voor en nadelen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angel86, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel86

angel86 Actief lid

12 apr 2010
    179
    1
    0
    Wouw klinkt als een droom haha

2. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nog een voordeel wat nog niet genoemd is; Je kunt heel makkelijk je kindje troosten. Als mijn baby huilt geef ik haar een paar slokjes en ze is weer blij. Met fv zit je meer aan voedingstijden gebonden, omdat je dat niet onbeperkt mag geven.
    Datzelfde geldt voor als je bijvoorbeeld de deur uit moet. Als ik met haar wegga, bijv. zussen naar school brengen, geef ik haar snel wat slokjes en ze gaat tevreden mee. Dat kan met fv minder makkelijk.

Nadeel is dat er wel wat kennis voor nodig is om het goed te leren en een succesvolle bv-tijd te hebben.
    Ik kan je het boek "borstvoeding" van de schrijver Stefan Kleintjes aanraden.

3. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Een ander voordeel (vond ik zelf) is dat je je kind vertrouwt dat hij/zij genoeg binnenkrijgt. Bij mijn eerste vond ik het in het begin zenuwslopend dat ik niet wist hoeveel ze binnenkreeg, maar mettertijd leerde ik dat ze zelf wel wist hoeveel ze nodig had. Dit werkt bij beide kinderen nog steeds door, in het opzicht dat ik ze niet zal vertellen hoeveel ze 'moeten' eten en wanneer. Wanneer ze honger hebben krijgen ze een snack (tenzij we snel gaan eten), en wanneer ze zeggen dat ze genoeg hebben hoeven ze hun bord echt niet leeg te eten.

Beide kinderen zijn kerngezond en goed op gewicht :) Allebei krap 2 jaar gevoed.

4. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Wauw, wat een oprechte en eerlijke reactie! Denk dat je hier meer aan hebt dan aan de zuiver pro-borstvoeding reacties! Dankjewel!

5. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Ik heb beide kanten ervaren en laat ik voorop stellen dat ik het ieders eigen keuze vind!

Maar wat een hel vond ik het om bv te geven! Vreselijk gewoon dat gehannes met kleding en aanleggen. En om het uur hetzelfde rideltje.
    Zo vind ik trouwens dat het de grootste onzin is dat bv de beste voeding is dit was misschien vroeger zo....
    Je kunt trouwens met fv ook op verzoek voeden net als bij bv hebben wij hier ook gedaan.

Ik zeg volg je gevoel en je kunt altijd starten met bv en overgaan op de fv!

6. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Mocht je je zorgen maken over hangende borsten, ik heb fv gegeven en mijn borsten zijn niet zo stevig meer als voor de zwangerschap. Ik heb begrepen dat dit met stuwing te maken kan hebben waardoor de boel wordt opgerekt. Juist met borstvoeding en het heel geleidelijk afbouwen daarvan zou je het kunnen tegengaan. Maar bv-mama's corrigeer me alsjeblieft als dit onzin is.

Ik heb dus geen bv gegeven. Het leek me afschuwelijk en ik kon dat gevoel maar niet van me afzetten, ondanks alle hulp en begeleiding die ik heb gekregen. Mochten we nog een tweede kindje krijgen, dan wil ik toch gaan kolven. Al is het maar de eerste week. Onze zoon is vatbaar voor elke verkoudheid en soms vraag ik me af of ik hem een betere start had kunnen geven.

Het is heel persoonlijk. Luister naar je gevoel en praat met je verloskundige. Zij zal pro borstvoeding zijn maar in mijn geval was het nou net mijn lieve verloskundige die er voor heeft gezorgd dat ik vrede kreeg met mijn keus.

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    Uhh nee dat was niet alleen vroeger zo! Dat is nog steeds, daarom is het advies nog steeds voorkeur voor borstvoeding. Speciaal gemaakt voor jouw kind met alles erin wat ze nodig hebben. Poedermelk is een imitatie waarin ze proberen de borstvoeding zo goed mogelijk na te maken middels een chemisch proces. Hierin zitten bijv geen antistoffen waardoor (ja echt waar dat is bewezen) kinderen die borstvoeding krijgen minder vaak ziek zijn.

