Ik vond het een heel geruststellend idee dat ik toch twee hele pakken kunstvoeding had staan (ja als je manlief stuurt, moet je niet verbaasd staan over het feit dat hij het verkeerde spul meeneemt). Ze staan er overigens nog steeds onaangebroken. Ik heb het alleen niet van tevoren in huis gehaald maar alleen toen in het ziekenhuis bleek dat bijvoeden toch echt nodig was (te lage bloedsuiker) en een voeding die iets later op gang kwam door een keizersnede etc. Ik denk dat het al dan niet in huis hebben van kunstvoeding niets te maken hoeft te hebben met motivatie. Ik vind het zelfs een beetje beledigend overkomen. Sommige mensen hebben gewoon die extra zekerheid nodig. Natuurlijk kun je het altijd nog halen, maar dat wil niet zeggen dat iemand zodra er maar iets tegenzit gelijk naar de kv grijpt als het in de kast staat. Anders was ik ook allang overgestapt met de pijn door kloven, het syndroom van raynaud etc etc. Borstvoeding heeft mij veel meer pijn bezorgd dan de weeën en keizersnede bij elkaar. Ik vind dat iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt, al koop je 10 pakken zodra je de positieve zwangerschapstest in je handen hebt (of juist een pak kv koopt om het ritueel te verbranden).
Ben het helemaal met Jingels eens. En ook ik ben ervan overtuigd dat kv in huis hebben een negatief effect kan hebben op de kans van slagen van de borstvoeding. Overigens vind ik eigenlijk dat kunstvoeding alleen bij de apotheek te koop moet zijn en op recept, dus borstvoeding als volle norm. Ik zie het puur als namaakmelk. Maar goed, dat ben ik.
Ja inderdaad, ik snap ook niet waar men zich druk om maakt. Stel, het doemscenario gebeurt: je maakt geen melk aan. Ben je dan niet nog snel even bij de buurtsuper geweest om een pak te halen? Desnoods ga je snachts naar een apotheek ofzo, maar naar mijn idee loopt het zo'n vaart niet, heb kindje zal heus niet ineens verhongeren binnen een half uur (terwijl je ervoor dagenlang alleen bv hebt gegeven, of in ieder geval een poging gedaan tot...) MvLiam -> Het IS ook namaakmelk...
Ja, maar bv verbranden gaat dan ook veel moeilijker Ik zit alle reacties (ook die van mezelf) zo eens terug te lezen en bedacht me eigenlijk dat iedereen hier hartstikke gemotiveerd is om bv te geven. Een ieder brengt zijn eigen ervaring in wat betreft de discussie. Zo lijkt het voor Cossy heel gewoon om even een pak te halen en liep dat bij mij weer net even anders. Zo hebben we allemaal onze persoonlijk gekleurde ervaring en op basis daarvan vormen we een mening. De één heeft een hekel aan kv, ik ben weer blij dat het bestaat omdat mijn lichaam niet volledig doet wat ik en mijn kindje willen. En zo moeten we allen maar gewoon een keuze maken die het dichtst bij ons gevoel past. De één heeft nou juist die zekerheid van dat (liefst dichtblijvende) pak kv in de kast nodig, de ander juist niet en weer een ander heeft de bijvoeding daadwerkelijk nodig. (Ja ja, ik zou me verder afzijdig houden van dit gesprek, maar ik verveel me nogal tijdens het kolven)
