voor en nadelen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angel86, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je mag zelf alles eten (allergieen daargelaten) en ik heb zelfs af en toe een glaasje alcohol op (zorg dat je die neemt na een voeding, dan zit er even wat tussen) dus daar hoef je het niet om te laten. Een baby mag zelf geen honing en sowieso voed ik niet bij voor de eerste 6 maanden. Dat je niet ziet wat erin gaat vind ik zelf trouwens een voordeel. Ik maakte me er helemaal niet druk om. Een tevreden baby is niet voor niets tevreden :)

2. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Wow! Wat gaat het er hier heerlijk ontspannen aan toe :) Ik heb ook brandende vragen over bv/fv, misschien durf ik er nu eindelijk een topic over te openen :D

3. meliez

meliez Actief lid

26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Wat een fijn topic zeg! Lekker ontspanen, gewoon oprechte reacties dat het niet altijd mooi kan/hoeft te zijn.

Ik heb zelf bij m'n eerste Bv gegeven, nou ja, een poging tot. Meneertje wilde niet goed aanhappen en alleen met een tepelhoedje ging het goed, maar ik liep er zo mee te klooien en die dingen lekten alleen maar. Ik heb een aantal weken full-time gekolft, maar daar ging ik mentaal helemaal eraan onderdoor dat m'n man de knoop doorhakte en de kolf letterlijk van me weghaalde en besloot dat het beter voor mij zou zijn om helemaal over te stappen op fv.
    Toen kon het genieten eindelijk beginnen, ook was er meteen een andere sfeer in huis, veel ontspannender. Want ook al is Bv 'betere voeding', als je zelf als moeder constant onder stress staat en niet ontspannen kan voeden omdat je alleen maar voor je gevoel aan het kolven bent, is dat ook niet goed voor de baby!

Een blije moeder is een blij kind en de beste voeding die je kan geven is de voeding die je met liefde geeft, of het nou Bv of fv is.

Of ik bij de volgende ook weer Bv ga geven, weet ik nog niet. Te veel tweestrijd nog in m'n hoofd. Ik blijf dit topic dus nog lekker meelezen, in de hoop dat ik door jullie reacties, positief en negatief, een knoop kan doorhakken.

4. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Ik vond het grootste nadeel dat ik verwachtte ervan af te vallen, maar na ruim een jaar was ik nog steeds plus vijf kilo t.o.v. voor de zwangerschap. Ik at het er blijkbaar gewoon weer bij. Ook al heb ik echt niet heel gek gedaan....:)

Het grootste voordeel: Altijd een blij kind. En ik vond het erg gezellige momentjes met mijn zoon.

5. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    ..RAMP..

Dacht het heerlijk te vinden, iedereen vertelde mij zulke hartverwarmende verhalen over hoe makkelijk het wel niet is en je band er sterker door word..

Nou, ik vond het verschrikkelijk:( Zoonlief had moeite met toehappen wat erg pijnlijk was op den duur. Elk uur en soms half uur aan de borst en tepel happen en dus geen tot weinig slaap na de sectio die ik had gehad.

Eenmaal thuis ook weinig slaap en voelde me net een zombie en als ik manlief mag geloven was dat ook echt zo;)
    Kraamverzorger gaf tepelhoedjes, hielpen niet, lactatiekundige erbij gehaald wat overigens ook niet heeft geholpen en als laatste kregen we spruw..

Ik had geen tepels meer over en had telkens het gevoel als zoonlief toehapte dat de tepels eraf vielen...ellende:)
    Toen overgestapt naar flesvoeding omdat ik niet meer genoot van alles en kreeg een heel ander kind terug en ik kreeg mijn rust.

Bij dit kindje word het dus echt de fles, geen overhalingen...fles!:D
    Maar dit is natuurlijk niet bij iedereen het geval! Sommige hebben helemaal geen last en dan is borstvoeding natuurlijk echt de beste voeding die je kunt geven. Niet geschoten is altijd mis en kun je het een kans geven
    .

Succes Met je keuze;):D

Owja en.. Mijn borsten en tepels zijn niet uitgezakt of verminkt

6. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Ik lees dit topic terwijl ik op mijn werk een flesje aan het kolven ben voor mijn 7,5 mnd oude dochter.

