voor en nadelen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angel86, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het met jou eens. En sommigen vragen zich af waarom je je gekwetst kan voelen door bepaalde opmerkingen. Niet omdat je met fv niet achter je keuze staat maar gewoon door van die steken onder water.

- koeienmelk is voor koeienbaby's
    - bv is het beste maar met fv doe je je kindje geen kwaad ofzo

:$:$:$

Ts, en ik hoop dat je deze met een knipoog leest;) aan bovenstaande opmerkingen zie je dat een nadeel van bv kan zijn dat het bij sommige mensen hun hersenen en sociale vermogen aantast;)

2. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Vind ik een even domme opmerking hoor!

3. tuc

tuc Niet meer actief

Nou als je goed leest niet...met een knipoog..ik maak een grapje. Of is dat erger dan zeggen dat je met fv je kindje niks vreselijks aan doet?

Ik vind de 2 vb die ik geef heel kwetsend tov mama's en kindjes die geen bv hebben gekregen/gegeven. Dus ja het sociale vermogen is niet erg hoog in die gevallen.

4. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Ik heb wel borstvoeding gegeven (4 maanden aan de tweeling en de jongste heeft 15 maanden bv gehad) en mijn borsten zijn nog precies als voor de zwangerschappen. Ik denk dus dat de conclusie is dat je van tevoren nooit weet hoe ze erbij zullen hangen ;) na een zwangerschap/borstvoedingsperiode.

Voor mij was een belangrijke reden om voor borstvoeding te kiezen het idee dat ik op elk moment kon stoppen als ik zou willen. Overstappen naar flesvoeding kan altijd. Andersom niet. Het voeden van de tweeling was intensief want ik heb 4 maanden fulltime gekolft. Toen was ik er ook echt wel klaar mee. Mijn jongste dronk gelijk aan de borst en dat ging al vanaf het begin zo goed, dat had van mij nog wel langer had mogen duren. Na 15 maanden had ze er geen interesse meer in, dus toen was het snel klaar.

5. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Laat ik beginnen met zeggen dat ik de aanvoerder ben van de pro-borstvoedingsbrigade! ;):D

Haha, bij mij net andersom! Wat een hel zou ik het vinden (en vond ik het de 10 dagen dat ik fv gaf) om fv te geven!
    De bv liep bij mij in het begin niet goed, kon enkel kolven en moest helaas fv geven, omdat ik niet voldoende kolfde. Werd in het ziekenhuis heel slecht begeleid. Heb dan thuis zelf maar een vroedvrouw ingeschakeld en die hielp me enorm. Na 10 dagen kon ik de fv laten en volledig bv geven. Dit doe ik nu al 15 weken. Loopt als een trein, geen kloven, geen borstontstekingen,... Ik kolfde in het begin altijd een flesje dat mijn man dan snachts ook kon geven. Dus ik sliep meer dan voldoende :) ondertussen slaapt ze al lang door snachts. Ik wil graag minstens 1 jaar bv geven en dan zien of het nog goed lukt. Anders liefst 2 jaar, zoals het who ook voorschrijft!

Persoonlijk had ik hele andere gevoelens qua hechting aan de borst dan in vergelijking met een fles. Want ook met een fles gekolfde bv voelt het toch anders. Ik vind het zalig als ze aan de borst drinkt en mij dan met grote ogen aankijkt en lacht, of dat ze heerlijk in slaap dommelt en blijft tutteren. Ook het gevoel dat ik de enige ben die haar dat kan geven, vind ik fantastisch! En haar zien groeien, enkel op mijn melk: zalig!

Dat bv beter is dan fv, daar gaan we niet idioot over doen. Dat staat als een paal boven water. Dat staat zelfs op de verpakkingen met kunstvoeding en in kleine lettertjes onderaan de tv reclame. Daarvoor zijn borsten tenslotte gemaakt. Het is wel waar dat flesgevoede kinderen even goed groot worden. Maar het blijft een chemische namaakmelk.
    Mama's die fv geven hoeven zich daar helemaal niet schuldig over te voelen. Als zijzelf en hun kindjes gelukkig en gezond zijn, dan is dat fantastisch! Ieder zijn keuze! (maar de mijne is het niet)
    Ik leef enorm mee met mama's die graag bv wilden geven, maar zijn moeten stoppen door allerlei redenen. Ik hoop dat het mij nooit overkomt!

Ik heb 1 tip: informeer je grondig en laat je goed begeleiden! Ik heb zonder zwanzen 14 boeken gelezen over bv, fv, de combinatie,... Ook verschillende sites bekeken. Daarin staan alle voor- en nadelen opgesomd. Persoonlijk vallen de nadelen bij mij in het niet, in vergelijking met de voordelen. Hoe meer ik erover wist, hoe meer ik overtuigd was dat ik bv absoluut wilde geven! Ik zou zeggen: probeer het alleszins. Het is zo geweldig als het goed gaat! Ik raad het iedereen aan!

6. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw

Die beide vb die je geeft, komen zelfs letterlijk uit een boek over het verschil tussen bv en fv. (Een boek dat ziekenhuizen en dokters aanraden! )
    Die knipoog is je mening gewoon verdoezelen onder het mum van een grapje. Maar eigenlijk meen je het wel.
    Er is ook onderzoek naar gedaan: hoog opgeleide vrouwen kiezen vaker voor bv dan lager opgeleide vrouwen. (Geen idee of het waar is) Dat spreekt dan uw sociale vermogen weer tegen... Zo is er altijd wel iets te zeggen over voor- of tegenstanders. Die discussie wil ik echt niet aangaan hier... Ieder zijn eigen idee en keuze, daarom hoef je elkaar niet onderuit te halen met 'als grapje bedoelde' uitspraken.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dan geloof je het maar niet. In mijn vriendinnen en familiekring ben ik de enige die fv gegeven heeft en met mijn vriendinnen enz is niks mis. Dat het niet daadwerkelijk je hersenen aantast weet ik wel hoor;). Ik vind die opmerkingen te idioot voor woorden en het kan mij niet bommen in welke boeken die staan. Je hebt gewoon niet te zeggen dat andermans baby een koeienbaby is (want koeienmelk is voor koeienbaby's) ik zeg ook niet dat jouw kind een varken is.

En ik vind het belachelijk dat je andere mama's en hun kindjes zo mag beledigen maar ondertussen niks terug mag zeggen omdat jullie zogezegd het heilige goud geven.

En chemische namaakmelk...je moet eens beter nadenken voor je wat zegt...asociaal gedrag is dit gewoon.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Niet om lullig te zijn (ik heb onze dochter ook fv gegeven). Maar het is toch gewoon wat het is? Flesvoeding is bewerkte koemelk. Bewerkt omdat babys gewone koemelk niet kunnen verdragen...Omdat het niet voor hen bestemd is. Zo simpel is het. Maar ik ben het wel met jou eens dat de manier waarop het gezegd wordt soms op een denigrerende manier gebeurt.

9. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

#109 Vrolijkheid, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2016
    Ik ben absoluut pro borstvoeding. Maar ik vond het vreselijk om te doen!

Feit blijft, je kunt alle voor- en tegens opnoemen maar borstvoeding is gewoon het allerbeste om je kindje te geven. Waarom? Omdat dit gewoon is afgesteld op je kind. Koeienbaby''s krijgen koeienmelk etc. Onze babys kunnen koeienmelk niet verdragen en omdat wij gewoon slimme wezens zijn hebben we het geluk gehad dat wij nutrilon etc kunnen ontwikkelen, bewerkte koeienmelk dus, om onze kinderen ook groot te brengen. En ja daar worden ze mee groot, en ja het is niet schadelijk. Maar het is nou eenmaal niet het beste, welke argumenten je er ook tegen aan gooit.

Ik ben pro borstvoeding. Maar heb het maar 7 weken gegeven. Ik vond het namelijk vreselijk. Ik werd er depri van, het was vermoeiend, ik vond het lichamelijk niet leuk, wilde mijn lichaam terug. Ik ben blijkbaar geen oermoeder ofzo want de reden dat ik ben gestopt is puur egoïstisch en voor mijzelf. IK was namelijk toen ik stopte direct meer in balans maar mijn uk kreeg zware verstoppingen van de kv. Vet zielig en oh wat voelde ik mij schuldig. Dat was niet leuk.Maar ik heb alsnog een heel gezond en gelukkig jongetje hoor :)

Ik ben dus pro keuze. Superblij dat wij nutrilon hebben in deze wereld :) Ik vind dat wat je ook kiest je elkaar met respect moet behandelen. Laten we blij zijn dat we de keuze hebben.

De voordelen moet je vooral bekijken voor je kind. En ik was snel weer in shape maar ja ik ben sowieso slank dus wie weet heeft dat niet bijgedragen. En hangtieten. Nee die heb ik niet :D

Ik zou er gewoon mee starten. Doe ik bij een volgende weer ondanks dat ik het vreselijk vond. Het is per situatie verschillend en stoppen kan altijd nog. Succes met het maken van je keuze!

10. tuc

tuc Niet meer actief

bewerkte koemelk klinkt al anders dan chemische nepmelk vind je niet? En dat het zo denigrerend gezegd wordt stoort mij idd.
    Want qua samenstelling kan bv de voorkeur hebben maar dan hoeft men nog niet zo: kijk mij eens geweldig zijn, want ik geef bv...door over nepmelk en koeienbaby's te beginnen.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Mee eens hoor.

12. tuc

tuc Niet meer actief

zal mij verder terugtrekken uit het topic...maar vond het echt weer eens even duidelijk maken dat sommige dingen echt bewust kwetsend zijn en alles geschaard wordt onder het mom van: ja maar de bewijzen zijn er....alsof je dan maar alles mag zeggen wat je wil omdat je bv geeft.

Dan kan het verder weer ontopic gaan.

13. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. (Weet niet meer wie het heeft gezegd, ik was het niet) met koeienbabys worden kalfjes bedoeld. Niet een mensenbaby die wordt vergeleken met een koe omdat het fv krijgt. Raar hoe jij denkt...:$

Bij fv wordt melk nagemaakt met chemische ingrediënten. hoe anders kan ik het noemen? Dat is helemaal niet denigrerend bedoeld. Het is gewoon wat het is. (Jackie87 begrijpt het wel) Ik zeg toch echt niets kwetsend. Mensen die fv geven, steigeren altijd meteen als er iets over wordt gezegd. Het lijkt wel of jullie jezelf constant willen verdedigen. Mensen die bv geven worden ook vergeleken met melkfabrieken, melkmachines, koeien... Moeten wij dan ook steigeren?

Verder ben ik het met je eens dat het nu weer on topic mag gaan :)

14. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Oh, jongens, waar ik al bang voor was, gebeurt helaas ook,
    Let's get back to basics:

Ik zeg: communicatie. En begrip.
    Ik ben absoluut pro-bv. maar niet anti-fv. (zie eerdere postings in dit draadje)

Dit soort topics heeft altijd een hoge potentie om te ontsporen in richting van "pro-bv v.s pro-fv kampen".
    In plaats daarvan moet je je bedenken:
    -Veel van de fv moeders, zijn ook met bv begonnen, maar velen daarvan zijn afgehaakt omdat de bv niet lukte. Dit kan de reaktie bij een aantal mensen kleuren. Velen van hen kampen met schuldgevoelens. een aantal anderen overschreeuwen hun gevoelens van twijfel/frustratie/whatever. Weer anderen maken een bewuste keuze en voelen zich goed daarbij, nou beter dan, en goed voor hen!

Waar het om gaat is dan niet met de vinger te gaan wijzen maar naar elkaar te luisteren. En geinteresseerd vragen te stellen. Niet met modder gooien.
    Hoe vond je het om bv te geven of juist om fv te geven, ben je content met je keuze?
    Laten we om te beginnen voorhouden dat, neem ik toch aan, eenieder het beste voorheeft met haar kind.

Blijft wel staan, dat bv wel de meeste voordelen biedt voor je kind, objectief gezien is dat wel aangetoond, in medisch opzicht, zowel voor jezelf als voor je kind (dit dus zeggende zonder fv moeders voor het hoofd te willen stoten).
    Zelf heb ik 3 j 3 m bv gegeven en kan dit iedereen aanraden, ik heb zelf geen enkele ervaring met fv, kan hier dus niets over zeggen, maar lijkt mij veel lastiger.....
    Diegenen die zeggen dat bv zo moeilijk is hebben vaak zelf een lastige start gehad.
    Bv wordt des te gemakkelijker naarmate je het langer doet, na enkele weken tot maanden is een goedlopende lactatie echt een fluitje van een cent.

15. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Geen zin om alles te lezen

Ik geef bv omdat dat vanzelfsprekend was. Plus ik ben lui en blut. Hsd geen zin in al dat gedoe met poeder en flesjes en opwarmen,, laat staan om de portemonnee te trekken.
    Ik kan rustig het uitbesteden aan een ander. Dochter pakte gewoon de fles, kolven hoefde pas na 2 voedingen overslaan. Toen dochter de fles ging weigeren, kreeg ze een antilek tuitbeker.

Enige madeel vond ik de sterke melkstroom en clusteren. Had badhanddoeken nodig tegen het lekken dochter verslikte zich regelmatig. De kolf hielp hierbij om in te dammen.

16. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    Tilburg
    Ben ik ook wel een van die lucky shots die geen problemen heeft, alleen luxe problwmen.

17. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    Tilburg
    En dat afvallen?
    Oksels debken dat ik de marathon loop, weegschaal geeft duiselijk aan dat die koekjes nog altijd in de meerderheid zijn.

18. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48

19. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Kennen jullie het boek de melkfabriek?
    Leuk en ontnuchterend voor zowel fv als BV mama's.
    Misschien wordt het tijd die eindeloze veroordelen over en weer ( want ja het gaat 2 kanten op zo is hier ook weer te lezen) eens te laten liggen.
    BV is het beste voor je kindje, maar als je ervoor kiest om fv te geven maakt dit je echt geen slechte mama. Sterker nog, er zijn veel situaties waarin het beter is voor mama en kind denk ik.

Ontopic:
    Ik heb voor BV gekozen omdat ik het vanzelfsprekend vond. Die borsten zitten er niet voor niks, doen ze ook wat nuttigs ;). Het contact met de kleine en de sterke band die hieruit vooruit komt was ook belangrijk voor mij.
    Verder speelde ook mee wat hierboven genoemd is, geen gedoe met poeder en dingen mee moeten nemen als je weg gaat.
    BV is zeker niet zaligmakend hoor. De eerste 3 weken waren drama. De nachten zijn zwaar. Maar als ik zie hoe goed ons meisje groeit op mijn melk dan ben ik super trots!

Deel Deze Pagina