Hoi meiden, Onze dame krijgt met bijna 9 maanden nu eindelijk haar eerste tandje en het is een drama . Koorts, heel veel huilen, nauwelijks slapen zowel 's nachts als overdag en - wat me best zorgen baart - niets willen eten. Gelukkig drinkt ze nog wel haar flesjes, maar ze wil zelfs haar lievelingshapjes niet meer. Nu is mijn vraag, betekent dit dat de kans groot is dat dit gewoon haar reactie op tanden krijgen is en ze op alle tandjes zo reageert? En weet iemand hoelang een baby gemiddeld zo'n last heeft per tand? Want als ze twee a drie dagen niet goed eet vind ik het niet zo erg, maar als het langer gaat duren maak ik me wel een beetje zorgen.
Het verschilt echt per kind. Bij mijn zoon was elke tand en kies een drama: koorts, oorontsteking, niet slapen, niet eten, ong 3-4 dagen. Ik gaf altijd een pcm + dentinox, dan is het nog vol te houden voor het kindje. Bij mijn dochters was het vooral de eerste tand erg (nieuw en vooral heel eng), de rest viel wel mee.
De eerste twee waren hier drama....heeft 3 weken geduurd, dus ik hoop niet dat dit bij elke tand zo is, want dan kunnen we onze borst natmaken! Zeker omdat kiezen nog meer pijn veroorzaken blijkbaar (heb ik geen ervaring mee, Lucas is ons eerste kindje)
Hier begon het drama pas bij de hoektanden en de laatste vier kiezen. De 8 tanden en eerste kiezen viel wel mee, ze had er wel last van natuurlijk maar met gengigel en chamodent was het redelijk te doen..
PCM gebruiken we nu al wel tegen de koorts en om haar zich iets betre te laten voelen, maar Dentinox nog niet. Ik zal er morgen even achteraan gaan, want het is zo zielig om te zien dat ze er zo'n last van heeft - zo'n klein hoopje mens . Als het bij haar ook 3 a 4 dagen duurt is het nog wel te overzien, maar 3 weken pffffff... Dan hoop ik dat ze iig wel eerder weer gewoon gaat eten, want anders wordt het echt een beetje eng. En ik hoop niet dat de hoektanden en kiezen nog erger worden. Maar misschien speelt zoals ADi zegt het bij het eerste tandje ook wel mee dat het nieuw en eng is. En omdat ze al "wat ouder" (haha, klinkt zo gek voor een baby ) is voor het eerste tandje maakt ze het misschien ook bewuster mee dan baby's van 5 maanden.
Bij de eerste tandjes was onze zoon ook behoorlijk ziekjes. Huilen, diaree, verhoging ect. Moet zeggen nu zijn kiezen doorkomen hij afentoe wat hangerig is, maar verder valt het gelukkig mee...
Oh dan is er wel goede hoop als ik het zo hoor!! Gelukkig maar, want als het bij iedere tand hier zo moet. De zure luiers zijn er ongeveer 3 weken geweest, slapeloze nachten, niet in slaap kunnen komen, pijn hebben, verhoging...duurde ongeveer 2 weken. Vanaf het moment dat ik echt een wit puntje onder de huid zag, was het binnen 2-3 dagen voorbij want dan was de tand door. De eerste twee tandjes zijn ook binnen 2 weken achter elkaar gekomen. Misschien zijn de eerste tandjes het heftigste omdat kindjes dan ook geen idee hebben wat ze overkomt?
Bij de volgende tandjes ben je als ouder ook voorbereid, je bent dan meestal achter wat helpt bij jouw kind, en wat ie wel of niet verdraagt qua eten en drinken. Dan lijkt het ook allemaal minder erg.
Mijn zoontje heeft nu 8 tandjes waarbij hij iedere keer wel redelijk wat last heeft gehad, vooral hangerig en jengelig en heel af en toe een klein beetje verhoging. Wel kon je het altijd goed zien dat hij er last van had, alles in de mond stoppen, kwijlen en echt continu op de vingers kauwen.. sneu hoor. Nu komen zijn hoektanden door en ook wat kiezen zitten er aan te komen en bij vlagen heeft ie er echt heel veel last van hoor. Pfff... vooral minder slapen (en daar was ie al geen ster in, haha). Maar idd, zodra we een wit puntje zien is het ergste leed geleden en gaat het even goed. Helaas is het hier zo dat er eigenlijk altijd wel een tandje op doorbreken staat sinds hij 8 maanden is... Wij gebruiken overdag Chamodent druppels af en toe en voor het slapen gaan iedere keer Gengigel of Dentinox. Ik heb het idee dat Gengigel het beste werkt van allemaal trouwens.