Soms denk ik, waarom doe ik dit nog? Nou, vooral niet hierom:
    - Er zit veel tijd in bv, het is hard werken, vooral in het begin, omdat het lang niet altijd vanzelfsprekend gaat.
    - Het kan best pijnlijk zijn, vooral bij kloofjes (lanoline gebruiken = gouden tip!).
    - Niemand kan het even van je overnemen. Ja, je kunt een flesje afgekolfde melk door iemand anders laten geven. Maar dat betekent ook dat jij in die plaats moet kolven. En heel charmant is het ook niet met zo'n pomp aan je tiet.
    - Je valt er miss mooi mee af, maar ik moet nu 700 kcal extra eten op een dag om ondergewicht te voorkomen en voor mezelf voldoende voedingsstoffen over te houden.
    - Dat verrekte gekolf.

Waarom ik het nog doe? Omdat ik het prachtig vind en ik me hier het beste bij voel. En dat is voor jou ook meteen het belangrijkste: doe waar jij je het best bij voelt, daar heeft de baby het meeste baat bij.
    (en ik vind het bonden met kind belangrijk, zeker na een onzekere zwangerschap, een heftige bevalling en omdat bonden niet mijn grootste talent is:))

7. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb niet alle reacties gelezen (dat zijn er altijd veel in dit soort topics!) maar wilde even mijn mening delen.

mijn oudste heb ik 1 jaar bv gegeven
    de tweede 2 jaar en 3 maanden.

Bij mij vlogen de kilo's er idd ook af maar ik ken er zat die er niet door zijn afgevallen.
    Bij beide heb ik een rottige kraamtijd gehad, bij de oudste omdat de melkproductie niet goed op gang kwam, hij dus honger had en veeeeel moest huilen. Ik elke 2 uur aanleggen, nakolven, bijvoeden etc. geen tijd om te slapen zowat. Ik vond het zo ongelovelijk zwaar. Daarbij deed het aanhappen iedere keer enorm veel zeer, ondanks dat ik goed aanlegde. Ik heb gewoon hele gevoelige tepels die echt 2 weken nodig hadden om te wennen.
    De regeldagen vond ik ook zwaar en veel getwijfeld of hij wel genoeg kreeg.
    Bij mijn tweede dacht ik na een jaar voeden en een jaar verder doet het vast geen pijn meer. Nou, het was weer vreselijk die aanzuigpijn. de bv kwam deze keer wel snel op gang en mijn ventje was ook heel tevreden.
    Na 2 weken liep het op rolletjes en wat heb ik het voeden heerlijk gevonden en zij ook. vooral de jongste. Het kolven op het werk was voor mij iets normaals en geen moeite. ik zag het ook als extra pauzes :)

Mijn jongens zijn echt zga nooit ziek en ze zijn heel pienter in hun koppie. Het is bewezen dat bv hier een groot aandeel in heeft. wat niet zegt dat fv kindjes dom zijn ofzo he ;)

nee, ik kreeg er geen hangtieten van. maar eerlijk, ze werden slap, leeg, en er bleef bijna niets meer van over.

nu bij de derde kan ik door omstandigheden geen bv geven en ik vind het heel erg jammer, maar ik kan er nu ook zeker de voordelen van zien. idd het uitbesteden, toch sneller weer eventjes weg kunnen zonder je baby, sneller doorslapen (is geen garantie maar ik heb echt tientallen voorbeelden waarbij bv kindjes pas heel laat doorslapen en fv kindjes snel, uitzonderingen daargelaten uiteraard)

waar ik wel echt moeite mee heb is de samenstelling. dat er suiker zit in fv, dat het gemaakt is van koeienmelk wat eigenlijk voor kalfjes bedoeld is. ik zal dat moeten accepteren.
    bv is goed voor de hechting ja, maar fv kan je ook geven in de bv houding. veel huid op huidcontact, samen slapen, dragen in een draagdoek, mijn derde kindje zal zeker niet minder gehecht zijn dan mijn zoontjes.
    ik zie de kraamweek nu ook veel zonniger in :)
    maar als ik de keuze had gehad; bv. Ik ben heel blij dat ik die ervaring mee heb mogen maken

8. 2xwonderlijk

2xwonderlijk Actief lid

9 dec 2015
    177
    2
    16
    thuis mama
    meppel
    #48 2xwonderlijk, 14 jan 2016
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
    bijna alles is voor mij herkenbaar wat hier geschreven is. Zowel positief als negatief.
    ik hoop dat t me lukt om straks m'n twin zelf weer te gaan voeden.(heb de oudsten 9 maanden zelf gevoed, maarecht zodra de bijt en zitfase aanbreekt, ben ik er echt klaar mee;))
    Hhet moet wel te doen zijn, qua rust vinden, ook met de rest van het gezin. Zo niet, dan toch de fles! Voordeel van anno nu.

belangrijkste voor slagen bv; ontspanning in jezelf en kindje de tijd geven om t samen te leren.
    en tip van m'n eigen moeder en ook van intake kraamhulp; tijdens je zwangerschap tijdens douchen regelmatig je tepels ' harden' met een ruwe washandje.... Niet zo'n fijn gevoel, maar scheelde echt!! Bij de tweede niet gedaan en dat heb ik geweten... Pfff t voeden deed de eerste week echt zeer... Dus doe het nu wel weer! :D

succes met je keuze!

9. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    +1 :)

10. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een leuk onderwerp en eerlijke reacties:

Ik heb zelf bij onze oudste een jaar gevoed, na 4 maanden gaan kolfen en voeden ivm werk, maar dat ging eigenlijk gewoon vanzelf.
    Ik heb het idee dat haar weerstand hierdoor ook in haar voordeel is beïnvloed.

Bij onze zoon was het wel iets anders, de voeding kwam dit keer moeizaam op gang en de adviezen waren heel tegenstrijdig. Hij bleef afvallen en ik stond op een kantelpunt te stoppen. Toen een lactatiekundige aan huis gehad en deze heeft me ontzettend geholpen. Ik bleek links gewoon veel minder te produceren als rechts. Uiteindelijk 9 mnd gevoed totdat hij me ging bijten en dat zelf heel grappig vond:)

Qua borsten, tsja dat ga ik niet ontkennen, die zijn er wel enigszins wat zieligjes bij gaan hangen, maar dat zie ik niet als probleem, ze hebben hun "werk"tot op heden goed gedaan en zelfs mijn man is er nog steeds blij mee:)

nu zwanger van de 3e ga ik het wederom proberen, al ben ik benieuwd hoe dit qua combineren gezin, straks werk en de hele dagelijkse planning gaat verlopen.

het is niet goed of fout wat je ook gaat kiezen, het is jouw keuze en zodra je er bijvoorbeeld teveel tegenop gaat zien, dan ben je zelf ook niet meer ontspannen en zou je de overweging kunnen maken of je over gaat stappen, maar proberen kan nooit kwaad.

11. Ingietje

Ingietje Actief lid

7 jul 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een leuk onderwerp en eerlijke reacties:

Ik heb zelf bij onze oudste een jaar gevoed, na 4 maanden gaan kolfen en voeden ivm werk, maar dat ging eigenlijk gewoon vanzelf.
    Ik heb het idee dat haar weerstand hierdoor ook in haar voordeel is beïnvloed.

Bij onze zoon was het wel iets anders, de voeding kwam dit keer moeizaam op gang en de adviezen waren heel tegenstrijdig. Hij bleef afvallen en ik stond op een kantelpunt te stoppen. Toen een lactatiekundige aan huis gehad en deze heeft me ontzettend geholpen. Ik bleek links gewoon veel minder te produceren als rechts. Uiteindelijk 9 mnd gevoed totdat hij me ging bijten en dat zelf heel grappig vond:)

Qua borsten, tsja dat ga ik niet ontkennen, die zijn er wel enigszins wat zieligjes bij gaan hangen, maar dat zie ik niet als probleem, ze hebben hun "werk"tot op heden goed gedaan en zelfs mijn man is er nog steeds blij mee:)

nu zwanger van de 3e ga ik het wederom proberen, al ben ik benieuwd hoe dit qua combineren gezin, straks werk en de hele dagelijkse planning gaat verlopen.

het is niet goed of fout wat je ook gaat kiezen, het is jouw keuze en zodra je er bijvoorbeeld teveel tegenop gaat zien, dan ben je zelf ook niet meer ontspannen en zou je kunnen overwegen over te stappen.
    Proberen kan nooit kwaad.

12. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    Ik vond het nadeel inderdaad ook dat je het niet even kan uitbesteden en dus redelijk huisgebonden bent (ik vond kolven echt gedoe), en de eerste weken, pff.. borstvoeding is wel iets wat je moet leren, dus als je goed voorbereid start is dat echt het halve werk.

Maar ooh wat vond ik het praktisch! Nooit gedoe met flesjes, niet op de klok hoeven kijken, altijd voeding bij me, lekker flexibel voelde dat gewoon. En naast de functie van voeden gaf het ook altijd troost bij verdriet/spanning/sprong etc.

