Voor en nadelen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door xSNDY19x, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw

ik doe dit werk ontzettend graag en het is geen optie om te stoppen hun betalen namelijk mijn opleiding en ik geniet van dit werk. dus de optie te veranderen is er helaas niet ;(

2. misa

misa Niet meer actief

#22 misa, 28 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2011
    Vind ik ook wel.
    Maar ik kan me je vriend ook wel voorstellen.. :) Anders zien jullie elkaar nooit!

Maar ik lees dat je dus niet veel anders kan dan of de avonden werken of de hele dag werken. Kun je niet één dag een opa of oma laten oppassen? Ik ben zeker niet tegen kdv hoor! Maar gevoelsmatig zou ik 4 dagen wat veel vinden.
    Of kan je vriend niet iets minder gaan werken (tijdelijk) of ouderschapsverlof opnemen voor een dag?
    Hoe lang duurt die opleiding nog dan?

3. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    mijn vriend werkt nog geen jaar bij dat bedrijf dus heeft hij er geen recht op.
    en ten tweede de ouders van mijn vriend zijn gescheiden en werken beide full time, en ik wil haar niet daar hebben ivm slechte ervaring met communicatie en opdringerig gedrag van mijn schoonmoeder.

helaas heb ik dus vele weinige opties :(

4. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Mijn zoontje gaat 3 dagen in de week van 08.00-17.00 uur naar het kdv. Hij was 7 maanden oud toen hij voor het eerst ging. Hij vermaakt zich daar echt prima. Lekker spelen met de andere kinderen, leren omgaan met andere, leren delen met elkaar en lekker buiten spelen...

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je zei dat de maand die ze ging, jij thuis zat. Het maakt denk ik enorm veel uit dat je straks aan het werk bent wanneer zij op de opvang zit. Dan ben je afgeleid en krijg je niet het gevoel dat je meisje voor niets naar het KDV gaat.

Verder heeft ze wel de leeftijd waarop ze plezier kan beleven aan het KDV. Mijn zoontje vond het rond die periode echt leuk namelijk. Niet zozeer omdat hij MET andere kinderen aan het spelen was, maar de interactie met andere kinderen maakte het wel interessant. Er was veel te ontdekken dus hij kon zich er enorm goed vermaken.

Ik vind zelf gevoelsmatig 4 dagen ook te veel. Mijn zoontjes gaan 3 dagen en dat vind ik echt de max. Twee dagen had ik ook prima gevonden (minder niet overigens).

Overigens snap ik je vriend heel goed: jullie hebben toch ook een relatie? Nu zien jullie elkaar nauwelijks. Ik zou het niet willen.

6. tulip

tulip Niet meer actief

hier kan ik mij volledig bij aan sluiten.

7. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    bedankt voor je reactie Yukl.

inmiddels heb ik met een vriendin van mij gesprokken die ook bij hetzelfde bedrijf als mij werkt. zij wilt daar gaan stoppen en de wajong uitkering in (ivm lichamelijke klachten). ze is dan bereid om 1 of 2 vaste dagen in de week op te passen zodat ik nog maar 2 of 3 dagen vaste opvang op het kdv nodig heb!

Ik denk dat je wel gelijk hebt ja met het intressant vinden.
    Bedankt meid!

8. Chantico

Chantico Niet meer actief

Allereerst: ik denk dat het hartstikke leuk is voor een kind om naar de opvang te gaan. Zeker hoe groter ze worden, zeg vanaf 2 jaar ofzo. Onze meid gaat 2 dagen en dat vind ik perfect, 3 zou ook nog kunnen.

Toch zou ik zelf 4 dagen denk ik teveel vinden. Je moet ze brengen voor je naar je eigen werk gaat en ophalen als je zelf klaar bent, dus ze maken vaak hele lange dagen daar. Vroeg op, laat thuis, weinig tijd om nog even met papa en mama te knuffelen. Dan blijven er minder dagen in de week over dat je je kind ziet dan dagen dat je haar niet ziet... Een combinatie van opvang en een vriendin maakt wat dit betreft niet veel uit.