Achteraf was het denk ik ook al wel even bezig. Ze zat inderdaad steeds met haar handjes in haar mondje en had ook dagen dat ze best moeilijk was (maar ook dagen dat ik niets merkte en ze super vrolijk was). Daarnaast had ze inderdaad ook meer last van dunne poep, maar ik associeerde dat niet meteen met haar tandjes. Nu voel ik echt een puntje - dus hopelijk is voor dit tandje het ergste leed geleden. En de volgende keer zorg ik dat ik Dentinox of Gengigel of e.d. in huis heb. Jeetje was een gedoe zeg en dan te bedenken dat een kindje 18 (of 20?) tanden en kiezen krijgt. Gelukkig kun je je er later niets meer van herinneren
Een kettinkje van barnsteen schijnt de pijn bij doorkomende tandjes ook te verlichten. 't Barnsteentje - Barnsteen kettingen voor baby's met een pijnverzachtende werking bij doorkomende tandjes
hier wisselde het heel sterk. De eerste twee tandjes waren een drama, de rest viel mee. De eerste kies was helemaal een DRAMA! Huilen huilen huilen niet willen slapen, overdag niet, 's nachts niet,zn billen waren totaal kapot, koorts niks was goed en ik mocht hem niet loslaten. De kiezen die erna kwamen (dat waren en 3tegelijk) NERGENS geen last van. Ineens zag ik dat ze door aan het komen waren en hij heeft geen kick gegeven. Zn hoektanden onder waren wel wat meer een probleem, bovenin komen nu dat gaat goed. En sinds gisteren heeft hij weer vieze stinkende luiers en zn billen zijn rood dus ik verwacht dat er ergens weer wat doorgata komen ( hij moet alleen nog 4 kiezen) Dus hier totaal verschillende reacties en geen pijl op te trekken! x
Hier verschilde het ook heel erg per tand... Ze kwamen hier altijd met minimaal 2 tegelijk door. De eerste kiezen heeft ze het meest last van gehad, maar die kwamen ook alle 4 tegelijk door en het hele tandvlees was flink opgezet! Ze kon niet meer kauwen... Heeft ook even geduurd voordat ze weer helemaal de oude was en ze dus door waren. De andere 4 kiezen daarentegen zaten er ineens, zonder dat we het eigenlijk door hadden... Hoektanden was overigens ook wel pittig en de voortandjes boven! Als er eenmaal een streepje door het tandvlees is van de tand, is meestal het ergste leed geleden. Ben wel blij dat ze ze hier nou alle 20 heeft! Gebruikten hier ook paracetamol en Dentinox voor het op het tandvlees. Hielp wel goed...
Mijn zoontje had bij de twee onder tandjes nauwelijks last, met z'n 2 voortanden wel last, beetje verhoging en dunne luiers. Hij had zo ineens zonder dat ik iets merkte een tandje door naast z'n voor tandje (zo zou de rest ook moeten gaan!) Nou zie ik het tandje naast z'n andere voor tandje al zitten maar denk dat de hoektanden er ook aan komen. Sinds afgelopen dinsdag lichte verhoging (37.8/37.9) en dunne luiers. Merk aan zijn gedrag ook dat hij er last van heeft, veel kwijlen, jengelen, hangerig. We zullen wel zien!!
Hier vooral erg veel kwijlen, 4 tot 5 slabben per dag gaan er doorheen.... Ook alles in haar mond stoppen en overal op bijten. Bij de eerste tandjes had ze ook wat last tijdens de slaap maar een zetpil deed wonderen. Verder zure dunne poepluiers! Nu zit er ook al weken iets aan te komen (kwijlen/bijten) maar nog helemaal niets te zien. We denken aan de hoektanden boven. Erg verschillend in ons geval, maar over het algemeen weinig pijn zo lijkt het. We gebruiken chamodent pilletjes, zodra ze weer symptomen van doorkomende tandjes krijgt. Wellicht dat dit wat helpt.
Mijn kleine meid had nooit echt last van doorkomende tanden. We zitten nu in een heel groot kiezendrama. Ze is de hele dag aan het huilen en eet en drinkt niet tot nauwelijks. Ze heeft de 6e ziekte erbij gekregen. Ze loopt al dagen op paracetamol en dentinox druppels. Ze kan alleen lachen in bad. Er zijn dus grote verschillen bij het ene kind en het andere en de ene kies/tand en de andere kies/tand.
Hoektanden komen meestal pas na de eerste set van 4 kiezen... Kwamen hier rond 17-18mnd door! Die eerste set kiezen zitten meestal rond 12 maanden...
1e tandje boven, nergens last van gehad. Toen 5 tandjes tegelijk, 1 spuitluier gehad verder niks. toen nog 2 tandjes wat luieruitslag. En nu 5 kiezen erdoor, zit hij steeds met de vingers bij maar moet zeggen nog niks gemerkt. Hij heeft een bijtring en volgens mij vind hij dat ijskoude wel prettig
bij de 4 voortandjes behoorlijk ziek geweest. Maar ineens waren er ook 2 hoektandjes en naar mijn idee niet wakker van geweest. zielig he nana! hopelijk krijgt ze niet van alle doorkomende tandjes/kiezen veel last!