Verder vind ik ook dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken hoor, maar snap nooit waarom mensen zo veranderd worden door de mening van de media en anderen. Borstvoeding is al 100000 jaren dƩ voeding voor je kind. De laatste +- 30 jaar, sinds er bedrijven zijn die geld verdienen aan poedermelk, wordt borstvoeding steeds meer een taboe doordat iedereen maar verkondigd dat flesvoeding net zo goed is! En ja als je iets maar vaak genoeg hoort wordt het vanzelf waar. Ik vind dat echt bizar! Natuurlijk worden kinderen met flesvoeding ook groot en ik vind dat ook een prima 2e keus wanneer de borstvoeding niet lukt.

Maar goed ik zal wel lid zijn van de pro-borstvoedingsbrigade :). Net zoals ik uberhaupt wars ben om maar alles wat de media beweert klakkeloos te geloven.

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ten eerste is het ieder zijn eigen keus natuurlijk en iedereen heeft een andere mening/ervaring.

Maar ik vind borstvoeding verschrikkelijk. Alleen al de gedachte dat er een baby aan mijn borst zit te lurken vind ik al niet prettig. Bij mijn 1e heb ik het 4 dagen geprobeerd, daarna over op de fles.
    Bij mijn 2e heb ik ook een poging gewaagd maar het deed vreselijk veel pijn. Toen ben ik gaan kolven maar ik had niet genoeg dus ze had maar 2-3 voedingen met bv. En met mijn zoon in huis lukte het niet om regelmatig te kolven dus na 2weken ben ik daar ook mee gestopt.
    Wij willen geen 3e kindje maar mocht die onverwachts komen dan zal ik niet eens een poging wagen.
    Wat ik wel vaak lees hier is dat bv zoveel makkelijker is en dat de fles allemaal gedoe is. Nou ik vind het helemaal geen gedoe.
    Je hebt van die bakjes waarin je alvast porties kan maken met poeder. Nou wat water in de fles en je bent klaar, nog geen 2 minuten werk.
    Snachts vond ik het ook geen probleem, ik verschoonde snachts niet en liet het licht uit dus ze sliepen zo weer verder.
    Onderweg vind ik ook geen probleem. Je kan gewoon een thermoskan meenemen en anders kan je altijd wel ergens warm water krijgen. Fles erin en klaar.
    En als ik hier weleens lees dat sommige moeders hun kind nog meerdere keren per nacht de borst geven dat lijkt me echt vermoeiend hoor.
    Maar je kan altijd eerst proberen om borstvoeding te geven. Dan heb je het iig geprobeerd. Misschien vind je het heel prettig en misschien vind je het helemaal niks maar dan heb het iig zelf ervaren.

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik zou zeggen: probeer het in ieder geval, flesvoeding kan altijd nog. Maar geef het dan in ieder geval 3 weken de kans, want dan ben je de meeste opstartproblemen voorbij en kun je ook de vruchten gaan plukken.
    Ik heb mijn oudste dochter 11 maanden zelf gevoed. Mijn jongste is nu bijna 3 maanden en ook haar voed ik zelf. Wij hebben nogal wat allergieƫn in onze families en met bv heb je minder kans dat deze zich gaan ontwikkelen.
    Bij de oudste ben ik er heel onwetend ingestapt. Geen cursus gevolgd, geen boek gelezen, gewoon aanleggen en gaan. Gelukkig ging dat allemaal zeer voorspoedig. Nooit problemen gehad. Ik vind het geweldig dat ik haar dit kon geven.
    Bij de tweede hadden we meer problemen. Zij bleek een te kort tongriempje en lipbandje te hebben, waardoor ze niet goed kon aanhappen. Gevolgen: ik had bijna borstontsteking, zij kwam om de 2 uur, ook 's nachts. Heel vermoeiend en ik heb echt overwogen te stoppen. Maar met 5 weken hebben we haar laten helpen aan haar tong en lip en nu gaat het goed. Ik wil sowieso een half jaar volledig bv gaan geven. Daarna dingetjes erbij gaan geven en nog minimaal bv tot 1 jaar.
    Ja, ik moet er 's nachts uit (nu nog maar 1x trouwens ), maar ik doe het graag, ook al is het soms zwaar, en zou het niet graag willen missen.

10. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje heb ik bijna niet aan de borst gehad. Wel een tijd gekolfd. Bv liep voor geen meter, ik voelde mij er super ellendig bij en liep door heel heftige reflux (en nog een hoop andere dingen) helemaal vast qua bv geven.
    Bij mijn dochtertje even een pittige start gehad en met pieken en dalen toch anderhalf jaar gevoed. Ondanks dat ik het af en toe zo pittig vond, ben ik zo blij haar zo lang te hebben kunnen voeden!

Nadelen bv:
    - De enige die het geeft ben jijzelf.
    - De eventuele opstart problemen.
    - Als je niet in het openbaar wilt voeden, kan je je aan huis gebonden voelen.
    - Als je precies wilt weten wat je kindje binnen krijgt, kan je je erg onzeker voelen. (MAAR: niet nodig, want 9vd10 keer maak je je druk om niks)
    - Het kan als erg pittig worden ervaren. Bij pijn even iemand mee laten kijken, dat kan komen door verkeerd aanleggen, maar ook bijv door een te strak tongriempje en/of lipbandje!! Niet te lang mee aanmodderen hoor!
    - Er kan veel tijd in zitten. Dit hoeft geen nadeel te zijn, maar mijn dochtertje dronk ontzettend veel keer mini beetjes op een dag. Dat werkte voor haar het best, maar ik vond dit soms best zwaar. Zeker met nog een broertje die rond liep.

Voordelen:
    - Erg goed voor je kindje.
    - Erg makkelijk als je wel openbaar voedt; luiertje en billendoekjes mee als je op stap gaat en klaar :) Je voeding heb je altijd bij.
    - Zo mooi om je kindje te zien groeien op jouw melk!
    - Zo heerlijk wakker worden sochtends. Baby aan de borst en lekker ontspannen wakker worden.
    - Als ze ouder worden is het zo lief hoe je op je reageren. Ik heb mijn zoontje nooit zo blij op zijn flesjes zien reageren als mijn dochtertje op mijn borsten ;)
    - Geen gepuzzel met hoeveel je kindje moet drinken, of je kindje niet te veel drinkt. Gewoon je kindje lekker laten drinken op verzoek en de rest proberen los te laten.
    - 's nachts geen flesje maken. Baby aan de borst, baby weer in bedje. Klaar. (qua doorslapen hier geen enkel verschil tussen kv of bv baby! Ik geloof dus ook echt niet dat dat iets uitmaakt.)

11. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Ik heb helaas fv moeten geven door een zware bevalling, ziekenhuisopname voor mij en onze dochter. Toen ik na vier dagen eindelijk kon gaan proberen te voeden wilde ze niet meer aan de borst. Ze viel of in slaap zodra ze me rook; we hebben de eerste vier dagen van haar leven niet samen kunnen doorbrengen. Alleen tijdens de voedingen waren we even samen en daarna moesten we weer naar onze eigen afdelingen terug. Ik denk dat dit, in combinatie met de sondevoeding, speentje dat ze zonder met ons te overleggen van de verpleegkundige kreeg en de fv die ze kreeg omdat mijn productie ondanks het vele kolven niet op gang kwam, de redenen zijn geweest waardoor de bv bij ons gelukt is.

We hebben een lactatiedeskundige over de vloer gehad nadat de kraamhulp weg was en een hele deskundige kraamhulp maar niets hielp. Ik zat een half uur te kolven, een half uur te voeden. Dan had ik een uurtje/anderhalf uur 'vrij' en dan begon het weer opnieuw. We hebben dat drie weken volgehouden en toen was het op. Ik kon niet meer en mijn man heeft toen de knoop doorgehakt om fv te gaan geven. Toen begon voor mij eindelijk het genieten pas. Want die stress van het voeden viel voor mij eindelijk weg.

Maar voor de tweede: ga ik me nog meer inlezen, nog meer over praten met de vk en hopen dat ik dit keer niet meer zo'n rampbevalling heb. Want in ons geval was heel veel ook wel overmacht. Onze dochter viel of in slaap aan de borst of begon keihard te huilen omdat ze de borst gewoon niet wilde. Ik hoop dat als de bevalling niet zo'n drama is, dat ik dit keer wel zelf kan voeden.

Trouwens, fv is geen garantie dat je kind vaker ziek is hoor. De kansen zijn groter, en bv is gewoon beter, dat zal ik nooit betwisten maar onze dochter is nu 4 en zit op school en slaat alle ziekten die heersen vrolijk over hoor. Zij is serieus nooit ziek.

