja, 900 gram). @Lotte: hadden ze bij jou dat ingeschat op buikonderzoek, of ook met een groeiecho? Hier alleen het eerste, alhoewel we een week voor de bevalling nog een echo hebben gehad, omdat ik geen beweging meer voelde. Daar was weinig meer op te zien, ze nam echt mijn hele buik in beslag, en terwijl ze de hele zwangerschap een paar weken NA mijn uitgerekende datum uitkwamen, kwam die nu ineens OP onze uitgerekende datum uit. Tja... na de bevalling snapten we wel waarom,
wat een heftige discussie zeg. Ik denk dat als iemand bv wil geven, koste wat kost, dat je echt niet snel naar kv grijpt. En over die 3 dagen-gedoe. Of het nu wel of niet zo is, op een of andere manier heeft het gros van de kinderen wel genoeg reserves. Maar ook ik denk dat ze dan op zijn minst een paar druppeltjes nodig hebben. Daarbuiten vind ik het wel opmerkelijk dat er in landen waar meer bv dan kv wordt gegeven, vrouwen een hele andere instelling hebben wat betreft het wel of niet slagen van bv. Het is iets natuurlijks en het vergt oefening, maar lukt bijna altijd. Gewoon doorzettingsvermogen hebben (zoals ik gelezen heb bij bijv. Nikita) en vertrouwen hebben in je eigen lichaam. Hier in het Westen gaat alles zo systematisch en staan we zo ver van onze eigen lichaam af......Dat wordt je nu alleen maar duidelijker.
@Oemhudaifa: daar wil ik toch nog even op reageren. Ik snap dat je het niet lullig bedoelt hoor, maar er wordt vooral door vrouwen bij wie de BV vrij probleemloos slaagde, steeds gezegd dat het wat doorzettingsvermogen vergt, maar dat het dan heus wel lukt. Bij ons was dat echt niet het geval en ik vind het ook echt niet zo handig dat dit steeds maar geroepen wordt, zonder daarbij ook te zeggen dat het wel verstandig is om allerlei signalen in de gaten te houden. Thirza heeft last gehad van het kiss-syndroom. Daar kwamen we achter toen ze 8 weken oud was en al 7 weken vrij goed dronk met een tepelhoedje. Achteraf kwamen de aanlegproblemen uit het kiss-syndroom voort, en hoe wij ook door hadden gezet: het was bij ons echt niet gelukt: ze hapte aan, maar kreeg de borst niet vacuum gezogen. Dan gaat je productie dus ook echt niet op gang komen... Met tepelhoedje had ze wel genoeg vat op de borst en lukte het gelukkig wel, (en ondanks dat ding had ik toen een productie waar ik een weeshuis mee kon voeden). Nu weet ik dat Nikita en ik wel uitzonderingsgevallen zijn, maar juist daarom denk ik dat het wel verstandig is om allerlei zaken in de gaten te houden en niet te roepen: die KV moet je gewoon helemaal niet halen, (weet niet of jij dat persoonlijk ook schreef, maar dat is meer een algemene reactie op wat veel hier riepen). Dat je nog zegt: ach, is gauw genoeg gehaald als het nodig is, is tot daar aan toe, maar ik ben echt wel een beetje akelig geworden van al die meiden die hier riepen: is helemaal niet nodig en je kind kan echt 2-3 dagen zonder. Als ik dat vooraf allemaal gehoord had, zou ik nog meer stress hebben gehad dan ik nu toch al had de eerste dagen, en al helemaal niet meer hebben geweten wat ik nu moest geloven... Thirza had niet zonder KV gekund. Met flink bijvoeden viel ze dus al 350 gram af in zo'n 30 uur tijd. Zonder die kv was het echt rampzalig geweest, vrees ik. En wij hadden dan gelukkig een erg goeie kraamhulp die van alles en nog wat bij zich had, (niet alleen zakjes kv, een spuitje om te kunnen vingervoeden, maar ook tepelhoedjes, sluitlaken, noem maar op... allerlei zaken die manlief later die week zelf gekocht heeft). Maar als zij dat niet bij zich had gehad, hadden we toch wel een beetje een probleem gehad... Verder ben ik dan nog wel nieuwsgierig naar wat jij met die andere instelling over BV bedoelt...
Ja, dat klopt, heb je helemaal gelijk in en dat bedoelde ik in mijn bericht ook wel te zeggen. Maar dan nog... ook al gaat het gros goed: bij die paar vrouwen en kindjes bij wie het niet goed gaat, gaat het vrij snel ook wel helemaal niet goed en dan is het toch wel handig dat er wat anders achterhanden is.