Hier wil ik even op in springen omdat ik vanwege dit erg chagrijnig word... Mijn zoontje heeft problemen met zijn bloedsuiker vanaf dag 1 en dan is juist KUNSTVOEDING geen goede oplossing... beter is te zorgen dat het wel goed op gang gaat komen en dat kan ook door een keizersnede.... je moet alleen veel strakker op je strepen staan.... Juist door de BV heb ik mijn zoontje UIT het ziekenhuis kunnen houden, 1 druppel colostrum is het zo waard! Heel de Borstvoeding is wat waard... OOk standaard bijvoeden voor een TE ZWAAR of een TE LICHT kindje is niet NODIG. Ik heb nu één kindje en ik hoop er nog een paar kleintjes over de jaren bij te krijgen... maar alleen in uiterst uiterste noodgeval komt er KUNSTVOEDING in huis... Trouwens mocht in een noodgeval KUNSTVOEDINg nodig zijn dan absoluut, absoluut absoluut geen flesje geven... maar ga voor vingerfeeding of cupfeeding! Door 1 flesje kan je je BV verpesten omdat hij dan vekeerd kan gaan drinken Trouwens over ritueel verbranden... ik heb nog genoeg opvolgmelk staat uit de babydozen
Noatje: Inderdaad! Ik weet niet hoevaak ik hoor dat vrouwen van het ziekenhuis met kunstvoeding moeten bijvoeden omdat er sprake is van een te lage bloedsuiker. Dit is echt grote onzin en absoluut onnodig. Het slaat zelfs helemaal nergens op. Voor mij is er trouwens ook helemaal geen keuze tussen verschillende voedingen. Dit omdat ze simpelweg niet gelijkwaardig zijn. Borstvoeding is voor mij babyvoeding, kunstvoeding is voor baby's die op geen enkele andere manier borstvoeding kunnen krijgen.
Snap ik toch niet, als bijvoeden echt niet nodig is, waarom Thirza dan in 30 uur 350 gram afviel, ONDANKS stevig bijvoeden... Zal heus wel zo zijn dat de meeste kindjes zonder kunnen, maar er wordt hier wel erg gesteld alsof ALLE kindjes zonder kunnen.
Nou weet je, eigenlijk is kunstvoeding gewoon een prima alternatief. Alleen is het zo jammer dat veel vrouwen lijken te vergeten dat het een alternatief is. Het blijkt helaas in de praktijk dat het grootste deel van de vrouwen na een korte tijd toch overstapt op kunstvoeding, terwijl het helemaal niet nodig is. Dat vind ik gewoon erg jammer. Kijk, als het niet KAN, daf geen je gewoon kunstvoeding. Dat is precies waar het voor bedoeld is, zodat kindjes niet hoeven te verhongeren als hun mama niet genoeg melk heeft. (en dan ga ik hier nog niet eens in op het moedermelknetwerk) Maar ik snap niet waarom iemand er OOIT vrijwillig voor zou kiezen zijn kindje kunstvoeding te geven in plaats van borstvoeding, dat gaat er bij mij echt niet in.
Liam was bij zijn geboorte 3800 gram en woog na 2 dagen nog 3350 gram. Niemand heeft ook maar íets gezegd over bijvoeding, te weinig voeding of wat dan ook. En ja hoor, op dag 6 woog meneer alweer 3800 gram en op dag 11 was hij 4100 gram! Puur op mijn melk. Geloof mij dat ontzettend veel kraamhulpen, ziekenhuis etc ons aan de bijvoeding zouden hebben gezet maar dat was dus echt niet nodig! Ben zo blij dat ik het zelf heb mogen en kunnen doen.
Door bij te voeden, komt juist JOUW voeding minder op gang... Colostrum is juist veeeeeeeeel voedzamer dan KV... ze helpen door die keuze het juist om zeep...
Nou, dat kwam echt niet door het bijvoeden dat mijn voeding niet op gang kwam.... dat had hele andere oorzaken.