Anyhow; ik zou het gewoon proberen. Spreek met jezelf een termijn af waarin je het gaat proberen. Lukt het dan niet, of vind je het niet prettig kun je altijd nog stoppen toch? Zorg gewoon dat je wat flessen en voeding in huis hebt voor de zekerheid.

12. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met allerlei voorbereidingen (cursussen, boeken lezen) begonnen met borstvoeding. Ondanks alle voorbereidingen was ik best gestrest, krijgt mijn kind wel genoeg binnen? Toen bleek dat hij ook nog veel was afgevallen had ik geen keus, we moesten al meteen met FV bij gaan voeden. Dit moest met een spuitje en een pink in zijn mondje zodat hij ging zuigen. Dit moest mijn man doen want ik moest kolven om de melk op gang te houden, iedere 3 uur, dag en nacht. Dit was echt slopend moet ik zeggen en heeft heel mijn kraamtijd overschaduwd. Was ik klaar met voeding/kolven, keek ik op de klok en zag ik de tijd al dichterbij komen dat ik weer moest voeden/kolven.... Op dag 10 heb ik dan ook huilend aangegeven (want voelde toch als falen) dit echt niet meer te willen en volledig op FV over te willen gaan. Meteen was ik uit mijn 'depressie'. Ik wist wat hij binnen kreeg, hij groeide goed, we hoefde het niet meer met zn tweeen te doen etc.

Gelukkig is mijn zoontje in de afgelopen 3 jaar en 3 maanden NOOIT ziek geweest en alleen verkouden dus daar voel ik me nu totaal niet meer schuldig over mbt antistoffen.

Daarom heb ik besloten om bij ons 2e kindje meteen met FV te beginnen. Heb nu gewoon zin in mijn kraamtijd omdat ik weet dat ik daarover niet hoef te stressen.
    En FV mag gewoon met warm water uit de kraan (en dus niet gekookt water) dus een flesje heb je zo gemaakt, ook 's nachts.

Ondanks mijn verhaal zou ik wel adviseren om eerst BV te proberen! Het is immers bewezen het beste en bij heel veel lukt het wel en dan zou het zonde zijn als je het niet hebt geprobeerd. Maar geef op tijd toe dat het niet lukt, je eigen gesteldheid is ook belangrijk! Succes!

13. Tanjaq

Tanjaq Lid

13 jan 2016
    33
    0
    0
    Huismoeder
    Schinveld
    Ik vind het zo jammer dat er bijna alleen maar pro bv gepraat wordt. Er zijn ook moeders die geen bv mogen of kunnen geven, zijn zij dan slechter dan moeders die wel bv geven?! Ik vind ieder zijn eigen keuze!! Mijn kinderen zijn beide groot geworden met fv en zijn gewoon gezond opgegroeid. Nu bij nummer 3 ook ga ik ook weer fv geven. Dit keer omdat ik dus geen bv mag geven!

14. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Dit klopt gedeeltelijk!! Tijdens de borstvoeding zie je dat deze kindjes minder vaak ziek zijn, maar daarna moet het lichaam het ook zelf gaan doen! Op de lange termijn maakt dit dus niet veel uit. Griepjes en virusjes moeten ze allemaal doorheen.

Hechting werd eerder genoemd, maar er spelen veel meer factoren mee voor goede hechting. Kan ook prima met flesvoeding hoor! Voeden met aandacht voor je kind is dan belangrijk. Dus een borstvoedende moeder die tijdens het voeden tv zit te kijken is minder goed voor de hechting dan een flesvoedende moeder die aandacht heeft voor dr kind.

Ik heb zelf 3 maanden borstvoeding gegeven. Ben er mee gestopt omdat het snel terug liep en het elke keer na 5 minuten drinken een drama werd. Vond drama rond het voeden niet goed voor m'n dochter, dus zijn toen bij gaan voeden en zo verder afgebouwd.

Vond bv geven een mooie intieme ervaring maar idd ook zwaar zoals velen noemen omdat je het niet kunt uitbesteden (deed wel kolven dus kon wel beetje, maar je blijft er druk mee ;)) heb ook ervaren dat je met flesvoeding eveneens dat intieme kunt creƫren! Lekker knuffelen en huid op huid! Toch had ik de borstvoeding ook niet willen missen. Ik zou zeggen probeer het eens en kijk of het iets is. Van te voren is jet soms ook lastig voor te stellen hoe iets werkelijk zal zijn. Vond het ook een gek idee, maar was ook wel heel nieuwsgierig hoe het zou zijn.

