Moet ik mij maar anders op gaan stellen? Wat jij zegt gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Helemaal nu ik wat meer berichtjes van je gelezen heb Kloven is bijna altijd gevolg van verkeerd aanleggen en het hoort absoluut niet bij het geven van borstvoeding. Andere redenen van kloven, die weinig voorkomen zijn: spruw korte tongriem bij de baby gebruik van tepelhoedje uitdrogen van de tepels door gebruik van te veel en aggressieve zeep eczeem op de tepels Overigens is het niet kunnen vacuumzuigen vaak een gevolg van spruw. Is hier ook naar gekeken?
Zucht... ja, ook daar is naar gekeken en dat was niet het geval. Het lag echt aan het kiss-syndroom, waar zowel kraamhulp/VK als LK niets van af wisten. Met de wijsheid die ik nu op zak heb, zorg ik dat ik de volgende keer een kolf klaar heb staan, zodat ik ALS dat nodig is, ik wel direct kan beginnen met kolven. En als ik weer de signalen zie die ik bij Thirza heb gezien, gaan wij als het even kan de eerste dag nog naar de osteopaat! De LK kan er dan namelijk echt niets mee... die kan je enkel vertellen hoe je goed moet aanleggen, (maar dat ging goed, daar had ze niets aan te verbeteren), hoe je met kolven om kunt gaan, en over een paar zaken die mis kunnen zijn, (bijvoorbeeld met zuigreflex), dat soort zaken. Een aantal medische oorzaken voor het niet goed kunnen drinken, daar kan een LK helemaal niets mee. Mijn eerste advies aan vrouwen met kloven, zal ook zijn om te kijken naar de manier van aanleggen en om daar een LK bij te halen. Maar als dat niets uithaalt en er zijn een aantal factoren die met het kiss-syndroom gerelateerd kunnen worden, dan is mijn tweede advies dus absoluut de osteopaat!
Even terug komen op de oorspronkelijke vraag... Als het voor jou niet goed voelt om alvast voeding in huis te halen zou ik het niet doen; als je het nodig hebt kun je altijd nog iemand op pad sturen om een pak te halen (desnoods bij de apotheek met zondagsdienst). Maar als het je een gerust gevoel geeft zou ik het wel halen. Ik heb destijds van mijn VK 2 proefzakjes met HA-melk gekregen, zodat ik 'voor het geval dat' iets in huis zou hebben. Dat bleek ook wel nodig; ik heb in het begin gekolfd en dat was niet meteen genoeg voor mijn flinke jongen. Ik geloof niet dat het anders was gelopen als ik die zakjes niet had gehad. Overigens heeft hij daarna nog bijna een jaar BV gehad, tot groot genoegen van hem en mij. Dat een moeder die vooraf KV in huis haalt aan zou geven dat ze eigenlijk geen BV wil geven, of over zichzelf afroept dat het niet gaat lukken, vind ik een bizar vooroordeel. Zo vind ik het ook nogal wat dat het verkeerd is om BV te zwaar te vinden. Ja, iedere 2-2,5 uur voeden is normaal. Maar mag iemand dat een te zware belasting vinden? Alsof iedereen dat maar moet kunnen opbrengen. En wat nou als dat niet gaat? Dat maakt je echt geen slechte moeder of 'hypocriet' omdat je zegt dat je het wel wilt maar het niet kunt... alsjeblieft zeg!
Het probleem was dat mijn zoontje niet dronk. Als hij goed aangelegd was was er vast wat uitgekomen, maar hij dronk dus niet.. Hij werd al helemaal panisch als hij in de bv houding werd gelegd, of dat nu de madonna houding of rugbyhouding oid was, maakte niet uit. (niet alleen bv houding hoor, de eerste 4 maanden krijstte hij het uberhaupt uit als hij werd neergelegd. Achteraf bleek dat dus door het kiss syndroom te zijn.
Lees dus net dat bij Rozemarijke ook het kiss syndroom de oorzaak was van de problemen, nou hier dus ook. Rozemarijke heeft het doorgezet, wat ik echt knap vind. Ik ben er te snel mee gestopt. Het is idd net wat zij ook zegt, de lk kon er niets mee in het ziekenhuis. Mijn zoontje had gewoon pijn, waardoor hij niet goed kon zuigen en dan kun je aanleggen wat je wilt, maar hij kon zijn nekje gewoon niet op de juiste manier buigen, dan houdt het snel op hoor.
