Voor en nadelen 37 weken bevalling opwekken?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamvan4boys, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Ben vandaag 36 weken zwanger en het is al zeker dat onze kleine opgewekt gaat worden. Dit is bij onze oudste 2 ook gebeurd ivm medische indicatie en nu weer zwangerschapsuiker en bloeddruk die steeds hoger word. Wat mij betreft mogen ze het volgende week wel halen. Ben er behoorlijk klaar mee. Loop al verschillende dagen met hoofdpijn, slaap niet van de pijn in mn rug.
    Wat zijn de voor/ nadelen van het opwekken bij 37 weken?
    Iemand ervaring hiermee???

2. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Mijn zoon hebben ze met 35 weken gehaald, ivm zwangerschapsvergiftiging (HELLP). Ik had al lichte ontsluiting, dus het ging vrij gemakkelijk.
    Mijn zoon heeft wel 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Maar deed het verder goed.
    Jij bent natuurlijk al 2 weken verder. HEt is de vraag of je lichaam er al helemaal klaar voor is, maar de baby vast wel!

Succes!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    De nadelen zou ik vinden:
    *Erg vroeg voor de baby
    *Mijn ingeleidde bevalling verliep veel pijnlijker dan de bevalling die spontaan begon.

4. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik ben met Jesse met 38w3d ingeleid en Jesse was er nog niet klaar voor. Wat betreft ontwikkeling wel, maar hij had (vermoeden ze) aanpassingsproblemen (in het ziekenhuis noemden ze het landingsproblemen) waardoor hij de eerste dagen op de couveuseafdeling heeft gelegen en er best beroerd aan toe was.
    Natuurlijk heeft niet ieder kindje dit, maar het is dus wel mogelijk.
    Zelf wil ik het liefst niet weer worden ingeleid ondanks dat ik ook loop te sukkelen met hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes en bi. Maar als het medisch moet dan moet het natuurlijk, maar op eigen verzoek, nee.

5. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    volgens mij is t zo, dat als je lichaam en kindje er nog niet klaar voor zijn, het allemaal wat langer kan gaan duren....

6. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Onze twee andere boys zijn ook ingeleid en bij de oudste heb ik een drie kwartier pijn gehad, waarvan een half uur persen en bij de jongste was dat een kwartier waarvan 2 persweeen. Dus mij is het beide keren erg goed bevallen.

Spontaan gaat het sowieso niet worden waarschijnlijk aangezien de kleine met 33 weken al 5 weken voor lag op groei. Volgende week hebben we nog een echo en dan hoop ik dat er een plan gemaakt gaat worden wat ze gaan doen.

7. beautifullbabie

15 feb 2012
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben allebij met 37 weken bevallen en mochten gewoon gelijk mee naar huis dus niks aan de hand .

8. Dana

Dana Niet meer actief

Vanaf 37 weken mag je de kleine inderdaad gelijk meenemen naar huis mits er niks is natuurlijk maar dat geld ook voor 40 weken.

Mijn gynaecoloog zei dat ze in principe het liefste wachten tot 38 weken maar bij erge problemen ook wel 37 weken doen en het dan ook wel veilig is.

Succes, mij benieuwen wat ze zeggen!

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik denk dat als je lichaam en je baby er nog niet klaar voor zijn er dan ook nog niet veel zal gebeuren....
    Ik ben ingeleid bij 38 weken en 6 dagen (ivm verminderd vruchtwater ) maar het heeft 2 dagen geduurd voordat ze uiteindelijk geboren is, en het is ook nog een ks geworden omdat ze niet verder wilde indalen ondanks het persen...

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Ik lees ook even mee. Ik ga waarschijnlijk ook na 37 weken ingeleid worden ivm hoge bloeddruk die nu dankzij medicatie weer keurig terug is bij waar die was.
    Ben wel heel benieuwd hoe dat straks gaat. Hadden jullie nog een beetje inspraak over de dag waarop ze gaan beginnen enzo? (mijn moeder is namelijk jarig in de week na die 37...)

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Alleen als het echt moet doen ze het met 37 weken. Ze zien liever dat kindjes een week langer blijven zitten zei mijn vk, maar waarom precies weet ik niet.

12. Dana

Dana Niet meer actief

Nee inspraak over de datum heb ik niet gehad in ieder geval, gewoon zodra er plek was en omdat het voor mijn gezondheid was meteen de eerste dag die beschikbaar was gepland.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Omdat de kans op complicaties voor de baby veel groter is bij 37 weken dan bij 38 weken. Voor veel kindjes is het gewoon nog te vroeg om dan al geboren te worden.

Kijk de statistieken er maar op na. De perinatale sterfte (doodgeborenen en overleden binnen eerste week) ligt ongeveer 4 keer zo hoog als bij kindjes die net iets lager geboren worden.

37 wkn: 8,0 per 1000 geborenen
    38 wkn: 3,1
    39 wkn: 2,2
    40 wkn: 1,5
    41 wkn: 2,2
    42 wkn of meer: 2,1
    (Bron: CBS. gegevens gaan over 2008).