Bij de 2e wil ik het op dezelfde manier doen. We beginnen er mee, maar wil niet teveel drama om het voeden, stress is niet goed in mijn ogen (zowel voor baby als mams ;))

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.482
    113
    je vraagt naar voor en nadelen van borstvoeding. Ik zou zeggen, probeer het in ieder geval!! als het niet lukt, toch niet je ding is whatever, kun je altijd over stappen naar flesvoeding.
    Borstvoeding heeft de antistoffen en het onbeperkte aanleggen etc. het is ook heel mooi om je kindje zo dicht bij je te kunnen hebben.

zelf heb ik het bij de eerste geprobeerd, echter door omstandigheden lukte het niet, en aangezien er toen al bijvoeding werd gegeven ben ik overgestapt op flesjes.

(mama's sorry hiervoor maar ik ga ook wat flesvoed voordelen geven)
    voordelen van de flesvoeding:
    -ook door andere te geven
    -zonder gene overal te geven
    -geen gedoe met kolven als je na 12 weken weer moet gaan werken (overigens kun je natuurlijk ook relatief snel weer gaan afbouwen met borstvoeding mocht dit werk technisch beter uitkomen)
    -geen kloven, zere tepels, regeldagen etc. (overigens krijg je wel gewoon stuwing!!! na je bevalling)

nadelen
    - geen antistoffen en NIET de beste voeding voor je kind
    - je moet altijd een flesje en poeder meenemen
    - kost al snel 10 euro per pak (je gebruikt ca 1 pak per week)

verder is het ook snel te maken, daar heb ik in iedergeval nooit problemen mee gehad. snachts kan papa mooi het flesje maken en kun je zelf alvast de kleine bij je nemen, of andersom!
    Het moment van borst en fles voeding vind ik beide intiem, en bijzonder, je ziet je kindje vaak heerlijk genieten. en ook met fles voeding kunnen ze er heerlijk bij in slaap vallen. voor beide is het een relax momentje. je kunt ook flesjes gewoon sochtends in bed geven voordat je op staat.

anyway zoals ik in mijn begin stukje typte, PROBEER eerst de BORST voeding!!!
    (en de beste voeding is die jij met liefde geeft!)

16. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

De meeste dingen zijn al besproken, dus daar weinig aan toe te voegen. Behalve dan dat ik nog eens wil benadrukken dat een goede voorbereiding en heel goede begeleiding echt noodzaak is! We staan nu zover van onze biologie af, dat het voor veel mensen moeilijk is om borstvoeding te geven. Ik heb ook ontzettend geworsteld bij mijn oudste zoon. Omdat hij iets te vroeg geboren is en hij dus even in de couveuse en onder de lamp moest, was hij te zwak om zelf te drinken. Ik heb toen 6 weken gekolfd, maar trok dat niet meer. Uiteindelijk met hulp van een lactatiekundige de kolf weggedaan en nog een week geworsteld om hem bij mij te laten drinken. Het lukte al vrij snel, maar het bleef erg pijnlijk. Pas na 18 maanden kwam ik erachter dat we allebei spruw hadden, waar de ha ons niet voldoende voor behandelde. Ik heb dus heel lang met onnodige pijn gevoed. Maar dankzij de steun van mijn moeder, mijn vriendinnen die ook borstvoeding geven/gaven en mijn eigen doorzettingsvermogen heb ik hem jaren mogen voeden. Bij de jongste ging het allemaal veel makkelijker. Bij hem moest ik echter wel na 2,5 jaar stoppen omdat ik reuma heb en ik nu echt medicatie moest gaan gebruiken. Ik koos ervoor om de behandeling voor mijzelf uit te stellen om mijn kinderen mijn melk te kunnen geven. Dat betekende in de praktijk dat ik jarenlang veel pijn en ontstekingen heb gehad. Nu gebruik ik inmiddels al 1,5 jaar mijn medicatie en hoewel ik mij veel beter voel, heb ik geen spijt dat ik mijzelf opzij heb gezet om mijn kinderen het beste te kunnen geven. Bij een volgende kindje zou ik precies hetzelfde doen, borstvoeding is wat mij betreft de beste basis die ik mijn baby's mee wil geven.

17. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Laatste zinnetje... Mooi gezegd, mamameer ;)

18. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    #38 Lousaa, 14 jan 2016
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
    Voordelen van borstvoeding: als het loopt is het gratis. Je schijnt er sneller van terug in vorm te komen en het heeft voordelen voor je eigen gezondheid. Men zegt dat het gezonder is voor de baby. Maar de nadelen die ik heb ervaren kunnen ook groot zijn. Als het niet loopt groeit je baby niet genoeg en heb je maandenlang een huilend kind dat de hele dag honger heeft. Veel erger dan de veel geboemde nadelen als hangtieten, tepelkloven en borstontstekingen.

En eerlijk is eerlijk, ik heb bij alle voorlichting en alle lactatielundigen die ik heb gezien eigenlijk nooot een goed antwoord gekregen op de vraag: wat doe je als je kind honger heeft. Ze doen net alsof dat niet kan, als je je kind maar vaak genoeg aanlegt. Maar als je dat al een maand lang iedere twee uur doet en de techniek is goed, en je productie blijkt zooo laag dat je als je eenmaal besluit af te bouwen onmiddelijk droog valt en ontsekt dat je kind ndrie maamden maar 40 cc per keer kan drinken als je maar eens een fles geeft, weten zij niks beters te bedenken dan "gewoon volhouden". Ik heb dat als hoogst onprofessioneel ervaren.

Ik zou er in elkgeval mee beginnen om te kijken of het bij jou en je kind lukt. Maar niet te lang wachten als het niet goed gaat en je niet laten indoctrineren door de borstvoedingsmaffia.

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ieder zijn eigen keuze idd, maar dit is een draadje over de voor en nadelen van borstvoeding, daar kunnen nu eenmaal mensen in mee schrijven die erg probv zijn ;) Jij hebt een andere keus gemaakt, prima toch? Als je er zelf helemaal achterstaat en je kinderen doen het goed, waarom raakt het je dan zo? Dit is geen oordeel van mij, maar een oprechte vraag, omdat ik denk dat je nog vaak dit soort dingen tegen gaat komen en om jezelf beter te beschermen tegen gekwetst worden, is het goed om bij jezelf te rade te gaan wat je nu precies zo raakt en hoe je dat los kan laten :)

20. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

14 nov 2012
    1.149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    Borstvoeding geven is in het begin pittig maar na 4 dagen ben je al goed op weg en vaak goede productie.
    Het is goedkoop, je hoeft niet te rotzooien met flesjes waardoor ze wat langer huilt. Het is gelijk.op goede temperatuur
    Ze worden wat minder erg ziek *als* ze ziek worden ( is mij verteld)
    Versterking op hun immuunsysteem dus. Het schijnt ook preventie te zijn op borstkanker. ( alles wat ik zeg heb ik gehoord of zelf ervaren )
    Je hebt je baby lekker tegen je aan wat ze zelf heerlijk en veilig gevoel geeft.
    De enige nadelen wat ik had was lekken ( ik had overproductie en moest flink bijkolven) ze kon me gewoon niet bij houden. Als je dat heb dan kunnen je borsten soms nog wel eens pijn doen of warm / hard aanvoelen.
    Met een flesje kan je man/vriend savonds een flesje geven waardoor jij wat meer kan slapen.
    Je weet niet hoeveel ze eet. Dat zie je niet met borstvoeding.
    ...
    Fles voeding is enkel best duur. Je kan ze btw beter bij ah halen daar zijn ze 1 euro goedkoper dan bij kruidvat of etos.
    Met.flesvoeding zie je ook sneller of baby's koemelk allergie hebben of niet.

Met borstvoeding kan het van alles zijn. Dat je kruiden op heb gehad en dat ze naar misschien reactie op heeft.

Ook met borstvoeding moet je nog steeds op Letten op wat je eet. Honing en sinaasappelsap is niet goed voor hun maag. En moet je dus niet of weinig van nemen!
    En in honing eieren of vis en kip kan een bacterie inzitten Di schadelijk is voor een baby onder de 1 jaar!

Deel Deze Pagina