Zo pardon. Ik snap heel goed dat je het moeilijk hebt gehad en ik kan me best in je mening vinden nu de discussie vordert. Al zie ik goede punten bij beide partijen. Maar dit schiet me toch zo in het VERKEERDE keelgat. Bah zeg. Geloof staat helemaal los van deze discussie. En dan nog dat woordje radicaal... Hier heb je toch even de plank mis geslagen. En verder: Iemand die voor bv kiest met de juiste kennis, zal denk ik ook niet snel bezwijken door een pakje kv in huis. Doe waar je je prettig bij voelt. Maar idd, grijp niet bij de eerste beste tegenslag naar kv. En dat je kindje het niet red zonder, dat betwijfel ik ook enigszins. Er is teveel onwetendheid over bv en kv wordt teveel als volwaardig alternatief gezien. Zoals al is gezegd: KV moet er zijn voor die uitzonderlijke gevallen, waarin het wel degelijk noodzakelijk is. Al vind ik dat moedermelk van een andere moeder alsnog de voorkeur heeft. Maar dat is mijn mening.
Btw, ik snap echt niet waarom we hier met zijn allen zo fel aan het discusseren zijn. Ik denk dat het allemaal een gevoelsmatig iets is. Als je een moeilijke start hebt gehad, is je mening (begrijpelijk) anders dan van iemand bij wie het wel goed ging. En om terug te komen op rozemarijke (ik als weer zo een onzinnige opmerking in een andere post). Ik vind het echt te stom voor woorden om zo een achterhaald argument te gebruiken. Ik ben een zeer gelovige en ja STRENG praktiserende moslim. Maar ik heb toch echt niet het idee dat ik daardoor maar iedereen de les mag gaan lezen. En ik voel me eerlijk gezegd gewoon gekwetst door je opmerking. En goed ook. Vandaar dat ik me echt ga afsluiten van deze discussie.
@oemhudaifa: ik denk niet dat rozemarijke het zo bedoeld heeft, er staat ook christelijke bij en als ik me niet vergis is rozemarijke zelf ook christelijk..
Suus, Volgens mij ook idd! Maar ach das het lastige van een forum, daar begrijp je sommige dingen nog wel eens verkeerd van een ander. Overigens lijk het me heel duidelijk dat ze het niet aleen over radicale moslims heeft. Verder kan je sowieso volgens mij niet voor een ander via een forum besluiten of de kv nodig is geweest of niet nodig is geweest. Denk dat je toch allemaal doet wat je denkt dat op dat moment het beste is!
@Oemhudaifa: ik ben zelf christelijk en ik heb het dus zeer zeker niet over orthodoxe gelovigen in het algemeen, maar over de HOUDING van hele radicale gelovigen. Als ik jouw posts zo lees, kom ik die houding niet tegen, maar ik ken die starre "ik-geloof-dat-het-zo-is-en-dus-is-het-zo"-houding van een boel gelovigen, en ik vergeleek de reacties van MvLiam daarmee... @Suus: tja, hier lukte het dis wel met tepelhoedje, maar als dat niet gewerkt had, had de LK ook niets geweten en zouden we ook hier op FV uitgekomen zijn... Gelukkig is dat niet gebeurd, maar ik weet nu dus wel waar bv-problemen nog meer vandaan kunnen komen en stap de violgende keer dus echt heel snel naar de osteopaat, als dezelfde problemen bij een volgend kindje zich weer voordoen.
@rozemarijke: ja, als ik de volgende keer ook maar het vermoeden heb van het kiss syndroom sta ik nog in de kraamweek bij de manueel therapeut met de kleine. (of manlief, want heb helaas zelf 2 weken plat gelegen de vorige keer)
Hemel, ik kan bijna niet geloven dat zo'n simpele vraag tot zo'n absurde discussie kan leiden... tjongejonge. Fanatisme is nergens op z'n plaats
Och, maar soms met oververmoeidheid van de nachtvoedingen best lekker hoor MvLiam: Ik zie hier best wel wat mama's die van tevoren iets van kv in huis hadden of bij hebben gehaald en de meesten van hen hebben toch bijna een jaar gevoed (of voeden nog steeds) dus dat dat de mensen zijn die een excuus zochten om te stoppen vind ik kant noch wal raken...
