Voor de zekerheid kv in huis hebben voor bevalling?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door deetje, 23 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Mag ik je er dan op wijzen dat we in Nederland zijn en je in Nederland Maffia zo schrijft?

De Nederlandse schrijfwijze is maffia. De spelling mafia zou weliswaar meer recht doen aan de Italiaanse uitspraak, maar de spelling maffia sluit beter aan bij de Nederlandse uitspraak van dit woord, met korte [a].

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

@MvLiam: prima, laat ik het dan zo zeggen: zonder bijvoeden had ze het niet gered... en voor ons was BV van een andere moeder EN niet de eerste keuze geweest dan, EN ook niet zo handig verkrijgbaar...

Je had overigens wel eens eerder mogen zeggen dat je dat steeds bedoelde, moedermelk van een andere moeder.... Ik wist wel dat dat er wel was, (maar dus wel in beperkte mate! is wel handig om erbij te noemen, als je daar zo prat op gaat). Maar op die manier communiceer je wel lekker langs elkaar heen en als je wat eerder genoemd had, dat je dat bedoelde, had de hele discussie heel anders kunnen verlopen, :)

3. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Klopt, daar ben ik het mee eens. En ik ben echt niet tegen kunstvoeding, ik vind het alleen geen gelijkwaardige voeding.
    Ik weet ook helemaal niet of ik in jouw situatie gekozen zou hebben voor donormelk maar het is wel een mogelijkheid.

4. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Oh god oh god! stel je voor dat baby's gelijk KV krijgen, wat zullen ze daar slecht van worden!! hahahaha wat een gigantische onzin dit.. werkelijk waar!

Soraya was maar 1880 gram bij de geboorte. ik had me voorgenomen om bv te geven, maar Soraya wou niet drinken. niet aan de borst, niet uit de fles, dus ze kreeg een sonde en daardoor ging kv. er kon geen moedermelk gegeven worden omdat ik de eerste paar dagen nog geen druppel kon kolven... door de kv kwam ze wel aan. op het moment dat ze naar huis mocht, had ik haar al zover dat ze uit het flesje dronk, en mijn melk natuurlijk. maar.. toen de kraamhulp kwam hebben we de hele week geprobeerd om haar aan de borst te laten drinken. dit lukte niet, door de flesjes in het begin natuurlijk.. nou jammer dan. maar ik had echt geen zin om de hele dag te gaan zitten kolven, ik zal hier wel weer reacties op krijgen... maar ik wou ook tijd voor mijzelf. dus ben ik verder gegaan met kv. en ze wordt er heus wel groot door hoor!

5. raspberry

@MvLiam: als ik EN zeker zou weten (en dan bedoel ik ECHT zeker) dat moedermelk van een andere moeder ziektevrij en volkomen gezond zou zijn, EN het zou (bijna) net zo gemakkelijk beschikbaar zijn als KV (dus echt op fietsafstand), dan zou ik daar mogelijk ook wel voor kiezen. Maar ik moet zeggen dat mijn weerstand tegen KV daar ws. ook niet groot genoeg voor is ;)
    En met een betrouwbare melkdonor, zou ik zelf toch iemand bedoelen die ik ken en wiens levensstijl geen aanleiding geeft tot vraagtekens daarin, (geen wisselende seksuele contacten, geen alcoholgebruik, nouja, de bekende dingen). En die hebben we zelf niet echt voorhanden...
    En ook dan mist je kind nog steeds het waardevolle colostrum, (wat Thirza hier overigens wel gehad heeft, was hier bijna kanariegeel, zo vol voedingsstoffen zat het ;)).

Ik ben het overigens volkomen met je eens dat KV en BV echt niet gelijkwaardig zijn. Het moge duidelijk zijn welke ik de beste vind ;)

En bedankt voor je postume steun aan mijn situatie, :D Het was allemaal heftig genoeg, op zo'n moment maak je toch keuzes die binnen je mogelijkheden van dat moment passen, :)

6. raspberry

@Miireii: prima toch, als die keuze bij jou paste?
    Kan me er wel iets bij indenken, alhoewel ik toch ook even moet zeggen dat een LK er over het algemeen wel iets meer mee kan dan een kraamhulp, :) (Over het algemeen he? Sommige kraamhulpen doen het ook erg goed... hier hadden we er zo eentje...:)).
    Maar goed, ik ben ook niet anti-kv. Ben alleen pro-bv :)

7. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    waarschijnlijk had ik te weinig voedingsstoffen in mijn melk door mijn schildklier. in de week dat soraya alleen aan de borst heeft gedronken is ze maar 30 gram aangekomen, ondanks dat ik genoeg melk had voor een heel weeshuis....

8. appeltje

appeltje Niet meer actief

Even een vraagje tussendoor.... als je net als ik vanaf dag 3 t/m 4 wat heb moeten bijvoeden omdat je kind zich niet op temperatuur kon houden, suffig werd en teveel afviel, dan kan je toch geen beroep doen op het moedermelknetwerk? Dat is toch alleen voor structurele vraag?

Mijn tweelingzusje bevalt 7 weken eerder dan ik en die heeft aangegeven dat ze haar melk dit keer graag ter beschikking stelt als het nodig is. Mijn man wil dit alleen absoluut niet. :x Raar dat hij het van een koe kennelijk wel vindt kunnen en niet van bloedeigen zus. Nu ga ik er maar vanuit dat het dit keer meteen goedkomt. Ik ga wel vanaf dag 1 nakolven om de productie snel te boosten.

9. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Nu wil ik écht niet flauw doen hoor, echt echt echt niet. Maar zoiets als te weinig voedingsstoffen in je melk hebben dat bestaat niet. Dit is een fabeltje.
    Als een kindje op geen enkele manier wil drinken zit je wel in een erg moeilijke situatie denk ik. Als je kindje dan eindelijk uit een flesje drinkt en je niet wilt kolven dan is flesvoeding een prima alternatief.

Rozemarijke: Klopt hoor, op zo'n moment wil je alleen maar het beste voor je kindje en je doet wat je kunt. En wat donormelk betreft zitten we op 1 lijn geloof ik haha. Mijn moeder, oma en zus waren allemaal melkmoeders en ik ken het concept dus goed. Toch lijkt het mij (als ik melk nodig zou hebben van een vreemde) heel erg moeilijk. Anderzijds weet je ook niet wat er allemaal wel niet met kunstvoeding gebeurt (wie weet wat die koe allemaal te eten krijgt).
    Ach, alles heeft zo zijn pro en contra's, gelukkig mogen we allemaal onze eigen keuze maken.

Dan ga ik nu op vakantie :D

10. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik weet (in geval van mijn moeder en oma) dat het wel kan. Mijn moeder en oma hebben allebei pas geboren baby's van moedermelk voorzien. Ik geloof dat mijn oma een kindje voedde dat op dezelfde dag geboren was als mijn vader.
    Hoe dat verder via het moedermelknetwerd gaat weet ik niet.

En tja mannen zijn soms wat vreemde wezens he ;)

11. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede

nou hoe wil je het anders verklaren dan? ik heb het overigens nagevraagd aan een lk en de ka, en die bevestigen mijn verhaal... zelfs door moedermelk uit de fles kwam ze niet aan.. en dan wil jij beweren dat het een fabeltje is? nou sorry hoor, maar misschien ben jij dan degene die zich niet goed heeft laten voorlichten ;)

12. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mijn moeder voedde naast mijn broer ook een ander jongetje. Helaas leeft ze niet meer, dus dit hoorde ik onlangs. Ik vind het zeker bijzonder en denk eraan om dit misschien ook te gaan doen.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Mirelli, ik snap dat jij graag jouw punt wil aandragen in deze discussie, maar jouw punt draagt helemaal niets bij!
    Het gaat om wel of geen KV in huis halen als je BV wil geven in een thuissituatie.
    En laten we niet beginnen over wat kinderen wel of niet kunnen krijgen van KV, ik hoef namelijk alleen maar het woord ¨china¨te typen, en iedereen weet weer precies waar het om draait!

14. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Nou dan licht borstvoeding.com verkeerd voor.

Bij fabeltjes staan genoemd:
    Mijn melk was niet voedzaam genoeg

Ook dat is een fabeltje dat je veel hoort. Maar moedermelk is altijd goed van kwaliteit. Moedermelk die 'te mager' is bestaat niet. Wat wel kan gebeuren is dat de baby minder van de achtermelk krijgt dan hij eigenlijk zou willen. De eerste melk die uit de borsten komt bevat vrij veel water. De melk die later uit de borst komt bevat meer vet. Als de baby de borst goed in de mond heeft en zolang mag drinken als hij zelf wil, zal hij aan de achtermelk toekomen. Als er een schema wordt gehanteerd van 'tien minuten per kant' dan kan het gebeuren dat de baby niet genoeg achtermelk krijgt, en niet genoeg aankomt.

15. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    hahaha! ik hoef helemaal geen punt te maken in deze discussie.. ik las ergens van iemand dat die het heel erg slecht vond dat sommige moeders gelijk voor kv kozen, en daar reageerde ik op.. maar goed!

en waar jou laatste zin slaat echt nergens op, sorry hoor..

16. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede

zoals ik al eerder zei, zelfs als ik haar moedermelk uit de fles gaf, kwam ze niet genoeg aan..

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Kijk, nu kan je context alweer niet duiden,maarja dat geeft niet.
    Zoiets leek ik al op te kunnen maken uit je bijdrage aan deze discussie.

18. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    ben blij dat ik deze discussie niet met jou hoef te voeren ;) blijkt maar weer dat sommige mensen gewoonweg niet fatsoenlijk lezen..

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#179 Cygnet2, 30 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2009
    MvLIam: Zwaantje: Als we dan met termen als 'borstvoedingsmaffia' gaan smijten, zullen we het dan wel correct spellen?

Prima "We" zullen het even goed spellen:

Jij vertegenwoordigt voor mij de B O R S T V O E D I N G S M A F F I A... en laat de discussie eens los zeg. Wie probeer je nu eigenlijk te overtuigen? Helaas zijn er een paar mensen die inhoudelijk in gaan op jouw gezever maar dat verdient je argumentatie niet en zeker je toon niet. En dat van iemand (ik dus) die een groot voorstander is van borstvoeding.

Nog bedankt voor het corrigeren van mijn spelling. Dat was het beste wat je tot nu toe hier geschreven hebt.

20. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Graag gedaan hoor ;)

Deel Deze Pagina