financieel beter als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt?

Discussie in 'De lounge' gestart door mama van chayenna, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    hallo mijn vraag is of je er beter van word financieel als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt?

bedankt alvast

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik dacht dat dat voor de belastingdienst gelijk staat aan elkaar.

3. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Zoals ik begrepen heb maakt het qua financieën niets uit. Voor ons verandere er indd niets en dat is dan ook de reden dat we toch besloten hebben om nog even te wachten, hopelijk mogen wij een 2e kindje krijgen en die willen we er dan ook graag bij hebben.

4. mama van chayenna

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    ik en mijn vriend wonen alleen samen maar ik sta alleen op het adres ingeschreven niet al samenwonend op papier, omdat mijn moeder zegt dat je in een andere klasse komt van de belastingdienst ofzo nu staat mijn vriend als alleenstaande ingeschreven als het waren terwijl wij bij mekaar horen, ben helemaal niet goed in dit soort dingen .

5. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Nou daar heb ik nog nooit van gehoord!
    Hier GP en het enige wat veranderde was dat de belastingaangifte samen word gedaan!

Of bedoeld je moeder dat je minder toeslag krijgt met een GP? Want dan ben je nu in principe aan het frauderen

6. mama van chayenna

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw

nee dat bedoelde ze niet ik ga de belasting is ff bellen en vragen hoe het allemaal zit. bedankt in iedergeval!

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

als je samenwoond en je staat alleen ingeschreven ben je fout bezig. dat kan je weleens een boel geld gaan kosten. meestal ga je er iets op achteruit als je gaat samen wonen of trouwen.( volgens mij maakt de vorm op zich niet zoveel uit hoor) maar als ze je zo pakken kost het je veel en veel meer.

hoe hebben jullie dat geregeld op de gemeente dan, waar woond hij op papier en met jullie kleine, waar woond de vader? raar advies van je moeder vind ik het.

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ben niet getrouwd of geregistreerd. het maakt hier geen bal uit. we hebben wel alles samen op paier voor als 1 van ons komt te overlijden oid hoe het dan geregeld moet worden en dat ik dan erf enzo

9. mama van chayenna

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    ik woon op hetzelfde adres als mijn vriend en de kinderen ook maar we hebben niet op papier staan ofzo dat wij partners zijn dus zijn niet getrouwd of hebben geen gerigistreerd partnerschap dus wat is daar fout aan dan?

denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, of dat ik onduidelijk geweest ben.

10. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Financieel beter of niet, je móet het op een eerlijke manier doen. Je staat als.alleenstaand ingeschreven maar bent het niet!? Dus krijg je alleenstaande ouderkorting en de.toeslagen zijn op 1 inkomen berekend. Erg oneerlijk en vind het stelen!

11. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Uh o zo. Dat maakt geen verschil hoor dan qua financiën. Sorry voor eerdere bericht.

12. mama van chayenna

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    zoals ik hierbove neergezet heb ben ik denk ik onduidelijk geweest met mijn verhaal, want ik krijg helemaal geen alleenstaande ouder korting, etc maargoed hier mag een slotje op!

13. mama van chayenna

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    maakt niet uit hoor , ik ben gewoon niet goed in dit soort dingen op te schrijven, typen in dit geval;)

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Even een tip voor iedereen hier...mocht je er gebruik van maken. Sinds 2011 kan het wel degelijk verschil maken of je getrouwd bent of niet, als je de algemene heffingskorting van de belastingdienst ontvangt (de zogeheten 'aanrechtsubsidie'). Vanaf 2011 gelden namelijk strengere voorwaarden. Als samenwoners zonder samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap kom je niet meer zonder meer in aanmerking hiervoor. Dat was voorheen nog wel zo, toen werd je als samenwoner gelijk geschaard met een gehuwde. Zie deze link, waar het wordt uitgelegd: Fiscaal partnerschap 2011

Voor alle andere toeslagen geldt nog steeds dat het niet uitmaakt of je samenwonend of gehuwd bent. Je bent dan voor de belastingdienst gelijk, als je maar op hetzelfde adres staat ingeschreven.

15. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Hihi gingen beetje langs elkaar heen ;) kijk eens.of.je.iets vind op de.site van belastingdienst? Ben mobiel online dus typfouten niet.meetellen

16. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Vroeger scheen het nog wel het één en ander uit te maken financieel, of je getrouwd was of niet, maar tegenwoordig niet meer, behalve evt. die "aanrechtsubsidie",maar daar heb ik geen verstand van.

Voor de rest qua bruto/netto inkomen van beiden geen verschil, en dit was vroeger volgens mij wel zo.

Als je beiden wel op hetzelfde adres ingeschreven staat, samen een kindje hebt, maar je staat op papier niet als samenwonend... Hmmz... dan zou ik, als ik ambtenaar zou zijn, achter m'n hoofd gaan krabben als je zou ontkennen dat jullie samen zouden wonen... Hetzelfde is als je nu opeens wel de belastingdienst gaat bellen... slapende honden wakker maken noemen ze dat ;)

Wil trouwens wel even melden dat ik absoluut geen voorstander ben van dit soort "praktijken".

17. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik dacht dat je schreef dat vader ingeschreven stond als alleenstaande en jij ook, vandaar. je kunt nooit beide als alleenstaande op ehtzelfde adres ingeschreven staan, lijkt me.

Deel Deze Pagina