Voor mij geen haar op mn hoofd die erover peinst om fv te gaan geven, puur omdat ik twee borsten heb waarmee ik kan voeden :) En ik ben echt niet zo'n enge geitenwollensokkenproBVmoeder hoor :p

13. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Dit dus! Hoewel ik mezelf wel erg pro bv noem, maar niet anti fv.

14. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Borstvoeding is op de eerste plaats voeding.
    Het is de natuurlijke voeding voor een baby.
    Mocht je dat niet willen of kunnen geven dan is er gelukkig kunstvoeding. Kunstvoeding is niet zo goed als borstvoeding, maar je doet je kind er heus geen kwaad mee ofzo.

Dat borstvoeding het beste is, is een mooi commerciele uitspraak van kunstvoeding fabrikanten. Zo kunnen ze zeggen borstvoeding is het beste, maar onze voeding is (ook) goed.
    Dat klinkt toch beter als borstvoeding is goed en onze kunstvoeding is net wat minder, maar ook best wel goed.

Neemt niet weg dat ik vind dat iedereen de vrijheid heft om te kiezen. voeding is maar 1 aspect van het grootbrengen van een kind. Je moet kiezen wat bij jou en je kind past. De keuze is heel persoonlijk.

Ik vond persoonlijk de borstvoeding alleen de eerste maand zwaar. Je kindje moet alles nog leren, je zit zelf te hannessen.
    Ik heb bij mn zoontje ook nog een week fulltime gekofd, gelukkig kon hij daarna zonder problemen weer terug aan de borst.

Na die eerste maand, vond ik het heel makkelijk. Kindje dorst, hop kindje aan de borst. Onverwacht file, geen probleem, ik ging op de achterbank zitten en voedde mn dochter daar.

Aan voeding uitbesteden had ik de eerste maanden helemaal geen behoefte. nou ja, hoogstens de nachtvoeding dan. Maar ook dat eigenlijk pas na een paar maanden.

En natuurlijk vond ook ik het niet fijn om te kolven op mn werk, maar ik had het er graag voor over.
    Mn zoontje is gevoelig voor eczeem en beide kinderen hebben allergie, ik heb voor mijn gevoel er alles aan gedaan om hun een zo goed mogelijke start te geven. Ik weet natuurlijk niet zeker of ze door de borstvoeding er minder last van hebben, maar ik hoef ook niet te denken: had ik het maar gedaan, dan hadden ze er misschien minder last van gehad.

15. meliez

meliez Actief lid

26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik vind de opmerking van: 'koeienmelk is voor koeien/kalfjes.' Zo'n rare opmerking, alsof ik dan ook een koe ben, omdat ik met de fles ben grootgebracht. Alsof je dan ook geen kaas/boter/yoghurt/karnemelk/melk enz enz eet, omdat het van (koeien)melk is gemaakt. Dan zouden alle zuivelproducten, op basis van melk, gemaakt moeten worden van moedermelk omdat koeienmelk voor koeien is.

Of ben ik de enige hierin die dit raar vind?

16. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Je hebt helemaal gelijk!
    We eten en drinken zat andere dierlijke producten.
    Niks mis met fv, niks mis met bv.
    Wel iets mis met veroordelen van een keuze of mening.

17. anglca

anglca Actief lid

14 okt 2015
    175
    0
    0
    Directiesecretaresse
    Heerlen
    Voordat ik echt wist wat de voor- en nadelen van borstvoeding geven was, wist ik al dat ik borstvoeding wil geven. En waarom? Omdat dit gewoon véél beter is dan flesvoeding. Wat jij kan geven aan jouw kindje, krijg je niet uit een flesje.

18. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Het is inderdaad een opmerking die ik als bv mama nooit zou gebruiken.

Maar eerlijk is eerlijk wij als mens eten wel te veel kaas melk ect dan gezond voor ons is. In de westerse wereld is iok veel meer koemelk allergie .
    Deze allergie zie je in landen waar geen of bijna geen melk word gebruikt veel minder.

19. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Ik zie geen nadelen aan bv maar ik ben dan ook geen werkende moeder ben. Hier door hoef ik niet standaart te kolven.

De voordelen vind ik dat een kindje precies krijgt wat hij of zij nodig heeft, niet minachtig bedoelt maar ze roepen wel dat fv net zo goed is als bv . Maar de wetenschap is het nog nooit gelukt om bv na te maken. Dus hoe kunnen ze fv dan precies even goed als bv maken.
    Daarnaast is het makkelijk nooit je bed uit om de fles te maken ect

20. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Interessant om te lezen! Lees toch ook aardig wat nadelen..

Ik ga het in ieder geval wel proberen.

Deel Deze Pagina