Jep, we legden haar steeds aan, maar Thirza hapte niet goed aan, kreeg mijn borst niet vacuum gezogen. Was hier een combi van niet goed aanhappen en BV die door bloedverlies en lage HB erg erg slecht op gang kwam. Toen de BV eenmaal wel op gang was, lukte het Thirza nog steeds niet om er iets uit te krijgen, daar had ze een tepelhoedje voor nodig. Achteraf had dat te maken met het kiss-syndroom: toen we eenmaal bij de osteopaat liepen, ging ze ineens wel normaal drinken. Thirza was trouwens ruim 8,5 pond bij de geboorte en viel dus ondanks het bijvoeden heel erg hard af: zonder die KV had ze het echt niet gered, en als mijn BV wel goed op gang was gekomen, denk ik eigenlijk dat we nog steeds KV bij hadden moeten geven... Ik vind daarom echt dat je (daarmee bedoel ik al die meiden die zo stellig zijn dat het allemaal echt zonder KV kan en dat je kindje wel een paar dagen zonder kan) daarom voorzichtig moet zijn met dat soort uitspraken. Ze kloppen gewoon niet. In de eerste plaats vind ik het gevaarlijk, omdat er meiden zullen zijn die op dit sorot uitspraken helemaal af zullen gaan, in de tweede plaats frustreer je hier meiden bij wie het niet goed lukt enorm mee! Dan ligt het blijkbaar aan henzelf en doen zij iets niet goed...? Ik weet gelukkig wel beter, en desondanks frustreren deze uitspraken me toch nog...
En mij frustreren uitspraken van juist wel KV in huis te halen, op die manier word er veels te vaak onnodig naar KV gepakt... er is altijd wel een nachtapotheek open dus als het een zaak van leven op dood is valt er altijd wel te halen.... En ze werd wel aangelegd zei je, maar was dat ook elk 1,5 uur want JUIST dat is belangrijk... en niet alleen maar NA een flesje want dan heeft ze nog geen zin meer....
En als ze niet goed aanhappen kun je altijd nog om de twee uur kolven en dan bijvoeden met moedermelk, met cupfeeding of vingervoeden.
"Zonder die kunstvoeding had ze het echt niet gered" Dit soort uitspraken doen mij echt rillen en ik vind het eerlijk gezegd ook wel heel makkelijk gezegd. Je weet niet of ze het niet gered had, want je hebt het niet geprobeerd. Mijn zoontje viel meer af dan jouw dochter, en heeft het prima gered hoor zonder ook maar 1 druppel kunstvoeding. Colostrum is zoveel beter voor een baby dan kunstvoeding. Heb je trouwens ook gekolfd? Want ik lees dus dat Thirza verkeerd aanhapte (dit is overigens een probleem wat een goede kraamhulp/lk vrij snel op kan lossen) maar wel kunstvoeding uit een flesje kreeg? Waarom ging je geen gekolfde melk geven? Daar heeft een kindje meer aan dan aan een flesje kunstvoeding.
Om rozemarijke even bij te staan, vind dat jullie wel erg makkelijk oordelen eerlijk gezegd. Jullie waren er toch niet bij? Ik heb een ks gehad en ben direct dezelfde dag gaan kolven, elke 2 uur en 's nachts elke 3 uur. Na dag 3 nog geen druppeltje.. Aanleggen probeerden we wel, maar daar had mijn zoontje teveel pijn voor, overgehouden aan de bevalling. Zonder bijvoeding was hij dus ook echt teveel afgevallen en was het niet goed gegaan. Mijn zoontje was ook een zware, namelijk 10 pond. Ik snap niet waarom jullie zo aanvallen doen. Ze heeft bv gegeven (nog steeds toch?) en alleen de eerste dagen kv gebruikt, is dat soms een ramp? Ik weet uit ervaring dat door veel bloedverlies de bv dus later op gang kan komen. Je lichaam moet eerst zelf wat herstellen. En 4 dagen zonder enkele voeding lijkt me voor geen enkel kindje goed. En echt waar, er kwam geen druppel uit voor de 4/5e dag bij mij.
Ik val niemand aan, net zo goed als rozemarieke heb ik ook recht op mijn mening... Ik zeg alleen dat er te vlug naar de KV word gepakt, en dat is alleen maar makkelijker geweest als het is huis is... (wist je trouwens dat je officieel dit in de kraamweek alleen op advies van HA of VK mag geven as je BV geeft? maar kraamhulpen doen het vaak gewoon)