MvLiam, ik vind dat je vrij snel conclusies trekt. De kinderarts heeft echt niet zomaar naar de kunstvoeding gegrepen, daar waren zeer goede redenen voor. En ja ook ik heb in het ziekenhuis heel wat aan de dubbelzijdige kolf 'gehangen' om het op gang te brengen, en toen we naar huis mochten tegelijkertijd met de kv een kolf laten halen (zelfs gelijk eentje gekocht omdat alle kolven al verhuurd waren). Het was kantje boord voor Kyra tijdens de bevalling (niet voor niets een spoedkeizersnede) en ondanks dat ze zienderogen opknapte nadat ze op de wereld was gezet was ze in geen conditie om maar te zeggen och ja het is borstvoeding of anders niets. Inderdaad is colostrum beter en elke druppel die ik kolfde (ook Kyra kreeg weinig tot niets binnen) kreeg ze ook maar het was niet genoeg. En ondanks dat Kyra op tijd is geboren moest ze echt prematuurkleertjes aan omdat ze verzoop in maat 50, dus ook niet iets waarvan ik zou zeggen dat ze kon wachten totdat alles op gang kwam. Mensen maken verschillende afwegingen, en ondanks dat je het met een bepaalde redenatie achter een beslissing niet eens bent betekent dat mijns inziens niet dat je op zo'n fanatieke manier je afkeuring moet laten blijken, of ervan uitgaan dat je alle wijsheid in pacht hebt.
NU vind ik, dat jij weer enigzins overdrijft. Kijk, voor iedereen is de afweging van wel of geen Kv, een momentopname. In die momentopname, gaan er nog wel eens wat dingen niet goed t.a.v. de BV. Ik vind , dat de mvLiam, dat heel duidelijk heeft weergegeven. Dat jij vindt, dat zij te snel conclusie´s trekt, tja, dat is jouw mening. Ik vind dat helemaal niet eigenlijk. Ik vind dat ze hele plausibele verklaringen geeft of alternatieven geeft om geen Kv te gebruiken. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en misschien ben jij er daar ook wel één van. Neemt niet weg dat een thuissituatie heel anders is, als een ziekenhuis situatie, zoals jij nu doet, dus eigenlijk vind ik dat je appels met peren aan het vergelijken bent.
Ik heb geen KV in huis gehaald en ga het bij een volgende ook zeker niet weer doen. Maar ik denk ook niet dat het slecht is om het wel te doen. Zeker niet als je je goed inleest en dus gewapend bent met kennis tegen onwetende kraamhulp e.a. Laten we verder vooral niet doen alsof je je kindje vergiftigt als je een fles met poeiermelk geeft ... Of dat alle vrouwen die (deels) overstappen op poeiermelk slechte mama's/slappelingen/dom/etc zijn
@Salapio: thanks @Jingels: zal best zijn dat de kennis die MvLiam neerzet grotendeels klopt, maar ze roept wel dat de keuzes die onder andere ikzelf heb gemaakt, verkeerd waren, want het had echt met enkel BV gekund. Ze oordeelt dus echt veel te snel en denkt echt alle wijsheid in pacht te hebben en dat vind ik vanaf je pc dan toch knap, als VK en LK hele andere dingen gezegd hebben hier... Voor Oemhudaifa geldt overigens hetzelfde: knap dat je blijft volhouden dat het met enkel BV had gekund. Maar goed, ik houd op met daar tegenin te gaan, starre denkers breng je toch niet op andere gedachten...
rozemarijke: Dat wil ik niet zeggen. Het kan best zo zijn dat het wel degelijk nodig was. Ik ga ook niet beweren dat ik het in zo een situatie nooit had gedaan, want ik weet het niet. Als je je kindziet uitdrogen/verhongeren, zul je alle mogelijke middelen inzetten om dat te voorkomen.En eerlijk gezegd vind ik dat kv voor dit soort noodgevallen gebruikt moet worden. Maar verders blijf jij toch ook bij jouw standpunt? Dus iedereen die anders denkt star noemen is dubbel, want dat ben je zelf ook. We moeten allemaal niet proberen om elkaar te overtuigen van elkaars gelijk. Je brengt je standpunt(en) met je argumenten en klaar. Het zal bijna nooit voorkomen dat in een discussie uiteindelijk alle neuzen dezelfde kant op draaien.
@Oemhudaifa: OK, dan had ik je verkeerd begrepen kennelijk. Ik dacht gelezen te hebben dat je vond dat in mijn situatie KV nog steeds niet nodig was geweest, zoals MvLiam wel denkt te kunnen beweren. Het gaat mij er ook niet om anderen ervan te overtuigen dat je wel KV in huis moet halen, maar in mijn laatste posts juist meer om te laten zien dat je het echt niet altijd redt op BV, (helaas). Ik werd een beetje kriegel van al die meiden die maar bleven beweren dat je het toch heus wel altijd op BV kon redden, terwijl zowel ikzelf als een paar andere meiden toch echt niet anders konden, (en die beslissing echt niet enkel op eigen inzicht hadden genomen). Was al teleurgesteld genoeg dat het allemaal niet vanzelf lukte hier, als dan anderen keihard gaan beweren dat je het fout hebt gedaan, landt dat bij mij nogal in verkeerde aarde