De kans dat het zó mis gaat is dus nog steeds hartstikke klein (0,8%), maar toch moet je een verdomd goede reden hebben om al bij 37 weken in te leiden, en niet toch nog een week te wachten. Bijvoorbeeld dat het niet goed gaat met mama, of dat de condities in de baarmoeder niet meer optimaal zijn (slecht functionerende placenta bijvoorbeeld).
    En ongetwijfeld kan een gyn inschatten hoe het met een specifiek baby zit, als hij via echo's, ctg's en wat voor onderzoeken ook meer kijkt hoe de conditie van een baby is. De ene is met 37 weken helemaal klaar, de andere echt nog niet.

14. OemRomaissa

OemRomaissa Actief lid

7 jun 2011
    396
    0
    0
    zeeland
    ik ben met 36 weken ingeleid, ik beviel binnen 6 uurtjes, mijn dochtertje woog 3196 gram, we moesten wel 2,5 dagen blijven

ze zag een vleugje geel en ze viel wat meer dan gemiddeld af, maar alles ging eigenlijk heel erg goed met haar

15. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Mag ik vragen waarom je ingeleid gaat worden als de bloeddruk nu onder invloed van medicijnen gewoon weer goed is?!
    Dan is er toch helemaal geen reden voor?! (geen aanval, maar geïnteresseerd)

Hier ook aan het aftellen...
    Hoge bloedddruk, die ondanks de medicijnen steeds meer omhoog kruipt, eiwitten in de urine gevonden, morgen 24 uur urine sparen, maar lever en nierfuncties waren wel goed.
    Iets verhoogde waardes bij de suikertest, dus nu ook zelf prikken voor en na de maaltijd en buik van het kindje ligt wat voor...
    + daarbij nog ernstige bekkeninstabiliteit en reuma maakt dat ik het wel een beetje zat ben!:D

Maar toch...zolang het nog zo gaat...mag het kindje van mij nog blijven zitten!
    Bij de 1e ben ik ingeleid toen ik al 2cm ontsluiting had, dus dat was erg goed te doen (met 39 weken precies) en ik wil wel weer ingeleid worden, maar dan wel het liefst als ik al ontsluiting heb...dat met veters ed lijkt me zo'n gedoe...
    Alleen als het echt moet...omdat het met mij of het kindje niet goed gaat, dan oke...

Succes iedereen met aftellen!:D

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Ja dat was ook mijn vraag!! Of het dan tegen die tijd niet nog van mijn bloeddruk enzo afhangt...
    Maar het antwoord van de gynaecoloog was dat gebleken was dat het voor het verdere verloop gunstiger was...
    Mijn bloeddruk is nu prima namelijk (wel met medicijnen) en kindje groeit nog steeds prima gemiddeld. Hij zei afgelopen vrijdag: als het zo blijft hoor je ons niet mopperen. Volgende week ga ik toch weer even vragen hoe ze het nou precies in het hoofd hebben en wat ik mij er bij voor moet stellen allemaal..

17. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Groot gelijk...en vooral waarom het gunstiger is als je kindje eerder gehaald wordt...want als het met medicijnen goed gaat, dan zou het beter zijn (naar mijn idee) dat het kindje zolang mogelijk blijft zitten!
    Ben benieuwd wat de gyn ervan zegt.

Mijn bloeddruk kruipt ondanks de medicijnen weer omhoog en hou superveel vocht vast, vandaar dat ze mij daarom extra in de gaten houden ivm zwangerschapsvergiftiging...
    Dan zou ik me kunnen voorstellen dat het op een gegeven moment beter is...

En ik zou ook even vragen waar ze dan aan denken, aan welk termijn. Omdat je zei: na 37 weken...
    Maar er zit een heel verschil in 37.2 weken of 38.5....snap je?!
    Succes!!!:D

18. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ook ik heb nu al medicatie voor de bloeddruk. Mijn gyn geeft nu al aan het echt niet langer te willen rekken dan nodig is, als we 37 wk halen mag ik erg blij zijn! De medicatie is ook niet goed voor je lichaam (ligt ook aan de dosis) mijn andere kinderen zijn met 35 wk geboren omdat (hellp) de bloeddruk ondanks de medicatie niet meer in de hand te houden was. Ik denk dat het erg aan de persoon ligt of en wanneer ze dus in willen leiden. Als het niet echt nodig is zullen ze nooit eerder inleiden dan nodig is denk ik.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Mijn bloeddruk is nu met de medicatie wel onder controle (ongeveer waar die aan het begin van de zwangerschap was) dus als het zo doorgaat lijkt het mij ook dat ze wel wat langer kunnen wachten. Ik krijg echt een hele lage dosering, maar goed ik begrijp wel dat het in principe niet goed is voor je lichaam.
    Maar ik ga ervan uit dat ze in het ziekenhuis de juiste keuze voor me kunnen maken! En voor mijn kindje..

20. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ben begonnen met inleiden op 37w3d...maar hij is gekomen op 37w5d...door keizersnede.

Hij had zeer duidelijk opstart problemen, 3 dagen op de couveuse afdeling gelegen....dronk slecht tot 10 weken pas aan de borst gekregen. Verder nog wel wat meer dingen waaraan je merkte dat hij gewoon nog niet klaar voor was.

Maar ja hoge bloeddruk, eiwitten in urine en zeer slecht voelen...baby die groot genoeg was maar nog geen lichaam dat er om dacht om de baby eruit te persen.....was genoeg voor artsen om toch in te leiden.

Door dat zijn hartslag weg viel toen de vliezen gebroken waren bij elke wee is hij met spoed gehaald.

Groetjes,
    Miranda

Deel Deze Pagina