Ook is 4 dagen opvang natuurlijk wel kostbaar. Je gaat met een andere verdeling van uren niet meer verdienen, maar wel heel veel meer kosten maken. Even narekenen of je het dat waard vind, lijkt me. Als een vriendin een paar dagen voor je kindje zorgt, moet je kijken of je daar ook een financiële constructie voor moet maken (en of dat mag met haar uitkering enzo), of dat dat scheelt in jullie kosten.

Aan de andere kant is het denk ik ook erg belangrijk om niet voortdurend in 'wisseldiensten' te werken met je partner en elkaar nauwelijks te zien. Maar daar moet iedereen zelf over oordelen of zijn of haar relatie daar wel of niet tegen kan.

Omdat je geen opa's/oma's/buren hebt om op terug te vallen, moet je je wel realiseren dat je bij ziekte (en een kdv-kind is vaak ietsje meer ziek dan een 'thuis-kind') een probleem hebt en zelf waarschijnlijk vrij moet nemen, als dat al zomaar kan. En dan moet je ook meteen meerdere dagen achter elkaar iets regelen waarschijnlijk, want met 4 dagen opvang in een week is de kans groot dat je kindje meer dan 1 opvangdag ziek is.

Nou ja, een lastige keuze. Als je makkelijk van rooster kan wisselen én ook makkelijk weer terug kunt naar de avonduren, kun je het natuurlijk ook gewoon proberen. Ik weet ook niet hoe makkelijk je in jouw woonplaats opvang kunt regelen voor alle dagen die je wil.

Succes met afwegen!

9. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    ook mijn schatjes gaan 4 dagen naar de creche, tot 5 maanden geleden ging de oudste zelfs 5 dagen.
    ik vond 5 dagen zelf ook wel veel, en zou idealiter ze 3 dagen laten gaan en ook een dagje thuis met papa.
    helaas is het met papa heel wisselvallig, aangezien hij als freelancer werkt en soms een job heeft van 3 dagen en vaker jobs van 5 dagen. dus dat zit er voorlopig niet in.

daarentegen is de oudste erg blij met de creche en vraagt tijdens vakanties etc vaak of purkie al weer 'ope' is. ik ga bijna twijfelen of de activiteiten die ik met hem ontplooi wel voldoende zijn :)

Nee, ik heb nog niet meegemaakt dat ik iets heb gemist van hun ontwikkeling, volgens mij bewaren die kids dat ook stiekum voor thuis :)

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn zoontje gaat 3 dagen van 08.30 tot 17.00. hij heeft het er erg naar zijn zin en komt nu ook met de mooiste tekeningen thuis. geweldig!!!!!!! ze doen ook leuke dingen met de kindjes en hij speelt graag met zijn klasgenootjes.
    hij was 4 maanden bijna 5 toen hij voor het eerst ging...ok toen was er niks aan voor hem maar nu vermaakt hij zich prima

11. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik vind 4 dagen ook wel erg veel. Dan is ze meer dan 50% weg zeg maar... Maar je vriend zo weinig zien zou mijn vriend niet leuk vinden, maar ikzelf ook echt niet.
    Wat je ook moet overwegen denk ik, zijn de kosten. Nu betaal je natuurlijk niets en als je straks 4 dgn opvang moet betalen ben je een hele duit kwijt denk ik. Is ook een heel ander leven..
    Als je vriendin kan oppassen is dat natuurlijk een oplossing, alleen zou ik wel goed afspreken hoe en wat. Gaat ze vaak met vakantie, wat als ze niet meer wil dan zit jij op eens omhoog etc.
    Als je je werk leuk vind, waarom ga je dan niet minder werken, 1 dag oppas en 2 dgn kdv ofzo?!
    Voor je kindje ook leuk om te spelen met andere kids...

Deel Deze Pagina